Színház

Keserű hármas

Belém égsz

Kritika

A győri RÉV Színház is azon független társulatok közé tartozik, amelyeket lehetetlen helyzetbe sodort a támogatások hiánya, ötfős társulatuk mára két állandó tagra apadt, hónapról hónapra próbálnak túlélni.

Az előadásaikra kapott szakmai díjak (legutóbb éppen a Belém égsz nyerte el a Komlói Amatőr Színházi Találkozó fődíját) és egyre bővülő közönségük azonban egyelőre adnak annyi lendületet, hogy elvigye őket egy-egy újabb bemutatóig. Fő profiljukba a színházi nevelési előadások tartoznak, e műfajon belül minden korosztálynak játszanak, de létrehoznak klasszikus színházi előadásokat is.

Az előadásban fájdalmas szemrehányással kétszer is elhangzik a címként kiemelt, hatásos „Belém égsz” mondat, mely a szerelmi tematikára utal. Szivák-Tóth Viktor író-rendező szerelmi háromszög történetében két kapcsolat három szereplőjének a sorsát követhetjük. Sára és Rafi hét évig voltak együtt, majd Sára ebből a kapcsolatból Ádámhoz menekült (vagy sodródott). Három év után mindketten hosszú távra terveznek, csak éppen más-más elképzeléseik vannak a közös jövőről. A harmincas éveik közepén járnak. Sára szeretné lezárni a múltat, de a Rafival való újabb találkozás az áhított megnyugvás helyett inkább mindent felkavar.

A 14 éves kortól ajánlott komplex színházi nevelési előadás több ponton is nyit a nézők felé: kérdéseket tehetünk fel vagy épp tőlünk kérdeznek, a véleményünket, tanácsainkat kérik, majd ezt az összeadott tapasztalatot a színészek valamennyire be is építik az előadásba, miközben a fő haladási iránytól, amely az egyértelmű lezárás helyett egy nyitott vég felé vezet, nem térnek el. Az előadás nyilván másként működik egy iskolában, középiskolás közönség előtt, mint felnőtteknél, ráadásul a Ráday Utcai Színházi Találkozó keretében, a Kettőspont Színházban nagyrészt szakmai közönség előtt játszották. A színházi nevelési szakembereknek pedig nem kell sok biztatás, hogy bekapcsolódjanak a kérdezz-felelekbe…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.