Színház

Tizenketten, dühösen

PanoDráma: 174/B - Az igazság szolgái

  • Csáki Judit
  • 2013. január 6.

Színház

Megérdemli a fokozott figyelmet, ahogy a szemünk előtt keresgéli, majd megtalálja saját színházi útját az a formáció, amely a szó szerinti - verbatim - dokuszínházban utazik. Vagyis a rögvalóságot tárja elénk, annak is evidensen a legérzékenyebb területeit; ekként nyugodtan mondhatjuk, hogy a "remény színháza" ez, amely azzal a végeredménnyel kecsegtet, hogy hibáinkkal szembenézve javítunk rajtuk, tanulunk belőlük.

A PanoDráma eddigi két verbatim produkciója - a Szóról szóra, illetve a Tanulni, tanulni, tanulni - a cigánygyilkosságok, illetve a közoktatás témájával foglalkozott. Ez a legújabb pedig a "sajóbábonyi eset" néven elhíresült roma-gárdista összecsapás jogi procedúráját mutatja be; azt ugyanis, hogy a kisebbségvédő törvénynek nevezett 174/B paragrafus alapján hogyan és milyen eljárás indult azok ellen a romák ellen, akik - tény - ripityára vertek egy Suzukit, amelyben három gárdista ült (akiknek nem lett bajuk). A társulat - színészek és dramaturgok - a helyszínen interjúztak, vagyis megkérdezték a falu népét, polgármesterét, a szemtanúkat, a rendőrt; aztán ott ültek a bírósági tárgyaláson, követték a tanúvallomásokat, átnéztek sok-sok jegyzőkönyvet, és ezekből a szövegekből ollózták-szerkesztették össze a színházi előadást. Illetve nem egészen: a helyszínen ugyanis a közönség soraiban ott ül tizenkét civil, akikből a végére esküdt lesz, és ott, előttünk vitatják meg a helyzetet, és közlik döntésüket a bíróval.

Az eset három évvel ezelőtt történt, akkortájt, amikor a romagyilkosságok miatt egy kisebbség megalapozottan érezhette veszélyben az életét. Ezzel persze sem én, sem a PanoDráma előadása nem szeretné jogszerűnek minősíteni a sajóbábonyi történetet, pusztán a kontextusra irányítanánk a figyelmet.

A perbe fogott - és már az ítélet előtt lecsukott - elkövetők közt például volt egy cigány ember, aki számos tanú és önmaga állítása szerint sem volt a helyszínen, de akit egy rendőr határozottan felismerni vélt (hátulról látta, kapucnival a fején, messziről), majd később visszavonta a vallomását, de addigra az ártatlanul megvádolt ember már két évet ült, hála a magyar igazságszolgáltatás rohamtempójának. Ez az epizód súlyos az előadásban, de bizonyos értelemben súlyosabbak a hétköznapi emberekkel, a falubeliekkel készített interjúk, amelyekből nemcsak az derül ki, hogy egy kisközösség hogyan esik szét és/vagy tart össze a rasszizmussal kapcsolatban (miközben a szót magát mindegyikük visszautasítja), hanem az is, hogy hogyan fogadja el szinte mindenki a hierarchiát és benne a saját kijelölt helyét. A zöldségesüzlet tulajdonosa - aki csak később, mintegy mellesleg árulja el, hogy férje az alpolgármester - szabatos szavakkal fejezi ki igazságérzetét, és egyben ítélkezik mindenki másról. A boltos Katikán rajta a bélyeg: "emeszpés". A polgármester papos intonációval foglalja össze a falu történetét, beszél a hadiüzemről, a "titokról" - és evidens, hogy szószátyár semmitmondása, verbális túlhatalma tartja a falu élén.

A PanoDráma kreatív producere Lengyel Anna: ő találja ki az egyes témákat, a feldolgozás módját, és alighanem ő kalapozza össze a megvalósításhoz szükséges pénzt is. De mindenki részvétele erősen tartalmi és nagyon fontos: a dramaturgok (Lengyel Anna Merényi Anna néven van köztük, Garai Judit és Hárs Anna mellett) a hatalmas mennyiségű anyag színházivá sűrítésében játszanak fontos szerepet, a videósok (Balogh Balázs és Taskovics Éva) a kivetítőkön egyrészt a doku forrását, másrészt a színpadi látványt mutatják, a drámatanárok, Feuer Yvette és Szabó Veronika a civil szereplők megszólaltatását "moderálják" és csatornázzák. Igazi kollektív munka, a színészek - Bartsch Kata, Csákányi Eszter, Kádas József, Nagy Viktor, Ördög Tamás, Szamosi Zsófi, Urbanovits Krisztina - maguk is teljes mértékben sajátjukként kezelik a saját maguk által is gyűjtött anyagot és tapasztalatot - ez pedig ritka hitelességet kölcsönöz az előadásnak.

Ez egyébként sokkal inkább színház is már, mint az előző produkciók; az egyes jelenetek - legyenek bár a valóság újrajátszásai minden esetben - széles és mély társadalmi tablót és érzékeny kapcsolatrendszereket mutatnak. Ebben vállal oroszlánrészt Melis László zenéje, melyet a szereplők énekbeszéddel, kánonnal közvetítenek, gondosan kiválogatott pontokon, például a bíróság szövegeiben.

Az előadás záróaktusaként a tizenkét kiválasztott civil (köztük nők is, romák is, értelmiségiek is, kétkeziek is, lent is, fönt is) esküdtszéket játszik. Nyilván némi előzetes felkészítés alapján, de mégiscsak a saját szavaikkal vitatkoznak igen élénken az egyes vádlottak bűnösségéről, a környezet felelősségéről. És az általam látott estén földerengett Reginald Rose Tizenkét dühös ember című darabjának dramaturgiai kulcsa: egyetlen másként gondolkodó szabatos és körültekintő érvelésével fokozatosan meggyőzi a többieket (na, nem mindet). Mire a Csákányi Eszter játszotta bíró elé tárják együttesen kiérlelt véleményüket, már határozottan úgy érzem: most futó peremet nyugodtan tenném a kezükbe.

Trafó, PanoDráma, november 23.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.