Színház

Kiválasztottak

Színház

Ha egyik pillanatról a másikra eltűnnének a zsidók, az összes (megmaradt) budapesti színházigazgató meg akarná rendezni a Hegedűs a háztetőnt, és a civil szervezetek képviselői azon vitatkoznának, használhatják-e a tarthatatlan szót a helyzetre, már ha egyáltalán helyzet van. A Gólem Színház előadása, a négy (!) szerzőt jegyző Kiválasztottak a pesti kabaré legjobb pillanatait idézi, annak is közéleti vonalát: a zsidók eltűnése olyan mechanizmusokat léptet működésbe, melyek jól jellemzik ezt a Magyarország nevű kócerájt. Az előadás kritikus a saját közegével szemben is: fergeteges paródiát kapunk konkrét színházigazgatókról és egy a függetlenekhez tartozó rendezőről, akit hirtelen nagyon sok pénzzel dobnak meg. Bár a csúcs talán inkább az, amikor a híreket olvassák fel Orbán Viktornak. Ez a jelenet egyben a kormánypárti és ellenzéki magyar sajtó paródiája, színházilag pedig a miniszterelnök arcát érdemes figyelni. Őt Nádasi Iván játssza, végig némán, de jelentőségteljes szemöldökfelvonásokkal, a homlok könnyed és futó összeráncolásával, megremegő ajkakkal. A színész egyébként az összes többi szerepében néma, vagyis valaki, akit elhallgattatnak. A többiek is remekelnek, Katona László például a minisztériumban dolgozó, videójáték-függő, otthonában nem annyira finoman zsidózó apukaként, Sipos Vera Eszenyi Enikőként és a tüntetés macsósan magabiztos énekes fellépőjeként, Tasnádi Bence Máté Gáborként és eldönthetetlen zsidóságú, szépreményű ifjúként, Egri Márta a függetlenekhez leereszkedő színészdívaként. Talán csak a dalok szövegei szájbarágósak kicsit, de a jó ritmusú, gyorsan pergő átváltásokkal összefűzött, először különállónak tűnő jelenetek végül nagy egésszé kovácsolódnak.

 

Jurányi Ház, október 5.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.