Színház

Keserű hármas

Belém égsz

Kritika

A győri RÉV Színház is azon független társulatok közé tartozik, amelyeket lehetetlen helyzetbe sodort a támogatások hiánya, ötfős társulatuk mára két állandó tagra apadt, hónapról hónapra próbálnak túlélni.

Az előadásaikra kapott szakmai díjak (legutóbb éppen a Belém égsz nyerte el a Komlói Amatőr Színházi Találkozó fődíját) és egyre bővülő közönségük azonban egyelőre adnak annyi lendületet, hogy elvigye őket egy-egy újabb bemutatóig. Fő profiljukba a színházi nevelési előadások tartoznak, e műfajon belül minden korosztálynak játszanak, de létrehoznak klasszikus színházi előadásokat is.

Az előadásban fájdalmas szemrehányással kétszer is elhangzik a címként kiemelt, hatásos „Belém égsz” mondat, mely a szerelmi tematikára utal. Szivák-Tóth Viktor író-rendező szerelmi háromszög történetében két kapcsolat három szereplőjének a sorsát követhetjük. Sára és Rafi hét évig voltak együtt, majd Sára ebből a kapcsolatból Ádámhoz menekült (vagy sodródott). Három év után mindketten hosszú távra terveznek, csak éppen más-más elképzeléseik vannak a közös jövőről. A harmincas éveik közepén járnak. Sára szeretné lezárni a múltat, de a Rafival való újabb találkozás az áhított megnyugvás helyett inkább mindent felkavar.

A 14 éves kortól ajánlott komplex színházi nevelési előadás több ponton is nyit a nézők felé: kérdéseket tehetünk fel vagy épp tőlünk kérdeznek, a véleményünket, tanácsainkat kérik, majd ezt az összeadott tapasztalatot a színészek valamennyire be is építik az előadásba, miközben a fő haladási iránytól, amely az egyértelmű lezárás helyett egy nyitott vég felé vezet, nem térnek el. Az előadás nyilván másként működik egy iskolában, középiskolás közönség előtt, mint felnőtteknél, ráadásul a Ráday Utcai Színházi Találkozó keretében, a Kettőspont Színházban nagyrészt szakmai közönség előtt játszották. A színházi nevelési szakembereknek pedig nem kell sok biztatás, hogy bekapcsolódjanak a kérdezz-felelekbe…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.