Szegény Harpagon

A fösvény - Sepsiszentgyörgy

  • Csáki Judit
  • 2013. június 23.

Színház

Fehér a padló, fehér a négy síkra osztott játéktér minden fala, fehérek a síkokat elválasztó tolóajtók: fehér dobozban játszódik a sepsiszentgyörgyi A fösvény, Bocsárdi László rendezése. Bartha József díszlete leginkább tér - alig néhány tárgy bukkan fel, ha nagyon muszáj. Éppen ezért domináns elem a leghátsó, tükörrel lezárt traktusban egy jókora, fej nélküli szobor (tán a milói Vénusz mása?), a feje helyén lámpaernyővel, és a földhányás, amely Harpagon pénzesládikáját rejti, míg ki nem lopják onnan.

Minden elemében és pillanatában hangsúlyos a játék stílusa, és komótos is, mintha időt adna a közönségének arra, hogy magában reagáljon a látottakra, s ekképp furcsa, féloldalas dialógus szereplője legyen. Nem a Moliére-mű bonyolultságát kell megértenünk, hiszen az egyrészt nem bonyolult, másrészt híven követi a szerző szériaműveinek szerkezetét és dramaturgiáját. Adott a főhős egyetlen domináns tulajdonságával, adott a lánya meg a fia és a szerelmük, a néhány - alig változtatott karakterrel fölvonultatott - mellékszereplő, és még a végén szinte a semmiből felbukkanó külső figura is, aki segít majd lezárni a darabot, mindany-nyiunk megnyugvására.

Szóval nem a darab keltette izgalmat kell elénk pakolni, hanem például azt a rezignált elszántságot, hogy itt háború lesz az apa, vagyis a pénz diktatúrája ellen. Az első két jelenetben Harpagon lánya, Eliz és szerelme, a Harpagon kegyeibe furfangosan befurakodni igyekvő Valér házassági elköteleződéséről értesülünk, majd a testvérek, Eliz és Cléante feltárják egymás előtt szerelmüket - tán mert a pénz nem boldogít, tán mert van fontosabb is, tán mert elviselhetetlen, amiben eddig éltek. Szóval meg van ágyazva a pénzimádó és az imádatba belekorcsosult Harpagon megérkezésének.

A kérdés az, hogy vajon nevetni fogunk-e a karikatúraszerű figurán, a fösvénység eleven szobrán, vagy jutunk-e tovább is, s ha igen, hová.

Aztán belép Harpagon - Pálffy Tibor szereplése nem egyszerű jutalomjáték, hanem összetett kórrajz -, és nagyjából eldől, hogy a mában járunk, amikor a pillanatnyi gazdagság megannyi rettegés forrása. Zilált külseje akár egy hajléktalané; nemhogy az anyagi jólét, de még a közepes megtartottság sem látszik rajta. Tesco-szatyrában gyógyszerek, melyekből bőven kapkod befelé izgatottság, szorongás és feldúltság ellen, no meg az örök életért is nyilván, az egészségmánia jegyében. Ezért pattan fel a szobabiciklire is, melynek kormányán vérnyomásmérő fityeg: maradni élőnek és egészségesnek, hogy minél tovább szoronghasson önnön gazdagságától.

Stilizációval van dolgunk; Pálffy játéka maga köré rendezi a többiekét is. A groteszk tartomány felülüti a komédiát, szüntelenül ott lüktet benne a durva feketeség, amely legázol mindent és mindenkit, aki másképp és másban keresi a boldogságot. Pálffy Harpagonja nem egyszerűen a gazdagság betege, hanem a pénz fölkent diktátora: ez neki ideológia és világrend, vallás és szenvedély.

És ez teszi őt kiszolgáltatottá: a beszűkülés, hiszen mindent ezen az egy csatornán képes csak fogni, akár a fiával, akár a szolgaszemélyzettel diskurál. A fia, Derzsi Dezső Cléante-ja már nyüszít a tehetetlenségtől, hiszen nemcsak csóró, hanem még a szerelmét is elvenné az apja. Sem ő, sem Szalma Hajnalka Elize nem operál azzal, hogy kihasználva apjuk csőlátását, becsapják őt - ez a Gajzágó Zsuzsa által parádésan játszott Fruzsina és Nagy Alfréd Valérjának a módszere.

Pálffy Tibor bőven méri a figura kegyetlen tartományát - úgy tud szenvedni önnön istenétől, hogy beteríti vele a színpadot. Mozgással, hanggal, mimikával egyszerre mezteleníti le előttünk Harpagont, mígnem mintegy végső kétségbeesésében (amikor a pénzesládika eltűnik) fizikailag is lepucérodik, hiszen nincs már gátlás semmi. Az elrajzolt játékot bőven megsegíti Dobre-Kóthay Judit jelmezvilága, melyben még a Benedek Ágnes Mariannja által viselt "kis fekete ruha" is groteszk.

Harpagon, ugye, a fia, Valér szerelmét venné feleségül. A nagy terv összes apró részlete hadviselés a világ ellen, és bármilyen monumentálisra növeszti is Bocsárdi rendezése, a törékenység, a kudarc monumentalitását is fokozza vele.

Kitartott csöndek, megkomponált, némajátékkal dúsított képek, a kocsis-szakács betét hagyományosan komédiai intonációja helyett kesernyés hangfekvés, Mariann elrajzolt, "babás", vagyis tárgyszerű figurája - ez mind Bocsárdi erőteljes hajlítása a Moliére-darabon. Ez a végére persze belefut a Shakespeare-végkifejletbe (Tévedések vígjátéka), vagyis kiderül, hogy mindenki pont az, akinek lennie optimális - ez azonban Harpagont már nem érdekli, hiszen előkerült a ládikája. Állati hangon nyüszít pucéron, hogy visszatalált oda, ahonnan a darab elején elindult. Csak bennünk merül föl tétova kérdésként, hogy vajon a többiek, akik a darabszövés révén ugyancsak beeveztek a pénzbiztonság révébe, képesek maradnak-e valami másban is boldogságukra lelni?

A Thália Színházban immár hagyományosan megrendezett határon túli magyar színházi szemle nyitó előadása volt ez.

Thália Színház, Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház, május 15.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."