Színház

Kiválasztottak

Színház

Ha egyik pillanatról a másikra eltűnnének a zsidók, az összes (megmaradt) budapesti színházigazgató meg akarná rendezni a Hegedűs a háztetőnt, és a civil szervezetek képviselői azon vitatkoznának, használhatják-e a tarthatatlan szót a helyzetre, már ha egyáltalán helyzet van. A Gólem Színház előadása, a négy (!) szerzőt jegyző Kiválasztottak a pesti kabaré legjobb pillanatait idézi, annak is közéleti vonalát: a zsidók eltűnése olyan mechanizmusokat léptet működésbe, melyek jól jellemzik ezt a Magyarország nevű kócerájt. Az előadás kritikus a saját közegével szemben is: fergeteges paródiát kapunk konkrét színházigazgatókról és egy a függetlenekhez tartozó rendezőről, akit hirtelen nagyon sok pénzzel dobnak meg. Bár a csúcs talán inkább az, amikor a híreket olvassák fel Orbán Viktornak. Ez a jelenet egyben a kormánypárti és ellenzéki magyar sajtó paródiája, színházilag pedig a miniszterelnök arcát érdemes figyelni. Őt Nádasi Iván játssza, végig némán, de jelentőségteljes szemöldökfelvonásokkal, a homlok könnyed és futó összeráncolásával, megremegő ajkakkal. A színész egyébként az összes többi szerepében néma, vagyis valaki, akit elhallgattatnak. A többiek is remekelnek, Katona László például a minisztériumban dolgozó, videójáték-függő, otthonában nem annyira finoman zsidózó apukaként, Sipos Vera Eszenyi Enikőként és a tüntetés macsósan magabiztos énekes fellépőjeként, Tasnádi Bence Máté Gáborként és eldönthetetlen zsidóságú, szépreményű ifjúként, Egri Márta a függetlenekhez leereszkedő színészdívaként. Talán csak a dalok szövegei szájbarágósak kicsit, de a jó ritmusú, gyorsan pergő átváltásokkal összefűzött, először különállónak tűnő jelenetek végül nagy egésszé kovácsolódnak.

 

Jurányi Ház, október 5.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.