„Azt szeretném, hogy a kezükbe vegyék a sorsukat” – Novák Eszter fiatalokról és politikáról

  • narancs.hu
  • 2014. augusztus 27.

Színház

Ennek az országnak most nem az a célja, hogy művelt és tájékozott legyen a lakossága – állítja a rendező. Nagyinterjú a holnapi Narancsban, két kérdés csak itt, az online-on.

Novák Eszter hamarosan a Fesztiválzenekar produkcióját, Brecht Aki igent mond című iskolaoperájának bemutatóját rendezi a Müpában. Ebből az alkalomból készített vele interjút Kovács Bálint, amit az e heti nyomtatott lapszámban találnak. A Színművészeti Egyetem oktatóját Kerényi Imre kijelentéseiről is kérdeztük, de válaszában ennél komolyabb problémákról is beszélt.

false

 

Fotó: Németh Dániel

MN: Kerényi Imre pár hónapja kijelentette, hogy ha ő lenne „az alkirály”, elvennék a színészképzés jogát a Színművészetitől. Hogyan tanítanának az egyetemen, ha te lennél az alkirály?

NE: A válaszom az, hogy nem lennék alkirály. Édesanyám ma kapott egy hivatalos levelet a következő megszólítással: „Tisztelt Foltin Jolán Úrnő!” Nem olyan országot képzelek el, ahol úrnőnek szólítanak, ahol nem tudnak értelmesen magázódni, csak tetszikezni, és ahol a nyolcadik kerület polgármestere a barátnőmnek merő jó szándékból képeslapot küld az ötvenedik születésnapjára az „idősbarát önkormányzat” nevében. Ilyenkor azonnal fel szeretnék vonulni, és bejelenteni, hogy ötvenévesen nem vagyunk idősek, hogy hagyjuk élni a tapasztalatot is, hogy ne írjuk le a hatvan év felettieket, mert tőlük kéne a legtöbbet tanulnunk, és hogy egy kormánynak ne az legyen az oktatáspolitikában az elsődleges célja, hogy kivonuljon belőle, hanem hogy invesztáljon bele. Mert a tanult fiatalokból lenne az értelmes jövő, de úgy gondolom, ennek az országnak most nem az a célja, hogy művelt és tájékozott legyen a lakossága.

MN: Kerényi Imre nyilatkozatára azt reagáltad, hogy „a politizálás nem tartozik az egyetem tantárgyai közé”. De lehet ma úgy jelen lenni az egyetemen, hogy tényleg ne szűrődjön be a politika?

NE: Egy olyan nyár végén vagyunk, amikor hamarosan elbírálják a magyarországi egyetemek kancelláriáira kiírt pályázatokat. Jönni fognak az egyetemek élére a kancellárok, de jelen pillanatban se nekünk, se más egyetem tanárainak nincsen fogalmunk arról, hogy ez hogyan is fog történni. Nagyon nagy lesz a mozgásterük, kevés marad a rektoroknál, az oktatási törvények változásával és a kancellárokra vonatkozó új rendelkezésekkel gyakorlatilag elvész a több évszázados hagyomány és gyakorlat, az autonómia, miközben a kancellári pályázati feltételek kimerülnek a felsőfokú végzettségben és három év vezetői tapasztalatban, amely tapasztalat származhat akár egy betéti társaság ügyvezetéséből is. És emellett ott vannak a gazdasági problémáink is, amik miatt az egyetemen évek óta szénszünetet kell tartani, és nem lehet este tíz után dolgozni, noha korábban akár éjfélig is próbálták a hallgatók az előadásokat vagy vágták a filmeket. Nem lehet, hogy ez ne befolyásolja a mindennapjainkat.

Mégis, a fiatalok irdatlan kedvvel és nagy tehetséggel kerülnek be, nekünk pedig az a dolgunk, hogy megpróbáljuk mentesíteni őket ezektől a problémáktól. Nem tudom, ez meddig lehetséges: amikor majd már nyolckor le kell kapcsolni a villanyt, vagy amikor nem lesz pénz az egyéni hang- és beszédképzésre, az már nagy baj lesz. És ennek vagyunk most a küszöbén. Hacsak az a csoda nem történik, hogy a kancellárok képesek lesznek ötszáz forintból tízfogásos ebédet készíteni. Drukkolok ennek. Ugyanakkor az embernek morális kötelessége kint hagyni az óráról a rosszkedvét; ez egy nagyon érzékeny terep, csupa idegrendszerrel és ösztönből dolgozó fiatalról van szó. Különben sem szabad esetleges politikai meggyőződéseikben megbántani a hallgatókat, ha vannak ilyenjeik, noha azt veszem észre, hogy jellemzően apolitikusak – néha túlzottan is. Szeretném, hogy jobban a kezükbe vegyék a sorsukat, jobban utánajárjanak a saját lehetőségeiknek, de annyira el vannak foglalva a napi teendőikkel és a „művészetcsinálással”, hogy kevésbé agilisak, mint amilyenre a saját időmből emlékszem.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.