Neil Simon: Furcsa pár

Színház

Habár a világirodalmi nagyság rangját úgy általánosságban következetesen megtagadjuk Neil Simontól, azt nehéz lenne elvitatni az idős darabgyárostól, hogy 1965-ös komédiájában életre hívott két ismerősen eredeti alaptípust, és egyszersmind megteremtett két felettébb hálás szerepet. Így az egymással közös háztartásba keveredő két elvált férfiú, a lazánál is lazább Oscar és a neurotikusan rendmániás Felix szerepei rendesen színészi jutalomjáték gyanánt funkcionálnak, s ez nagyjából a Madách Színház friss előadásában sem történik másként. Szervét Tibor például egészen kiválóan adja a sértődésből sértődésbe, pániktünetből pániktünetbe menekülő Felixet: igazi tüchtig mintafeleség ő, görcsökből és kényszercselekvésekből összekomponálva, s persze roppant szórakoztató modorban elővezetve. Részben Gálvölgyi Jánosnak is testéhez, színészi alkatához simul a szerepe, hiszen Oscar kedélyes rendetlenségét, poénjait készségszinten abszolválja. De már a figura nyerseségét és markáns vonásait kevesebb hitellel rajzolja körül, amiben meglehet, a produkció merészen szerepcserés jellege is közrejátszhat. (Mert amint az ismeretes, Gálvölgyi és Szervét azóta immár fordított felállásban is bemutatta a komédiát.) Az előadás, s benne Örkény István itt-ott frissített fordítása mindenesetre működik, jóllehet Márton András tisztes rendezése mintha éppen azokat a tizedmásodperceket takarítaná meg a játéktempó felpörgetésével, amelyek egy-egy csendesebb poén kifutásához, illetve a mellékalakok érdemi karakterizálásához elkélnének. Oscar és Felix heti pókerpartijának keretéből így kevés lehetőség jut a rolleres rendőrnek, Kautzky Armandnak vagy a csoportból Benjáminként kilógó Szente Vajknak, s persze még kevesebb a dupla legénylakás brit, s mégis érzéki hölgyszomszédságának, a mindenestől a csacskaságra alapozó Ladinek Juditnak és Molnár Szilviának.

Madách Színház, október 17.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.