„Azt szeretném, hogy a kezükbe vegyék a sorsukat” – Novák Eszter fiatalokról és politikáról

  • narancs.hu
  • 2014. augusztus 27.

Színház

Ennek az országnak most nem az a célja, hogy művelt és tájékozott legyen a lakossága – állítja a rendező. Nagyinterjú a holnapi Narancsban, két kérdés csak itt, az online-on.

Novák Eszter hamarosan a Fesztiválzenekar produkcióját, Brecht Aki igent mond című iskolaoperájának bemutatóját rendezi a Müpában. Ebből az alkalomból készített vele interjút Kovács Bálint, amit az e heti nyomtatott lapszámban találnak. A Színművészeti Egyetem oktatóját Kerényi Imre kijelentéseiről is kérdeztük, de válaszában ennél komolyabb problémákról is beszélt.

false

 

Fotó: Németh Dániel

MN: Kerényi Imre pár hónapja kijelentette, hogy ha ő lenne „az alkirály”, elvennék a színészképzés jogát a Színművészetitől. Hogyan tanítanának az egyetemen, ha te lennél az alkirály?

NE: A válaszom az, hogy nem lennék alkirály. Édesanyám ma kapott egy hivatalos levelet a következő megszólítással: „Tisztelt Foltin Jolán Úrnő!” Nem olyan országot képzelek el, ahol úrnőnek szólítanak, ahol nem tudnak értelmesen magázódni, csak tetszikezni, és ahol a nyolcadik kerület polgármestere a barátnőmnek merő jó szándékból képeslapot küld az ötvenedik születésnapjára az „idősbarát önkormányzat” nevében. Ilyenkor azonnal fel szeretnék vonulni, és bejelenteni, hogy ötvenévesen nem vagyunk idősek, hogy hagyjuk élni a tapasztalatot is, hogy ne írjuk le a hatvan év felettieket, mert tőlük kéne a legtöbbet tanulnunk, és hogy egy kormánynak ne az legyen az oktatáspolitikában az elsődleges célja, hogy kivonuljon belőle, hanem hogy invesztáljon bele. Mert a tanult fiatalokból lenne az értelmes jövő, de úgy gondolom, ennek az országnak most nem az a célja, hogy művelt és tájékozott legyen a lakossága.

MN: Kerényi Imre nyilatkozatára azt reagáltad, hogy „a politizálás nem tartozik az egyetem tantárgyai közé”. De lehet ma úgy jelen lenni az egyetemen, hogy tényleg ne szűrődjön be a politika?

NE: Egy olyan nyár végén vagyunk, amikor hamarosan elbírálják a magyarországi egyetemek kancelláriáira kiírt pályázatokat. Jönni fognak az egyetemek élére a kancellárok, de jelen pillanatban se nekünk, se más egyetem tanárainak nincsen fogalmunk arról, hogy ez hogyan is fog történni. Nagyon nagy lesz a mozgásterük, kevés marad a rektoroknál, az oktatási törvények változásával és a kancellárokra vonatkozó új rendelkezésekkel gyakorlatilag elvész a több évszázados hagyomány és gyakorlat, az autonómia, miközben a kancellári pályázati feltételek kimerülnek a felsőfokú végzettségben és három év vezetői tapasztalatban, amely tapasztalat származhat akár egy betéti társaság ügyvezetéséből is. És emellett ott vannak a gazdasági problémáink is, amik miatt az egyetemen évek óta szénszünetet kell tartani, és nem lehet este tíz után dolgozni, noha korábban akár éjfélig is próbálták a hallgatók az előadásokat vagy vágták a filmeket. Nem lehet, hogy ez ne befolyásolja a mindennapjainkat.

Mégis, a fiatalok irdatlan kedvvel és nagy tehetséggel kerülnek be, nekünk pedig az a dolgunk, hogy megpróbáljuk mentesíteni őket ezektől a problémáktól. Nem tudom, ez meddig lehetséges: amikor majd már nyolckor le kell kapcsolni a villanyt, vagy amikor nem lesz pénz az egyéni hang- és beszédképzésre, az már nagy baj lesz. És ennek vagyunk most a küszöbén. Hacsak az a csoda nem történik, hogy a kancellárok képesek lesznek ötszáz forintból tízfogásos ebédet készíteni. Drukkolok ennek. Ugyanakkor az embernek morális kötelessége kint hagyni az óráról a rosszkedvét; ez egy nagyon érzékeny terep, csupa idegrendszerrel és ösztönből dolgozó fiatalról van szó. Különben sem szabad esetleges politikai meggyőződéseikben megbántani a hallgatókat, ha vannak ilyenjeik, noha azt veszem észre, hogy jellemzően apolitikusak – néha túlzottan is. Szeretném, hogy jobban a kezükbe vegyék a sorsukat, jobban utánajárjanak a saját lehetőségeiknek, de annyira el vannak foglalva a napi teendőikkel és a „művészetcsinálással”, hogy kevésbé agilisak, mint amilyenre a saját időmből emlékszem.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.