Vidnyánszky: "Nem felajánlottam a felmondásomat, hanem felmondtam"

  • narancs.hu
  • 2023. november 16.

Színház

 Vidnyánszky arról beszélt a Hír TV-ben, hogy véglegesnek gondolja lemondását. 

Szerda este a Hír TV Napi Aktuális című műsorában adott interjút Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója az intézmény két színészét, Szász Júliát és Horváth Lajos Ottót múlt pénteken a Rómeó és Júlia előadása közben ért balesetről. Az előadást félbe kellett szakítani, miután a két színész a második felvonás során leesett a díszletről. Az eset hatására Vidnyánszky hétfőn lemondott igazgatói posztjáról, amit Csák János kulturális miniszter nem fogadott el

Vidnyánszky a műsorban elmondta, Szász Júliát már kiengedték a kórházból, de vele még nem tudott beszélni, csak üzenetet küldött neki, Horváth Lajos Ottóval viszont igen, őt várhatóan csütörtökön engedik ki. Az igazgató maga a színházban volt a baleset idején, az igazgatói szobában a monitoron keresztül látta, hogy baj van, de szerinte "az ég velünk volt", mert sokkal nagyobb baj is történhetett volna. 

Vidnyánszky azt is mondta, 2 méter 84 centiről estek le a színészek, a rendőrségi nyomozás során csütörtökön fogják lemodellezni a baleset körülményeit. Az igazgató azt is mondta, vannak ennél veszélyesebb előadásaik is, a színház egy veszélyes üzem, és mindent kivédeni nem lehet, csak minimalizálni a veszélyforrásokat. 

A lemondásáról azt mondta, hogy látva a két fájdalommal küszködő embert eldöntötte, hogy valami nagy gesztust kell gyakorolnia, bár a színészek nem okolják, de "elég, hogy én okolom magamat". Horváth Lajos Ottó sokszor elnézést is kért és magát vádolja, mert Szász Júlia épp a karjában volt, amikor a baleset történt, de "ahelyett, hogy balra fordult volna, egyenesen ment".

"Én felmondtam. Tehát nem felajánlottam a felmondásomat, hanem felmondtam. Ez egy különbség"

– fogalmazott Vidnyánszky, hozzátéve, hogy úgy érezte, a baleset egy jel, hogy kicsit meg kell állni, bizonyos dolgokat újra kell gondolni. Utóbbiak között említette a színház működését, az előadásszámot, de nem csak neki, hanem az egész szakmának is, mert például a zenekari árok szabálytalan, hogy nincs korlátja, több tonna súly van a színészek fölött, pedig nem szabadna súlyok alá állni, a Nemzetiben pedig akár 5 méterig is felmennek az emelkedő díszletelemek, és akár új szerződési formákat is ki kellene találni, de ő nem kényszerített senkit soha semmire a rendezéseiben. 

Vidnyánszky a műsorban úgy beszélt, hogy véglegesnek gondolja a lemondását, míg Velkovics Vilmos műsorvezető gyakorlatilag arról győzködte, hogy ne mondjon le. Az igazgató viszont azt mondta, meg akar egy kicsit állni és újragondolni a dolgokat, mert szerinte ez egy becsületbeli ügy, van felelőssége a két megsérült ember felé, mert másként is meg lehetett volna oldani a jelenetet, ezt meg lehetett volna korábban is csinálni, hogy a baleset semmilyen formában ne történhessen meg.  

Arról is beszélt, hogy milyen jólesett neki a kiállás mellette, miközben szerinte a balesetet sokan felhasználják a Nemzeti Színház és az ő lejáratására. 

A jövőjéről azt mondta, sokan kérik, hogy gondolja újra a lemondását, de mint mondta, a vizsgálat lezárultával majd elkezd gondolkodni, hogy hogyan tovább, mert amúgy is hosszabb átadás-átvétel kellene. Arra a kérdésre azonban, hogy el tudja-e képzelni azt, hogy folytatja, Vidnyánszky azt mondta: "Most inkább azt, hogy nem".

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.