Neil Simon: Furcsa pár

Színház

Habár a világirodalmi nagyság rangját úgy általánosságban következetesen megtagadjuk Neil Simontól, azt nehéz lenne elvitatni az idős darabgyárostól, hogy 1965-ös komédiájában életre hívott két ismerősen eredeti alaptípust, és egyszersmind megteremtett két felettébb hálás szerepet. Így az egymással közös háztartásba keveredő két elvált férfiú, a lazánál is lazább Oscar és a neurotikusan rendmániás Felix szerepei rendesen színészi jutalomjáték gyanánt funkcionálnak, s ez nagyjából a Madách Színház friss előadásában sem történik másként. Szervét Tibor például egészen kiválóan adja a sértődésből sértődésbe, pániktünetből pániktünetbe menekülő Felixet: igazi tüchtig mintafeleség ő, görcsökből és kényszercselekvésekből összekomponálva, s persze roppant szórakoztató modorban elővezetve. Részben Gálvölgyi Jánosnak is testéhez, színészi alkatához simul a szerepe, hiszen Oscar kedélyes rendetlenségét, poénjait készségszinten abszolválja. De már a figura nyerseségét és markáns vonásait kevesebb hitellel rajzolja körül, amiben meglehet, a produkció merészen szerepcserés jellege is közrejátszhat. (Mert amint az ismeretes, Gálvölgyi és Szervét azóta immár fordított felállásban is bemutatta a komédiát.) Az előadás, s benne Örkény István itt-ott frissített fordítása mindenesetre működik, jóllehet Márton András tisztes rendezése mintha éppen azokat a tizedmásodperceket takarítaná meg a játéktempó felpörgetésével, amelyek egy-egy csendesebb poén kifutásához, illetve a mellékalakok érdemi karakterizálásához elkélnének. Oscar és Felix heti pókerpartijának keretéből így kevés lehetőség jut a rolleres rendőrnek, Kautzky Armandnak vagy a csoportból Benjáminként kilógó Szente Vajknak, s persze még kevesebb a dupla legénylakás brit, s mégis érzéki hölgyszomszédságának, a mindenestől a csacskaságra alapozó Ladinek Juditnak és Molnár Szilviának.

Madách Színház, október 17.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."