Vidnyánszky: "Nem felajánlottam a felmondásomat, hanem felmondtam"

  • narancs.hu
  • 2023. november 16.

Színház

 Vidnyánszky arról beszélt a Hír TV-ben, hogy véglegesnek gondolja lemondását. 

Szerda este a Hír TV Napi Aktuális című műsorában adott interjút Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója az intézmény két színészét, Szász Júliát és Horváth Lajos Ottót múlt pénteken a Rómeó és Júlia előadása közben ért balesetről. Az előadást félbe kellett szakítani, miután a két színész a második felvonás során leesett a díszletről. Az eset hatására Vidnyánszky hétfőn lemondott igazgatói posztjáról, amit Csák János kulturális miniszter nem fogadott el

Vidnyánszky a műsorban elmondta, Szász Júliát már kiengedték a kórházból, de vele még nem tudott beszélni, csak üzenetet küldött neki, Horváth Lajos Ottóval viszont igen, őt várhatóan csütörtökön engedik ki. Az igazgató maga a színházban volt a baleset idején, az igazgatói szobában a monitoron keresztül látta, hogy baj van, de szerinte "az ég velünk volt", mert sokkal nagyobb baj is történhetett volna. 

Vidnyánszky azt is mondta, 2 méter 84 centiről estek le a színészek, a rendőrségi nyomozás során csütörtökön fogják lemodellezni a baleset körülményeit. Az igazgató azt is mondta, vannak ennél veszélyesebb előadásaik is, a színház egy veszélyes üzem, és mindent kivédeni nem lehet, csak minimalizálni a veszélyforrásokat. 

A lemondásáról azt mondta, hogy látva a két fájdalommal küszködő embert eldöntötte, hogy valami nagy gesztust kell gyakorolnia, bár a színészek nem okolják, de "elég, hogy én okolom magamat". Horváth Lajos Ottó sokszor elnézést is kért és magát vádolja, mert Szász Júlia épp a karjában volt, amikor a baleset történt, de "ahelyett, hogy balra fordult volna, egyenesen ment".

"Én felmondtam. Tehát nem felajánlottam a felmondásomat, hanem felmondtam. Ez egy különbség"

– fogalmazott Vidnyánszky, hozzátéve, hogy úgy érezte, a baleset egy jel, hogy kicsit meg kell állni, bizonyos dolgokat újra kell gondolni. Utóbbiak között említette a színház működését, az előadásszámot, de nem csak neki, hanem az egész szakmának is, mert például a zenekari árok szabálytalan, hogy nincs korlátja, több tonna súly van a színészek fölött, pedig nem szabadna súlyok alá állni, a Nemzetiben pedig akár 5 méterig is felmennek az emelkedő díszletelemek, és akár új szerződési formákat is ki kellene találni, de ő nem kényszerített senkit soha semmire a rendezéseiben. 

Vidnyánszky a műsorban úgy beszélt, hogy véglegesnek gondolja a lemondását, míg Velkovics Vilmos műsorvezető gyakorlatilag arról győzködte, hogy ne mondjon le. Az igazgató viszont azt mondta, meg akar egy kicsit állni és újragondolni a dolgokat, mert szerinte ez egy becsületbeli ügy, van felelőssége a két megsérült ember felé, mert másként is meg lehetett volna oldani a jelenetet, ezt meg lehetett volna korábban is csinálni, hogy a baleset semmilyen formában ne történhessen meg.  

Arról is beszélt, hogy milyen jólesett neki a kiállás mellette, miközben szerinte a balesetet sokan felhasználják a Nemzeti Színház és az ő lejáratására. 

A jövőjéről azt mondta, sokan kérik, hogy gondolja újra a lemondását, de mint mondta, a vizsgálat lezárultával majd elkezd gondolkodni, hogy hogyan tovább, mert amúgy is hosszabb átadás-átvétel kellene. Arra a kérdésre azonban, hogy el tudja-e képzelni azt, hogy folytatja, Vidnyánszky azt mondta: "Most inkább azt, hogy nem".

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.