Tánc

TranzDanz: A csárdás-ápolás művészete

  • - sisso -
  • 2016. október 29.

Színház

Ezzel az egyfelvonásos, élőzenés csárdás­esztétikai táncpamflettel köszöntötte nézőit az L1danceFest. A formáció alapítója és vezetője, Kovács Gerzson Péter már ritkábban táncol, inkább koreografál. Ha táncol, akkor is szólókat, élőzenés performanszokat láthatunk tőle. Az egykori néptáncos, későbbiekben kortárs szakadár régi mániája, hogy a hagyományos magyar néptánc analitikus, kritikus megközelítésén keresztül mond véleményt jelen állapotainkról, az identitásról, hovatovább az össznemzeti férfiasságról.

Most KGP visszatér a gyökerekhez, magában ritkázik és lassúzik görcsösen meditálva, aztán szaporázik, szét- és összecsapkodja a lábait. Olyankor heves, és mint egy dzsesszzenész, élvezi a tudást, amiből ilyen sokszínű improvizációkra, táncos elmélkedésekre képes. Mintha mindig padlóról indulna újra, groteszk, töredezett, absztrakt mozdulatokból építi fel az eredeti formát, amit aztán a legnagyobb lendületében csak rövid ideig élvez önfeledten. Mint ki letépte táncát.

Társa, Ágoston Béla multiinstrumentalista egy hang-drum nevű, ritka hangszer segítségével kíséri. Ritmushangszer, amelyből szép dallamok, harmóniák szólhatnának, ám azok is csak rövid ideig. A zene ritmusa is váltakozik, kevéssé erőfitogtatós, inkább incselkedős, visszahúzódós, a pár hiányára hívja fel a figyelmet. Zenész és táncos hol elszakad, hol párbeszédbe keveredik, végül mindkettő elillan, megszökik.

L1danceFest 2016, RS9 Vallai Kert, szeptember 18.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.