Színház

Megeszi a gyerekek lelkét

Alekszandr Szuhovo-Kobilin: Az ügy – avagy Normális Eljárás; Neil Gaiman: Coraline

Színház

Mi az izgalmasabb, ha Ascher Tamás egy kevésbé ismert orosz klasszikusba vágja a fejszéjét a Katonában, vagy ha szexi kultregényt, fordulatos gyerekthrillert rendez a Budapest Bábszínházban? Könnyű eldönteni, hiszen a két előadást alig egy hónap különbséggel mutatták be.

Ezek az idétlenre fésült frizurák és rettenetes álbajuszok még mindig meg tudnak lepni a Katonában, ha más már nem is. Ilyen kínosan bajuszos alakokkal van tele Szuhovo-Kobilin drámája, Az ügy – avagy Normális Eljárás, gogolian szánalmas szereplőkkel, akiket elsősorban az különböztet meg egymástól, hogy őket pumpolják vagy ők pumpolnak – esetleg mindkettő.

Muromszkij van a tápláléklánc legalján, az ő családját sújtó bírósági eljárást kéne megzsírozni egy kis kenőpénzzel. Amúgy jóravaló ember, ami ebben a világban egyben balfácánt is jelent, bele is rokkan az ügybe a meggyőzően vörös fejjel méltatlankodó és levegő után kapkodó Mészáros Máté játszotta családfő. A társulathoz nemrég csatlakozó Bányai Kelemen Barna lefelé taposó, felfele nyaló Tarelkinje időnként narrátorként lép elő, de alakja nem kap ehhez mérhető hangsúlyt (pedig Az ügy mellett ő a központi figura Szuhovo-Kobilin két másik drámájában is, amelyek így trilógiát alkotnak). Legfontosabb tulajdonsága, hogy bármelyik pillanatban képes gátlástalan simlisből kuncsorgó pincsivé változni. Felettese, Varravin (Fekete Ernő) abban különbözik tőle, hogy ő ezt sokkal elegánsabban csinálja.

A tapéta virágmintás és sárgásbarna, és vannak még neoncsövek, aktakupacok közt aktakukacok szürke öltönyben, akik időnként gépsorszerűen, betanított koreográfiára mozognak. Gondolta volna a néző, hogy a bürokrácia és a korrupció mindent áthat? Az előadásban mintha e tapasztalat általánossága lenne a fontos: így minden gesztusával leoldódik a konkrétról és a jelenről (pedig az most alighanem sokkal érdekesebb, mint bármilyen örök érvényű igazság).

A pár centivel a föld felett lebegő-pipiskedő Herceg (Takátsy Péter) alakját leszámítva nem domborodik ki a drámaszöveg abszurditása sem, ugyanakkor minden túl van magyarázva és illusztrálva. A nézőnek alig van dolga, még Muromszkij halálát is jól megsejtetik vele. A kisember sorsán sem lehet meghatódni – hiszen amúgy pont Tarelkinék szemszögéből látjuk –, talán az üt szíven egy kicsit, ahogy az apa kétszer is mintegy csatába indul abban a hitben, hogy a jót fogja lépni ebben az átláthatatlan játszmában, s közben a családja aggódva zsibong, kavarog körülötte.

Olajozottan működő semmitmondás a Katona előadása, amiben talán az a meglepetés, hogy nincs meglepetés.

Ascher Tamás számára jóval izgalmasabb kihívás lehetett Neil Gaiman népszerű regénye, a rémtörténeti kliséket, a népmesei elemeket és a humort jó ízléssel ötvöző, Henry Selick által is megfilmesített Coraline. A Budapest Bábszínház rendszeresen dolgozik együtt nem bábos rendezőkkel, akik általában felnőtt-előadásokat hoznak létre stúdiótérben, Ascher azonban a nagyszínpadra álmodott egy bábtechnika szempontjából hagyományos, de szájtátóan varázslatos produkciót.

A mese a Jancsi és Juliska nagyobb gyerekekre írt verziója: a banya nem mézeskalácsházzal, kolbászból készült kerítéssel csalogatja a testvérpárt, hanem egy mintacsaláddal az egyke Coraline-t, akinek a szülei folyton a laptopjukra meredve dolgoznak, és vacsorára is csak mirelit pizzát képesek összehozni. A kislány egy titokzatos ajtón belépve kerül abba a másik világba, ahol apja és anyja gombszemű, de tökéletes mása várja sült csirkével, habos kakaóval és lélegzetelállító mulatságokkal. Csakhogy a másik anyja gonosz boszorkány, aki megeszi a gyerekek lelkét…

A díszlet (Khell Zsolt munkája) lényegében egy óriási babaház, amit ki-be lehet tologatni a színpadra, s akár fel-le is tud mozogni, ha például az alagsorban játszódik egy jelenet. Még arra is ügyeltek az alkotók, hogy a tapéta színe vidámabb legyen a másik világban.
A ház egyben paraván is, amely mögül csak a tapsrendnél kerülnek elő a pálcás bábokat mozgató színészek.

A varázslat és a borzongás elsősorban a színpadtechnikai eszközöknek és a látványnak – az átváltozások csodájának – köszönhető. Ilyen, amikor hirtelen Mr. Bobo cirkuszában termünk, s az idomárból csak hatalmas feje és fehér tenyere látszik, ahogy ide-oda gördíti, hajtja, parancsolja az akrobatikus mutatványokat bemutató óriáspatkányokat. Vagy amikor Coraline másik anyja háttal áll a tűzhelynél, és – nem ettől fél minden gyerek? – egyszer csak megfordul, s arca már a gonosz banyáé. Némelyik megoldás annyira félelmetes, hogy még felnőttként is megijedek, de szerencsére bölcsen vannak adagolva ezek a horrorklisék, így a tíz éven felüliek – akik közül bizonyára sokan láttak már ennél gyomorforgatóbb jeleneteket – megmarkolják ugyan a bársonyszékek karfáját, de mégsem rohannak ki.

Szerencsére Coraline belevaló, vagány, bátor kislány, aki azt is tudja, hogy csak ő hozhatja helyre, amit elrontott, így minden rendbe jön, mindenki megmenekül, még a szülők is befejezik határidős munkáikat. Igazi happy end, ami Az ügyről semmilyen szempontból nem mondható el.

Katona József Színház, január 20.; Budapest Bábszínház, január 17.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.