Vidnyánszky: "Nem felajánlottam a felmondásomat, hanem felmondtam"

  • narancs.hu
  • 2023. november 16.

Színház

 Vidnyánszky arról beszélt a Hír TV-ben, hogy véglegesnek gondolja lemondását. 

Szerda este a Hír TV Napi Aktuális című műsorában adott interjút Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója az intézmény két színészét, Szász Júliát és Horváth Lajos Ottót múlt pénteken a Rómeó és Júlia előadása közben ért balesetről. Az előadást félbe kellett szakítani, miután a két színész a második felvonás során leesett a díszletről. Az eset hatására Vidnyánszky hétfőn lemondott igazgatói posztjáról, amit Csák János kulturális miniszter nem fogadott el

Vidnyánszky a műsorban elmondta, Szász Júliát már kiengedték a kórházból, de vele még nem tudott beszélni, csak üzenetet küldött neki, Horváth Lajos Ottóval viszont igen, őt várhatóan csütörtökön engedik ki. Az igazgató maga a színházban volt a baleset idején, az igazgatói szobában a monitoron keresztül látta, hogy baj van, de szerinte "az ég velünk volt", mert sokkal nagyobb baj is történhetett volna. 

Vidnyánszky azt is mondta, 2 méter 84 centiről estek le a színészek, a rendőrségi nyomozás során csütörtökön fogják lemodellezni a baleset körülményeit. Az igazgató azt is mondta, vannak ennél veszélyesebb előadásaik is, a színház egy veszélyes üzem, és mindent kivédeni nem lehet, csak minimalizálni a veszélyforrásokat. 

A lemondásáról azt mondta, hogy látva a két fájdalommal küszködő embert eldöntötte, hogy valami nagy gesztust kell gyakorolnia, bár a színészek nem okolják, de "elég, hogy én okolom magamat". Horváth Lajos Ottó sokszor elnézést is kért és magát vádolja, mert Szász Júlia épp a karjában volt, amikor a baleset történt, de "ahelyett, hogy balra fordult volna, egyenesen ment".

"Én felmondtam. Tehát nem felajánlottam a felmondásomat, hanem felmondtam. Ez egy különbség"

– fogalmazott Vidnyánszky, hozzátéve, hogy úgy érezte, a baleset egy jel, hogy kicsit meg kell állni, bizonyos dolgokat újra kell gondolni. Utóbbiak között említette a színház működését, az előadásszámot, de nem csak neki, hanem az egész szakmának is, mert például a zenekari árok szabálytalan, hogy nincs korlátja, több tonna súly van a színészek fölött, pedig nem szabadna súlyok alá állni, a Nemzetiben pedig akár 5 méterig is felmennek az emelkedő díszletelemek, és akár új szerződési formákat is ki kellene találni, de ő nem kényszerített senkit soha semmire a rendezéseiben. 

Vidnyánszky a műsorban úgy beszélt, hogy véglegesnek gondolja a lemondását, míg Velkovics Vilmos műsorvezető gyakorlatilag arról győzködte, hogy ne mondjon le. Az igazgató viszont azt mondta, meg akar egy kicsit állni és újragondolni a dolgokat, mert szerinte ez egy becsületbeli ügy, van felelőssége a két megsérült ember felé, mert másként is meg lehetett volna oldani a jelenetet, ezt meg lehetett volna korábban is csinálni, hogy a baleset semmilyen formában ne történhessen meg.  

Arról is beszélt, hogy milyen jólesett neki a kiállás mellette, miközben szerinte a balesetet sokan felhasználják a Nemzeti Színház és az ő lejáratására. 

A jövőjéről azt mondta, sokan kérik, hogy gondolja újra a lemondását, de mint mondta, a vizsgálat lezárultával majd elkezd gondolkodni, hogy hogyan tovább, mert amúgy is hosszabb átadás-átvétel kellene. Arra a kérdésre azonban, hogy el tudja-e képzelni azt, hogy folytatja, Vidnyánszky azt mondta: "Most inkább azt, hogy nem".

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."