Színház

Keserű hármas

Belém égsz

Kritika

A győri RÉV Színház is azon független társulatok közé tartozik, amelyeket lehetetlen helyzetbe sodort a támogatások hiánya, ötfős társulatuk mára két állandó tagra apadt, hónapról hónapra próbálnak túlélni.

Az előadásaikra kapott szakmai díjak (legutóbb éppen a Belém égsz nyerte el a Komlói Amatőr Színházi Találkozó fődíját) és egyre bővülő közönségük azonban egyelőre adnak annyi lendületet, hogy elvigye őket egy-egy újabb bemutatóig. Fő profiljukba a színházi nevelési előadások tartoznak, e műfajon belül minden korosztálynak játszanak, de létrehoznak klasszikus színházi előadásokat is.

Az előadásban fájdalmas szemrehányással kétszer is elhangzik a címként kiemelt, hatásos „Belém égsz” mondat, mely a szerelmi tematikára utal. Szivák-Tóth Viktor író-rendező szerelmi háromszög történetében két kapcsolat három szereplőjének a sorsát követhetjük. Sára és Rafi hét évig voltak együtt, majd Sára ebből a kapcsolatból Ádámhoz menekült (vagy sodródott). Három év után mindketten hosszú távra terveznek, csak éppen más-más elképzeléseik vannak a közös jövőről. A harmincas éveik közepén járnak. Sára szeretné lezárni a múltat, de a Rafival való újabb találkozás az áhított megnyugvás helyett inkább mindent felkavar.

A 14 éves kortól ajánlott komplex színházi nevelési előadás több ponton is nyit a nézők felé: kérdéseket tehetünk fel vagy épp tőlünk kérdeznek, a véleményünket, tanácsainkat kérik, majd ezt az összeadott tapasztalatot a színészek valamennyire be is építik az előadásba, miközben a fő haladási iránytól, amely az egyértelmű lezárás helyett egy nyitott vég felé vezet, nem térnek el. Az előadás nyilván másként működik egy iskolában, középiskolás közönség előtt, mint felnőtteknél, ráadásul a Ráday Utcai Színházi Találkozó keretében, a Kettőspont Színházban nagyrészt szakmai közönség előtt játszották. A színházi nevelési szakembereknek pedig nem kell sok biztatás, hogy bekapcsolódjanak a kérdezz-felelekbe…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.