Színház

Táncórák

Színház

Ami hajdan a tüdővész, nem is olyan régen pedig az AIDS volt, az ma alighanem az Asperger-szindróma: a dramatikus műfajok leghálásabb kórképe. Ezt kívánta kamatoztatni Mark St. Germain 2014-es darabja, a Táncórák is, amely egy aspergeres földrajztudós és egy törött lábú Broadway-táncosnő roppant bonyodalmas, mégis gyorsított ütemű kapcsolatát jelenetezi. A férfi kerüli a szemkontaktust és viszolyog az érintésektől, s persze mások reakcióit is nehezen értelmezi, míg a nő sebzett állatként húzódik vissza a maga vackába – de a két magányos lélek és a két test kölcsönös vonzódása egymáshoz így is feltartóztathatatlan. St. Germain sajna híg és felszínes drámaíró, aki ezért rendre roppant mély és sűrű témákat választ magának, miként azt a Rózsavölgyi Szalon házi szerzőjeként már kétszer is bizonyította (Az utolsó óra, Istenek tanácsa). Most a Tánc­órák című dramolettjét is a kávézóasztalok mellől ismerhettük meg: csakhogy ezúttal az agg 
Freud, illetve a szervátültetések és az orvosi felelősség témája helyett St. Germain a fent emlegetett tünetcsoportot húzta elő a kabátujjából. A darab harmadvonalbeli hatásvadászatát az előadásban megjelenő színészi szorgalom és hitelképes tehetség menti. Dicső Dániel rendezésében két kedves, őszinte ember fáradozik a minimális színpadon, melyen Enyvvári Péter díszlete a legkülönbözőbb arckifejezések piktogramjait is megjelenítette. Józan László félénkséggel elegy céltudatossága, koncentrált ön- és világmegfigyelése a legsikerültebb szakaszokban valóságos embert jelez, míg máskor a figura-közhely hézag nélküli kitöltését igazolja. Ullmann Mónika nőiessége pedig a leghátsó asztalig is elér: ez a karcos bájú jelenlét még a legharsányabb pillanatokban is megnyerő. S akárcsak Józan, úgy ő is felmutat valamit, amit Dr. Sheldon Cooper tévés kalandjaiban hiába keresnénk: a színészi kockázatvállalás testközeli élményét.

 

Rózsavölgyi Szalon, szeptember 18.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.