Színház

Színészorgia

Gogol: Egy őrült naplója

  • Tompa Andrea
  • 2016. november 6.

Színház

Amikor ma az utca embere kijelenti, hogy régen még mekkora nagy színészek voltak, most meg már nincsenek, akkor állítását a tévé alapján fogalmazza meg. A mai nagy színészek már nem válnak a tévéből ismertté, legyenek akármilyen virtuózok, technikai zsenik. Mint most Keresztes Tamás az Egy őrült naplójában, aki egész színészi tudását belesűríti ebbe az egyszemélyes darabba. Ahogy nagy színészelődei, Darvas Iván vagy Bertók Lajos is eljátszották a talányos Gogol-művet. Keresztes rendkívüli színész, valódi virtuóz.

A virtuózokról leginkább zenész, énekes vagy balett-táncos jut eszünkbe, egy hegedűművész elképesztő technikai tudása vagy a bel canto követelte vokális képességek. Színészre ritkán gondolunk ekként. A 18. századig nagyon népszerű volt a zenészi-énekesi virtuozitás, és csak a 19. századtól kezdett problematikussá válni. A virtuozitás sokszor valami előadói önkényuralmat jelöl, amikor az előadó a mű fölé kerekedik, tudásával, díszítéseivel ő maga válik láthatóvá a mű helyett. A századforduló nagy francia színésznőjét, Sarah Bernhardt-t többek közt bravúros, hosszan tartó haldoklási jelenetei tették valódi sztárrá: a közönség ezeket imádta, várta. A színészi virtuozitás aztán sokáig, főleg a realista színházi hagyományban háttérbe került. Egy színész kiválása és remeklése hagyományosan az együttes játék ellen hat. Hiszen a mű a fontos, nem az előadó. Sztanyiszlavszkij eszménye sem igen tolerálta a csapatból kiemelkedő, egyszemélyes produkciókat. A kortárs színház viszont kifejezetten kedveli a szólókat, a sztárok „számait”, ahogy mindent, ami alatta vagy fölötte van a természetesnek, azaz eredendően művi, túloz, felnagyít, vagy épp semmit sem mutat fel, végletesen minimalista.

Keresztes művisége, zsenije, színészi virtuozitása nem látható egyből: a színész a térbe – saját terébe, melyet maga tervezett túlzó (régen úgy mondták: elrajzolt) dimenzióival, perspektíváival – inkább afféle erős karakterként érkezik. Magas, kissé kattogó hangjával, külsejével, ami egyszerre kelti egy hajdani orosz hivatalnok és egy mai hajléktalan benyomását, elkezdi mondani a Gogol-szöveget: kapásból vicces, ahogy ez a figura arról beszél, hogy nincs kedve bemenni a minisztériumba. Mit is keresne ő ott? – tűnődöm, vagy inkább: amúgy is csupa őrült alak futkorászik e hivatalokban. A magányos gogoli figura monológot mond: testtartása zárt, térde rogyasztva, a lábak befele néznek, a tekintet lassan nyílik és emelkedik a néző felé. Ez a test végigbeszéli az előadást, ahogy az arcjáték, a hangszínek és nem utolsósorban az elképesztő tudással használt hangeffektek, melyeknek maga Keresztes az irányítója, kitalálója. Minden ő, egy személyben. És minden élő, a szemünk előtt történik – ez a virtuozitás záloga.

Bodó Viktor rendezése – melynek nemcsak társalkotója vagy „végrehajtója”, hanem inkább főrendezője Keresztes Tamás; jó kis egymásra találás ez, amely már egy évtizede megtörtént a Ledarálnakeltűntemben – ezt a magányos elmét bontja ki. Nem klinikai értelemben, hanem színházilag, teátrális eszközökkel. A világ ezen a koponyán, ezen az őrült lelken kívül nem létezik, az őrültek saját elméjükbe zártak. Amely viszont egyszerre futtat több programot, sokféle lemezt játszik folyamatosan, míg végül győz az egyetlen lemez, egy totális téveszme: én vagyok a spanyol király, mondja diadalmasan. Keresztes ennek a sokféleségnek a felmutatására használja elképesztő váltásait, játékosságát, utánzóképességét. Ha az előadásról ötven állókép készülne, azon ötven Keresztes-arc volna: lenyűgöző gazdagsága a mimikának, testtartásoknak, testjátéknak. Ugyanez igaz az előadás ötven hang-pillanatfelvételére: nemcsak a gazdag színészi hang, de a looper segítségével előállított hangsáv. A looper teszi lehetővé a több, helyben rögzített hangsáv ismétlését – kész hangorgiává változtatja a játékot. Keresztes ebben is csodálatra méltóan pontos. A magányos elme, ahogy megkettőzi önmagát – megtapsoltatja, saját hangját hallgatja, hiszen a looper bármit le és visszajátszik neki egy lábujjnyomás segítségével. Nyilván egy „őrült” képtelen volna ilyen precíz eszközhasználatra; mindez nem a valósághoz képest, hanem színházi értelemben hiteles.

Az előadás három, talán négy nagyobb szerkezeti egységből áll, fejlődik ki: a hivatalnok alak megteremtése, az elszabaduló játékos elme, amely fantasztikus kis színházi produkciót mutat be több hangra, majd a magát spanyol királlyá kikiáltó magabiztos alak, és végül a drámai vég, amikor a külső világ megsemmisíti e törékeny lelket, és a földre küldi. A drámai vég, bármilyen szépen játszik is Keresztes, erőtlenebb. Hiszen az előadás nem az emberi dráma és meghasonlás, hanem inkább a humor, a színészi teljesítmény felmutatása, a játékkedv apoteózisa.

A nagy egyéni teljesítményekkel szemben hagyományosan a csodálat az elvárt nézői attitűd. A virtuozitás és csodálat azonban sokszor háttérbe szorítja a művet, magát az alkotást, és kiemeli az alkotót. Ezen az estén is Keresztes Tamás vésődik be az emlékezetbe, Gogol inkább csak alkalom.

A Katona József Színház, a Füge, a Magyarországi Alternatív Színházi Központ és az Orlai Produkció közös előadása; Jurányi Inkubátorház, szeptember 24.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.