Színház

Táncórák

Színház

Ami hajdan a tüdővész, nem is olyan régen pedig az AIDS volt, az ma alighanem az Asperger-szindróma: a dramatikus műfajok leghálásabb kórképe. Ezt kívánta kamatoztatni Mark St. Germain 2014-es darabja, a Táncórák is, amely egy aspergeres földrajztudós és egy törött lábú Broadway-táncosnő roppant bonyodalmas, mégis gyorsított ütemű kapcsolatát jelenetezi. A férfi kerüli a szemkontaktust és viszolyog az érintésektől, s persze mások reakcióit is nehezen értelmezi, míg a nő sebzett állatként húzódik vissza a maga vackába – de a két magányos lélek és a két test kölcsönös vonzódása egymáshoz így is feltartóztathatatlan. St. Germain sajna híg és felszínes drámaíró, aki ezért rendre roppant mély és sűrű témákat választ magának, miként azt a Rózsavölgyi Szalon házi szerzőjeként már kétszer is bizonyította (Az utolsó óra, Istenek tanácsa). Most a Tánc­órák című dramolettjét is a kávézóasztalok mellől ismerhettük meg: csakhogy ezúttal az agg 
Freud, illetve a szervátültetések és az orvosi felelősség témája helyett St. Germain a fent emlegetett tünetcsoportot húzta elő a kabátujjából. A darab harmadvonalbeli hatásvadászatát az előadásban megjelenő színészi szorgalom és hitelképes tehetség menti. Dicső Dániel rendezésében két kedves, őszinte ember fáradozik a minimális színpadon, melyen Enyvvári Péter díszlete a legkülönbözőbb arckifejezések piktogramjait is megjelenítette. Józan László félénkséggel elegy céltudatossága, koncentrált ön- és világmegfigyelése a legsikerültebb szakaszokban valóságos embert jelez, míg máskor a figura-közhely hézag nélküli kitöltését igazolja. Ullmann Mónika nőiessége pedig a leghátsó asztalig is elér: ez a karcos bájú jelenlét még a legharsányabb pillanatokban is megnyerő. S akárcsak Józan, úgy ő is felmutat valamit, amit Dr. Sheldon Cooper tévés kalandjaiban hiába keresnénk: a színészi kockázatvállalás testközeli élményét.

 

Rózsavölgyi Szalon, szeptember 18.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.