Vidnyánszky: "Nem felajánlottam a felmondásomat, hanem felmondtam"

  • narancs.hu
  • 2023. november 16.

Színház

 Vidnyánszky arról beszélt a Hír TV-ben, hogy véglegesnek gondolja lemondását. 

Szerda este a Hír TV Napi Aktuális című műsorában adott interjút Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója az intézmény két színészét, Szász Júliát és Horváth Lajos Ottót múlt pénteken a Rómeó és Júlia előadása közben ért balesetről. Az előadást félbe kellett szakítani, miután a két színész a második felvonás során leesett a díszletről. Az eset hatására Vidnyánszky hétfőn lemondott igazgatói posztjáról, amit Csák János kulturális miniszter nem fogadott el

Vidnyánszky a műsorban elmondta, Szász Júliát már kiengedték a kórházból, de vele még nem tudott beszélni, csak üzenetet küldött neki, Horváth Lajos Ottóval viszont igen, őt várhatóan csütörtökön engedik ki. Az igazgató maga a színházban volt a baleset idején, az igazgatói szobában a monitoron keresztül látta, hogy baj van, de szerinte "az ég velünk volt", mert sokkal nagyobb baj is történhetett volna. 

Vidnyánszky azt is mondta, 2 méter 84 centiről estek le a színészek, a rendőrségi nyomozás során csütörtökön fogják lemodellezni a baleset körülményeit. Az igazgató azt is mondta, vannak ennél veszélyesebb előadásaik is, a színház egy veszélyes üzem, és mindent kivédeni nem lehet, csak minimalizálni a veszélyforrásokat. 

A lemondásáról azt mondta, hogy látva a két fájdalommal küszködő embert eldöntötte, hogy valami nagy gesztust kell gyakorolnia, bár a színészek nem okolják, de "elég, hogy én okolom magamat". Horváth Lajos Ottó sokszor elnézést is kért és magát vádolja, mert Szász Júlia épp a karjában volt, amikor a baleset történt, de "ahelyett, hogy balra fordult volna, egyenesen ment".

"Én felmondtam. Tehát nem felajánlottam a felmondásomat, hanem felmondtam. Ez egy különbség"

– fogalmazott Vidnyánszky, hozzátéve, hogy úgy érezte, a baleset egy jel, hogy kicsit meg kell állni, bizonyos dolgokat újra kell gondolni. Utóbbiak között említette a színház működését, az előadásszámot, de nem csak neki, hanem az egész szakmának is, mert például a zenekari árok szabálytalan, hogy nincs korlátja, több tonna súly van a színészek fölött, pedig nem szabadna súlyok alá állni, a Nemzetiben pedig akár 5 méterig is felmennek az emelkedő díszletelemek, és akár új szerződési formákat is ki kellene találni, de ő nem kényszerített senkit soha semmire a rendezéseiben. 

Vidnyánszky a műsorban úgy beszélt, hogy véglegesnek gondolja a lemondását, míg Velkovics Vilmos műsorvezető gyakorlatilag arról győzködte, hogy ne mondjon le. Az igazgató viszont azt mondta, meg akar egy kicsit állni és újragondolni a dolgokat, mert szerinte ez egy becsületbeli ügy, van felelőssége a két megsérült ember felé, mert másként is meg lehetett volna oldani a jelenetet, ezt meg lehetett volna korábban is csinálni, hogy a baleset semmilyen formában ne történhessen meg.  

Arról is beszélt, hogy milyen jólesett neki a kiállás mellette, miközben szerinte a balesetet sokan felhasználják a Nemzeti Színház és az ő lejáratására. 

A jövőjéről azt mondta, sokan kérik, hogy gondolja újra a lemondását, de mint mondta, a vizsgálat lezárultával majd elkezd gondolkodni, hogy hogyan tovább, mert amúgy is hosszabb átadás-átvétel kellene. Arra a kérdésre azonban, hogy el tudja-e képzelni azt, hogy folytatja, Vidnyánszky azt mondta: "Most inkább azt, hogy nem".

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.