Színház

Keserű hármas

Belém égsz

Kritika

A győri RÉV Színház is azon független társulatok közé tartozik, amelyeket lehetetlen helyzetbe sodort a támogatások hiánya, ötfős társulatuk mára két állandó tagra apadt, hónapról hónapra próbálnak túlélni.

Az előadásaikra kapott szakmai díjak (legutóbb éppen a Belém égsz nyerte el a Komlói Amatőr Színházi Találkozó fődíját) és egyre bővülő közönségük azonban egyelőre adnak annyi lendületet, hogy elvigye őket egy-egy újabb bemutatóig. Fő profiljukba a színházi nevelési előadások tartoznak, e műfajon belül minden korosztálynak játszanak, de létrehoznak klasszikus színházi előadásokat is.

Az előadásban fájdalmas szemrehányással kétszer is elhangzik a címként kiemelt, hatásos „Belém égsz” mondat, mely a szerelmi tematikára utal. Szivák-Tóth Viktor író-rendező szerelmi háromszög történetében két kapcsolat három szereplőjének a sorsát követhetjük. Sára és Rafi hét évig voltak együtt, majd Sára ebből a kapcsolatból Ádámhoz menekült (vagy sodródott). Három év után mindketten hosszú távra terveznek, csak éppen más-más elképzeléseik vannak a közös jövőről. A harmincas éveik közepén járnak. Sára szeretné lezárni a múltat, de a Rafival való újabb találkozás az áhított megnyugvás helyett inkább mindent felkavar.

A 14 éves kortól ajánlott komplex színházi nevelési előadás több ponton is nyit a nézők felé: kérdéseket tehetünk fel vagy épp tőlünk kérdeznek, a véleményünket, tanácsainkat kérik, majd ezt az összeadott tapasztalatot a színészek valamennyire be is építik az előadásba, miközben a fő haladási iránytól, amely az egyértelmű lezárás helyett egy nyitott vég felé vezet, nem térnek el. Az előadás nyilván másként működik egy iskolában, középiskolás közönség előtt, mint felnőtteknél, ráadásul a Ráday Utcai Színházi Találkozó keretében, a Kettőspont Színházban nagyrészt szakmai közönség előtt játszották. A színházi nevelési szakembereknek pedig nem kell sok biztatás, hogy bekapcsolódjanak a kérdezz-felelekbe…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.