Esemény

Színházi jammelés

Színház

Egy sárga esőkabátos alak - Nagy Zsolt - vezet minket a Jurányi lépcsőin, majd találkozik-találkozunk egy lánnyal, akinek segítségre van szüksége. Így kezdődik - vagyis dehogy, hiszen már az előadás kezdete előtt elindul a játék, amikor egymást némi feszültséggel figyelve várjuk, hogy történjen valami.

Kárpáti Péter (író, dramaturg, rendező) rövid expozéja azokat is eligazítja, akik nem ismerik a Titkos Társulat különleges világát. Az improvizáción alapuló, a cselekvés jelen idejűségére koncentráló játékmód miatt a színészekre és a nézőkre - nevezzük inkább résztvevőknek őket - egészen másfajta nyomás és felelősség nehezedik, hiszen mi is részesei, létrehozói leszünk a klasszikus színházi értelemben vett történés hiányának, amely aztán mégis valamiféle akcióvá alakul. A sztori gördülékenységéért a feltételezett előzetes megbeszélésen kívül sms-ben kapott instrukciók felelnek. Egyszer kisebb szünetet tartunk, majd szereplőnként különböző csoportokra osztódva, némi párbeszéd és ötletelés során egyik-másik karaktert folytatólagosan segítjük. Elvonulunk a többi játékostól, és stratégiát, lehetséges opciókat beszélünk meg a figura további sorsát illetően, de kérdezhetünk az adott szituációról, a hátteréről, ami pedig a legfontosabb: ötleteket adhatunk a cselekmény folytatásához. Mindez az interaktivitás esetlen és nem különösebben izgalmas formában zajlik.

A történet ezúttal az együtt-nem-élés és a költözést megnehezítő lakásnélküliség szituatív formáit veszi sorra - Stork Natasával és a k2 Színház színészeivel kiegészülve -, ami annak ellenére szolgál érdekes és újszerű élményekkel, hogy az adott élethelyzet egyébként jóformán senkit sem hozna különösebben izgalomba. A sorozatos impró első része így megfelelő felvezetésnek bizonyul, de jóval több kell még ahhoz, hogy az est a híressé vált Vándoristenekhez hasonló kísérlet legyen.

Titkos Társulat - Füge, Jurányi Inkubátorház, október 16.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.