Befújta a szél – Új igazgató érkezik az Operettszínházba

  • Hamvay Péter
  • 2014. augusztus 26.

Színház

Lőrinczy György a legesélyesebb az Operettszínház igazgatói pályázatán. Lázár János bizalmasa mellett a két másik pályázó, Bozsó József színész és Tokody Ilona operaénekes vélhetően most sem rúg labdába. Aggodalomra semmi ok, Kerényi Miklós Gábor se megy messzire.

Lőrinczy György a Pentaton Koncert- és Művészügynökség igazgatója, az Európai Művészeti Menedzserek Szövetségének elnökségi tagja, akit az eddigi igazgató, Kerényi Miklós Gábor nemegyszer az Operettszínház Richelieu-jének nevezett. Lapunknak azt mondta, folytatja a színház eddigi irányvonalát. Korábbi nyilatkozataiból kiderül: zeneigazgatóként továbbra is számít Makláry Lászlóra, művészeti vezetőnek pedig Kerényi Miklós Gábort kéri fel. A színház jelenlegi menedzsmentje támogató nyilatkozatot csatolt a pályázatához. A szakmai bizottságnak szeptember 18-ig kell véleményt mondania, majd újabb harminc nap után az emberi erőforrások miniszterének kell döntenie.

Kerényi Miklós Gábor

Kerényi Miklós Gábor

Fotó: Simonyi Balázs

Több mint egy éve tart a huzavona az Operett pályázata körül (lásd keretes írásunkat a cikk végén). Ennek okát forrásaink abban látják, hogy a fideszes döntéshozók nem akarták újra kinevezni az egykor a szabad demokrata városvezetéssel is jó kapcsolatot ápoló Kerényit, miután idén január végén lejárt a mandátuma. Kerényi nem adta fel, rendületlenül pályázott az általa sikeressé tett színházra. Végül a jelenlegi politikai hatalomhoz közel álló barátjának és munkatársának, Lőrinczy Györgynek úgy sikerült megmenteni közös üzletüket, hogy a háttérből előrelépett, és ő indult a teátrumért. Ebből arra lehet következtetni, hogy sikerült elfogadtatnia a minisztériummal Kerényit mint második embert.

Idén a hódmezővásárhelyi augusztus 20-i ünnepség fénypontja a Kerényi Miklós Gábor által rendezett Marica grófnő volt. Kerényi ott feszített a mindenható Lázár János mellett, akihez Lőrinczyt tízéves munkakapcsolat fűzi, tavaly a hódmezővásárhelyi önkormányzat és a helyi Bessenyei Ferenc Művelődési Ház művészeti tanácsadója is lett. De ő rendezte a választások előtt néhány napra megnyíló Várkert Bazár ünnepségét is, amit Kerényi Imre a Magyar Krónikában nyílt levélben magasztalt az egekig, ezekkel a szavakkal: „Te a rendezvényszervezés mestere vagy… És a jelmezek! Szálfatermetű táncosok méteres lábakkal a ragyogó csizmákban, szép leányok csipkével dúsan díszítve, selyemben és bársonyban! Így palotás a palotás!” A Lőrinczy által vezetett Pentaton az első Orbán-kormány alatt is kapott nagy összegű megbízást, gondoljunk csak az akkor nyílt Millenárisban 1,4 milliárd forint értékben szervezett programokra.

Nagy változásokra nem számíthatunk az új vezetés alatt, hiszen az elmúlt 13 évben Kerényi minden pályázatának sarokköve a Pentatonnal való együttműködés rögzítése. Az Operettszínházat régóta családi vállalkozásként kezeli a két férfi. Az eddigi direktor fia, Kerényi Miklós Máté az Operettszínház egyik legfoglalkoztatottabb színésze, a tavalyi évadban 11 produkcióban szerepelt. Kerényi feleségét, az operaházból kényszerűen távozó Frankó Tündét nemcsak a színpadon látjuk, hanem énektanárként a színház közalkalmazottjai között is. Lőrinczy György felesége, Velich Rita az Operettszínház jelmeztervezője, testvére, Lőrinczy Attila pedig a színház vezető dramaturgja. Ő maga kreatív producerként a színlapon is feltűnik.

Lőrinczy György

Lőrinczy György

Fotó: MTI

Lőrinczy és Kerényi kapcsolata a nyolcvanas évek elejére datálódik, amikor a Honvéd Táncegyüttesben dolgoztak. A kilencvenes évek közepén együtt pályázták meg a Thália Színház vezetését, ahol aztán Törőcsik Mari kapott lehetőséget. Ezután az Operettel próbálkoztak, amit a korrekt és unalmas színházat csináló MSZP-s képviselő, Halasi Imre nyert el. 2000-ben Kerényi újra nekifutott az Operett igazgatói pályázatának, anyagában Lőrinczy tanácsadóként szerepelt. Neki akkor már eszében sem volt otthagyni a Pentatont. Ellenkezőleg.

Egy jól működő modell

Lőrinczy a Kolosi Tamás és felesége, Zimányi Zsófia birtokolta Pentaton Koncert- és Művészügynökség Kft. ügyvezetőjeként gyümölcsöző kapcsolatot épített ki az Operettszínházzal. Kizárólag a Pentaton szervezheti a teátrum üzleti alapon létrejövő külföldi turnéit – ma nem tudunk más színházat, mely teljes egészében magáncégnek szervezné ki a külföldi fellépéseit. Az Operettszínházzal első eseti jogkezelői szerződését még 1996-ban, Szinetár Miklós igazgatósága alatt kötötte a cég. Korábbi cikkünkben kíváncsiak voltunk az együttműködés részleteire. Először az elmúlt öt év pentatonos szerződéseit kértük ki az Operettszínháztól, majd megelégedtünk volna a 2013-ban kötött szerződésekkel. Végül hat szerződést kaptunk a Pentatontól. Három darab, összesen tíz fellépést tartalmazó turnészerződést adtak át – Lőrinczy szerint ennyit kötöttek 2013-ban. Ezek szerint az ügynökséget 10 százalék illeti meg a vendégjátékok bevételéből. A keretszerződés szerint ez a maximális árrés. Miután jutalékos rendszerről van szó, a szerződéseken összegek nem szerepelnek. Az Operettszínház közölte: tavaly összesen 96,4 millió forint jogdíjat, turnészervezési és üzletszerzési jutalékot fizetett ki a Pentaton részére a közreműködésükkel megvalósult 166 budapesti, 11 vidéki és 121 külföldi előadás után. A színház hangsúlyozta, hogy ezt a pénzt kizárólag a Pentaton munkájának köszönhető bevételből fizette. Lőrinczy szerint az összeg több mint kétharmadát jogdíjakként továbbutalták, nekik csupán 30 millió forint a bevételük, s ebből fizetik az alkalmazottakat, dologi kiadásokat, egyéb költségeket, ráadásul számos esetben ingyenesen állnak a színház rendelkezésére nem bevételes nemzetközi ügyek intézésére, vagy éppen ők teszik le a jogdíjelőlegeket.

A mosoly országa Kerényi rendezésében

A mosoly országa Kerényi rendezésében

Fotó: MTI

A Pentaton nemcsak turnékat szervez, hanem a musicaljogok tekintetében is segít az Operettszínháznak. A modell működésébe Lőrinczy György vezet be. Előfordul, hogy az általuk képviselt szerző jogait adják el a teátrumnak, például Lévay Szilveszter esetében, akinek műveit előszeretettel mutatja be az Operettszínház. Furcsább szituáció, amikor a színház kezdeményezésére a Pentaton saját maga számára vásárolja meg a jogot, és 10 százalékos jutalékért továbbadja az Operettszínháznak. Lőrinczy szerint erre csak az utóbbi időben volt szükség, két produkció esetében, amikor a színház nem tudta letenni év közben a magas összegű jogdíjelőleget. Az ügynökség – honlapja szerint – 11 zenés színházi produkció jogait birtokolja, ezek mindegyike szerepel vagy szerepelt az Operettszínház műsorán.

Az együttműködés másik formája, amikor az ügynökség szerzi meg az általa javasolt vagy a színház által áhított művek non-replica jogát (ami azt jelenti, hogy saját elképzeléseik szerint állíthatják színpadra a darabot, nem kell egy külföldi megvalósítást másolni). Így került magyar színpadra a Ghost vagy az Elfújta a szél. Utóbbinak a számunkra átadott szerződésében az áll, hogy az áfával csökkentett jegybevétel 22 százalékát kapja a Pentaton – ebből a jogdíjakat és a hazai kreatív stábot is finanszírozzák, így végül Lőrinczy szerint itt is 10 százalékos árrést alkalmaznak. Ezeken a stáblistákon a színház igazgatójának neve gyakran szerepel.

Az kétségtelen, hogy a Pentaton közbeiktatásával drágábbak lesznek a jogok, mintha a színház stábja maga kopogtatna az ügynökségek ajtaján. Ám Lőrinczy szerint ezt a feladatkört mindenhol ügynökségek végzik, a non-replica jogok pedig további kreatív produceri munkát igényelnek. Kerényi akkor úgy érvelt, hogy Lőrinczy kapcsolatai nélkül nem sikerülne megszerezni ezeket a darabokat, ő viszont nem kíván az Operettbe szerződni. Úgy tűnik, most változott a helyzet.

(Korábbi cikkünk Kerényi Miklós Gábor pályaképét és az Operettszínház művészi profilját is felvázolja, de részben innen idéztük az üzleti modell fenti leírását is.)

Pályázati keringő

Az Operettszínházat 2001 óta vezető Kerényi Miklós Gábor harmadik ciklusa január 31-én járt le. A főváros tavaly júniusban írta ki a vezetői pályázatot, a kilenctagú szakmai bizottságból öten Kerényire voksoltak, Bozsó József, illetve Nagy Viktor egy-egy szavazatot gyűjtött be, Tokody Ilonát senki nem javasolta. Kerényi biztos befutónak tűnt. Szeptemberben azonban a Vígszínház és az Operettszínház pályázatát egyaránt eredménytelennek nyilvánították. Csomós Miklós főpolgármester-helyettes ezt akkor azzal indokolta, hogy az Operettszínház január 1-jétől fenntartót vált, a fővárostól az államhoz kerül. (Ez meg is történt.) A magyarázat életszerűségét megkérdőjelezi, hogy a pályázatot már ennek tudatában írták ki. Novemberben ismét megjelent a felhívás, ezúttal 17 hónap időtartamra kerestek direktort, majd decemberben visszavonták a hirdetményt. Az új fenntartó, az Emberi Erőforrások Minisztériuma végül most júliusban írta ki újra a pályázatot.


Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.