Színház

Kiválasztottak

Színház

Ha egyik pillanatról a másikra eltűnnének a zsidók, az összes (megmaradt) budapesti színházigazgató meg akarná rendezni a Hegedűs a háztetőnt, és a civil szervezetek képviselői azon vitatkoznának, használhatják-e a tarthatatlan szót a helyzetre, már ha egyáltalán helyzet van. A Gólem Színház előadása, a négy (!) szerzőt jegyző Kiválasztottak a pesti kabaré legjobb pillanatait idézi, annak is közéleti vonalát: a zsidók eltűnése olyan mechanizmusokat léptet működésbe, melyek jól jellemzik ezt a Magyarország nevű kócerájt. Az előadás kritikus a saját közegével szemben is: fergeteges paródiát kapunk konkrét színházigazgatókról és egy a függetlenekhez tartozó rendezőről, akit hirtelen nagyon sok pénzzel dobnak meg. Bár a csúcs talán inkább az, amikor a híreket olvassák fel Orbán Viktornak. Ez a jelenet egyben a kormánypárti és ellenzéki magyar sajtó paródiája, színházilag pedig a miniszterelnök arcát érdemes figyelni. Őt Nádasi Iván játssza, végig némán, de jelentőségteljes szemöldökfelvonásokkal, a homlok könnyed és futó összeráncolásával, megremegő ajkakkal. A színész egyébként az összes többi szerepében néma, vagyis valaki, akit elhallgattatnak. A többiek is remekelnek, Katona László például a minisztériumban dolgozó, videójáték-függő, otthonában nem annyira finoman zsidózó apukaként, Sipos Vera Eszenyi Enikőként és a tüntetés macsósan magabiztos énekes fellépőjeként, Tasnádi Bence Máté Gáborként és eldönthetetlen zsidóságú, szépreményű ifjúként, Egri Márta a függetlenekhez leereszkedő színészdívaként. Talán csak a dalok szövegei szájbarágósak kicsit, de a jó ritmusú, gyorsan pergő átváltásokkal összefűzött, először különállónak tűnő jelenetek végül nagy egésszé kovácsolódnak.

 

Jurányi Ház, október 5.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.