Színház

Megeszi a gyerekek lelkét

Alekszandr Szuhovo-Kobilin: Az ügy – avagy Normális Eljárás; Neil Gaiman: Coraline

Színház

Mi az izgalmasabb, ha Ascher Tamás egy kevésbé ismert orosz klasszikusba vágja a fejszéjét a Katonában, vagy ha szexi kultregényt, fordulatos gyerekthrillert rendez a Budapest Bábszínházban? Könnyű eldönteni, hiszen a két előadást alig egy hónap különbséggel mutatták be.

Ezek az idétlenre fésült frizurák és rettenetes álbajuszok még mindig meg tudnak lepni a Katonában, ha más már nem is. Ilyen kínosan bajuszos alakokkal van tele Szuhovo-Kobilin drámája, Az ügy – avagy Normális Eljárás, gogolian szánalmas szereplőkkel, akiket elsősorban az különböztet meg egymástól, hogy őket pumpolják vagy ők pumpolnak – esetleg mindkettő.

Muromszkij van a tápláléklánc legalján, az ő családját sújtó bírósági eljárást kéne megzsírozni egy kis kenőpénzzel. Amúgy jóravaló ember, ami ebben a világban egyben balfácánt is jelent, bele is rokkan az ügybe a meggyőzően vörös fejjel méltatlankodó és levegő után kapkodó Mészáros Máté játszotta családfő. A társulathoz nemrég csatlakozó Bányai Kelemen Barna lefelé taposó, felfele nyaló Tarelkinje időnként narrátorként lép elő, de alakja nem kap ehhez mérhető hangsúlyt (pedig Az ügy mellett ő a központi figura Szuhovo-Kobilin két másik drámájában is, amelyek így trilógiát alkotnak). Legfontosabb tulajdonsága, hogy bármelyik pillanatban képes gátlástalan simlisből kuncsorgó pincsivé változni. Felettese, Varravin (Fekete Ernő) abban különbözik tőle, hogy ő ezt sokkal elegánsabban csinálja.

A tapéta virágmintás és sárgásbarna, és vannak még neoncsövek, aktakupacok közt aktakukacok szürke öltönyben, akik időnként gépsorszerűen, betanított koreográfiára mozognak. Gondolta volna a néző, hogy a bürokrácia és a korrupció mindent áthat? Az előadásban mintha e tapasztalat általánossága lenne a fontos: így minden gesztusával leoldódik a konkrétról és a jelenről (pedig az most alighanem sokkal érdekesebb, mint bármilyen örök érvényű igazság).

A pár centivel a föld felett lebegő-pipiskedő Herceg (Takátsy Péter) alakját leszámítva nem domborodik ki a drámaszöveg abszurditása sem, ugyanakkor minden túl van magyarázva és illusztrálva. A nézőnek alig van dolga, még Muromszkij halálát is jól megsejtetik vele. A kisember sorsán sem lehet meghatódni – hiszen amúgy pont Tarelkinék szemszögéből látjuk –, talán az üt szíven egy kicsit, ahogy az apa kétszer is mintegy csatába indul abban a hitben, hogy a jót fogja lépni ebben az átláthatatlan játszmában, s közben a családja aggódva zsibong, kavarog körülötte.

Olajozottan működő semmitmondás a Katona előadása, amiben talán az a meglepetés, hogy nincs meglepetés.

Ascher Tamás számára jóval izgalmasabb kihívás lehetett Neil Gaiman népszerű regénye, a rémtörténeti kliséket, a népmesei elemeket és a humort jó ízléssel ötvöző, Henry Selick által is megfilmesített Coraline. A Budapest Bábszínház rendszeresen dolgozik együtt nem bábos rendezőkkel, akik általában felnőtt-előadásokat hoznak létre stúdiótérben, Ascher azonban a nagyszínpadra álmodott egy bábtechnika szempontjából hagyományos, de szájtátóan varázslatos produkciót.

A mese a Jancsi és Juliska nagyobb gyerekekre írt verziója: a banya nem mézeskalácsházzal, kolbászból készült kerítéssel csalogatja a testvérpárt, hanem egy mintacsaláddal az egyke Coraline-t, akinek a szülei folyton a laptopjukra meredve dolgoznak, és vacsorára is csak mirelit pizzát képesek összehozni. A kislány egy titokzatos ajtón belépve kerül abba a másik világba, ahol apja és anyja gombszemű, de tökéletes mása várja sült csirkével, habos kakaóval és lélegzetelállító mulatságokkal. Csakhogy a másik anyja gonosz boszorkány, aki megeszi a gyerekek lelkét…

A díszlet (Khell Zsolt munkája) lényegében egy óriási babaház, amit ki-be lehet tologatni a színpadra, s akár fel-le is tud mozogni, ha például az alagsorban játszódik egy jelenet. Még arra is ügyeltek az alkotók, hogy a tapéta színe vidámabb legyen a másik világban.
A ház egyben paraván is, amely mögül csak a tapsrendnél kerülnek elő a pálcás bábokat mozgató színészek.

A varázslat és a borzongás elsősorban a színpadtechnikai eszközöknek és a látványnak – az átváltozások csodájának – köszönhető. Ilyen, amikor hirtelen Mr. Bobo cirkuszában termünk, s az idomárból csak hatalmas feje és fehér tenyere látszik, ahogy ide-oda gördíti, hajtja, parancsolja az akrobatikus mutatványokat bemutató óriáspatkányokat. Vagy amikor Coraline másik anyja háttal áll a tűzhelynél, és – nem ettől fél minden gyerek? – egyszer csak megfordul, s arca már a gonosz banyáé. Némelyik megoldás annyira félelmetes, hogy még felnőttként is megijedek, de szerencsére bölcsen vannak adagolva ezek a horrorklisék, így a tíz éven felüliek – akik közül bizonyára sokan láttak már ennél gyomorforgatóbb jeleneteket – megmarkolják ugyan a bársonyszékek karfáját, de mégsem rohannak ki.

Szerencsére Coraline belevaló, vagány, bátor kislány, aki azt is tudja, hogy csak ő hozhatja helyre, amit elrontott, így minden rendbe jön, mindenki megmenekül, még a szülők is befejezik határidős munkáikat. Igazi happy end, ami Az ügyről semmilyen szempontból nem mondható el.

Katona József Színház, január 20.; Budapest Bábszínház, január 17.

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.