Tisztasági festés címmel a Stereo Akt színházi műhely új előadást mutatott be a kreatív jövőkutató és előadó-művészeti fesztivál, a Nextfeszt 3 keretében. A Trafó pincéjében felállított lakásdíszletben úgynevezett hangjáték-rituálét adtak elő, amelyet Karl Ove Knausgård Halál – Harcom 1. című regénye inspirált. Boross Martin és csapata jellemzően különleges színházi szituációkat, újfajta kifejezésmódokat, a nézők számára izgalmas befogadási lehetőségeket keres, miközben a színészi átélés kérdéseit is felülvizsgálja.
Az apjuk halála után a megörökölt, rendetlen lakásban találkozó fiútestvérek (Szász Dániel és Göndör László) takarítanak, pakolnak. A kezükbe kerülő használati tárgyak és egykori saját játékaik kapcsán emlékek tolulnak fel, amelyek nekünk, nézőknek akusztikusan jelennek meg fejhallgatókon keresztül. A hangmontázst egy 3D-s hangzásvilágot lehetővé tévő binaurális mikrofon, Bartha Márk időtlenséget idéző zenei kompozíciói és egy hangjáték jelenetei adják. Ahogy a felnőtt férfiak fokozatosan pakolják ki a lakást, újraélnek bizonyos dolgokat, és így kettejük aktuális kapcsolatára és külön-külön az apjukkal való kapcsolatukra is vetül némi fény, vagyis hang. Az emlékfoszlányok hangfürdőjében szinte élettel telik meg a halott ember lakása.
A nagytakarítás és a szemünk előtt zajló szobafestés során jó esetben nem maradnak falak a jelen és a múlt között, és a pakolási rituálé során utat tör a gyász.
Néha belém nyilall a gondolat, hogy a nézők talán sokkal inkább átélik a meditatív-repetitív játék során, hogy mi az a gyászparadoxon, mint maguk a szereplők.
Trafó, január 27.