rés a présen

„Szívesebben hívják”

  • rés a présen
  • 2023. március 15.

Színház

Juhász Adél táncos, koreográfus

rés a présen: Mi inspirál koreográfusként?

Juhász Adél: Full klisé, de sokszor a szerelmi bánat, inspirál a szélsőségessége. Egy téma kétféleképpen születhet meg bennem: váratlanul ér egy hatás és azt általában leírom, vagy bemegyek a stúdióba, ahol választott zenékre elkezdek mozogni, és rátalálok valamire. Ezekből ki tud kerekedni valami olyasmi, amit elkezdhetek alaposabban kutatni. A László Károlyné című szólómra például a következők hatottak közvetlenül: Marlene Monteiro Freitas munkássága, Louise Bourgeois óriás pókszobrai, Caravaggio medúzafestménye, Zack Hill őrült dobolása, a pávapókok tánca és a 2018-as Ozora Fesztiválon látott ukrán dervistáncos, Anna Whirling előadása.

rap: Mi érdekel a táncban?

JA: Jelenleg még az expresszív és fizikális kifejezésmód. Alapvetően a sportból jövök, tinédzser koromig versenyaerobikoztam, majd a Pestre költözésünk után keveredtem a Goliba, pontosabban a Budapesti Kortárstánc Főiskola keretében Pete Orsi improvizációs órájára, és ott nyomban beleszerettem a kortárs táncba. 2012-től a főiskolás évek alatt kezdtem a tánccal igazán mélyen foglalkozni. Aztán felvételt nyertem a lausanne-i La Manufacture-be, ahol tovább fejlődtem táncosként és alkotóként. Ez sorsfordító volt.

rap: Kikkel dolgoztál együtt?

JA: Úgy választok alkotótársat, hogy ki illik az adott ötlethez. Általában ismerem a kiválasztott embert, de ezt nem vésem kőbe, nyitott vagyok az új találkozásokra. Itthon Molnár Csabával, Cuhorka Emesével, Szeri Viktorral, Biczók Annával és Vavra Júliával. Mindannyian eszméletlen jó alkotók. Annyifelé vagyunk a barátokkal is, hogy ha találkozni akarunk, akkor jobb, ha együtt dolgozunk. Ugyanez igaz a külföldi társulatunkra, a Collectif Ouinch Ouinch-re is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.