olvasópróba

Tankcsapda Kisvárdán

Színházi bemutatókat, előadásokat ajánlunk.

Június közepén véget ér a színházi évad, egyúttal nyitnak a nyári színházak, kezdődik a fesztiválszezon. Itt is készülnek néhány premierrel, többségében azonban korábban bemutatott előadások kerülnek a csillagos ég vagy az esőben jó hangosan doboló ponyvatető alá. Vidéki és határon túli előadások érkeznek Budapestre, fővárosiak vidékre.

Június 20. és 28. között rendezik meg a Magyar Színházak 37. Kisvárdai Fesztiválját, ahol a határon túli magyar színházak előadásaiból kaphatunk egy bő válogatást. Kisvárda messze van, de sokkal közelebb, mint Gyergyószentmiklós, ahonnan egy egészen kiváló Liliom érkezik mindjárt a nyitónapon. Rendezője, Albu István egy másik előadásért, a szatmári III. Richárdért éppen most kapta meg a legjobb rendezés díját a romániai kritikusoktól. A legjobb előadásnak is megszavazott, monumentális díszlettel bíró III. Richárd sajnos nem fér be a kisvárdai színházi terekbe, de a Liliom igen. Elsőre talán hajmeresztően hangzik, hogy Molnár Ferenc drámáját a Tankcsapda dalai­val együtt játsszák ebben a koncertet és színházat ötvöző előadásban, de bármilyen meglepő, ettől a történet nem veszít az erejéből, a színház és a koncert pedig egységes egésszé olvad össze. A Liliomot játszó Farkas Zénó kiválóan énekel, Szilágyi Míra Julikájával emlékezetes kettőst alkotnak. Azoknak is bátran ajánlható, akiktől távol áll a Tankcsapda zenéje, vagy nem is ismerik. Amikor Gyergyóban láttuk, egy idős román kollégánk is lelkesedett érte, pedig ő addig hírét sem hallotta a zenekarnak. (Kisvárda, Refi Színpad, június 20.)

A nyári színház legalább annyira szól a helyszínről, annak hangulatáról, mint az előadásról. Most kipróbálhatunk egy új játszóteret. Barabás Miklós klasszicista stílusban épült egykori otthona, a Barabás-villa sok más program mellett eddig is helyet adott e műfajnak. Ezen a nyáron azonban a kertjében is színházazhatunk, 14 előadást hoznak el ide. Ezek közül most egy régebbi bemutatót, a Trojka Színházi Társulás ritkán látható Cseresznyéskertjét ajánljuk Soós Attila rendezésében. A Balassa Eszter által átdolgozott, sűrített változatot eredetileg az Országos Színháztörténeti Múzeum körtermében játszották, és fontos szerepet kapott benne egy zongora. Most más térbe kerül, és a szereposztás is módosult a bemutató óta, így újranézni is érdemes. Ljuba szerepében Gryllus Dorka helyett Rezes Juditot, Firszként Papp Jánost láthatjuk. (Ez a szerep volt Kulka János egyik első visszatérése a színpadra a betegsége után.) Trofimovként a rendező, Soós Attila is fellép, Lopahinként pedig Bárnai Péter törtet előre. Az külön érdekes lesz, hogyan oldják meg az eredetileg zárt térre tervezett zárójelenetet egy kertben. (Barabás-villa, június 29.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.