ZSINÓRPADLÁS - A sztárkultusz hazai kezdetei

Virágok, koszorúk, csókok

Színház

Fáklyászenék és költemények, országosan megünnepelt jubileumok és hódolattal elkeresztelt tyúkhúslevesek – a régi magyar közönség hamar kitanulta a módját, hogyan tisztelegjen kedvenc színészei előtt.

A magyar színháztörténet kezdeteire jellemző általános megkésettség, illetve lemaradás természetesen a színpad népszerű művészeit övező kultusz vagy egyszerűbben fogalmazva a sztárolás terén is kimutatható. Így az angol vagy a francia színházi világ már a 18. század derekán istenítette a maga csodáltjait (mondjuk, David Garricket vagy nálánál is korábban Adrienne Lecouvreurt), amikor nálunk még híre sem volt Kelemen László úttörő vállalkozásának. Aztán ennek az 1790-ben Budán bemutatkozó társulatnak sem jutott elég ideje arra, hogy nemes törekvései mellett az első magyar sztárokat is kinevelje. Annál is kevésbé, hiszen e kiemelkedő rang elérése legalább annyira a külső, a közönség általi visszaigazolás függvénye, mint a színészi fejlődésé.

A korban oly sokat emlegetett „pártolás” itt is nélkülözhetetlen lett volna, s ennek hiányában Kelemen társulatának legtehetségesebbjeire a színpadi megdicsőülés helyett más végzet várt. A vezető színésznő, Moór Anna hamar talált magának egy Rehák nevű ügyvédet, aki feleségül vette, s bár utóbb még alkalmanként fellépett, élete hátralevő részét Pesten, majd férje pilisvörösvári birtokán töltötte – távol a színpadtól. Kelemen legtehetségesebb férfi színésze, Sehy Ferenc pedig egy kocsmai verekedés áldozata lett, amiben alkalmasint lehetett némi része annak is, hogy az összeférhetetlen alkatú színészről köztudott volt: besúgó.

 

A jeles dalosné

A megkésettségnek azonban volt haszna is, mert amikor a 19. században végre meglódult a magyar színjátszás kordés szekere, akkor nálunk jóval gyorsabban emelkedhetett a színészet megbecsülése. A fejedelmek által ünnepelt tragika (Lecouvreur), akit halála után nem engednek megszentelt földbe temetni, Magyarhonban elképzelhetetlen kettősség lett volna. A magyar nyelv és kultúra, azaz a „nemzetiség” terjesztésével a (vándor)színészek kivívták önmaguk számára „a nemzet napszámosai” megtisztelő elnevezést, melyet csak egy későbbi kor testált az éppily fontos és kevéssé meghálált szolgálatot ellátó pedagógusokra.

A magyar színpadok első sztárjai kevéssé meglepő módon a színésznők, a primadonnák voltak. Déryné Széppataki Róza napló­formájú visszaemlékezésében már megannyi mozzanat jelzi a kultikus tisztelet gesztusait. A „háromszoros tapsok” és ékszerajándékok éppúgy említhetők bizonyságképpen, mint az a férfiúi fölajánlás, amely 1000 forintért vásárolt volna egyetlen csókot „a jeles dalosnénak és színésznének csudás szövedékétől”. A Déryné körüli egykorú kultuszban felbukkant az a később állandósuló kísérőjelenség is, amely a színpadi sztár öltözködését mintegy követendő példának teszi meg más színésznők, illetve a divatosságra törekvő civil asszonyok számára.

A látványos elismerés formái a reformkorban mindinkább polgáriasultak: az arisztokraták szeszélyből fakadó ajándékai helyett immár az egész közönség hódolatát reprezentáló gesztusok váltak hangsúlyossá. Ilyenek voltak a jubileumok, jutalomjátékok és vendégszereplések alkalmával átnyújtott koszorúk, a röplapokon terjesztett alkalmi költemények, az úgynevezett szóróversek. Az előadás közben, illetve annak végeztével a közönség közé szórt tisztelgő zengeményeket képviselje itt egy későbbi, 1877-es idézet, mellyel a kolozsvári líceum diákjai tisztelegtek a jeles Othello, E. Kovács Gyula művészete előtt:

„Igaz művészeted varázshatásán

Előttünk áll az eszmény, testet ölt,

Magával vonzza tőlünk a mi égi,

És megtisztítja bennünk a mi föld…

Minket tanítsz, művelsz művészeteddel,

Fogadd szerény hódolatunk ezért,

Ennek koszorúját nyújtjuk ma Neked

Méltóbb kézből vedd a méltóbb babért!”

(E. Kovács Gyula egyébiránt még a halálával is erősítette kultuszát: 1899-ben, a Petőfi halálának 50. évfordulójára rendezett segesvári ünnepélyen, szavalás közben érte a halál.)

 

Aki Petőfit énekelt Haynaunak

A sztár és a világ kapcsolata persze nem feltétlenül problémamentes, mi több, a látványos koccanások éppúgy részei a képletnek, akárcsak az úgynevezett sztárallűrök és a pletykák. Ezt jelzi Schodelné Klein Róza példája is, aki túlzás nélkül a magyar opera korai nemtőjének tekinthető. A német nyelvterületen sikerrel működő koloratúrszoprán 1837-ben szerződött az éppen csak megnyílt Pesti Magyar Színházhoz, s miközben professzionálisan kiművelt hangja és ambiciózus színpadi működése rögtön átütő sikert aratott, addig gázsiéhsége rögvest visszatetszést is szült a prózai kollégák és a pest-budai literátorok körében. Viszonya a színházat felügyelő Pest vármegyei alispánnal, Nyáry Pállal szint­úgy árnyalta a személye iránti érzéseket. 1840-ben tehát korántsem véletlenül Nyáry Pál nyújtotta át Schodelnénak a közönség hódolatát jelképező ezüstsarlót, s ekkor énekelte el a jeles szoprán Norma áriáját a budai Viharbükk tövében – életre híva ezzel a Normafa helynevet. Míg a publikum és a kollégák kevésbé barátságos fele inkább megkeseríteni igyekezett Schodelné dolgát: hagymakoszorút felhajítva a művésznőnek, aki egy ízben így fakadt ki a színpadon: „Kígyók között nem lehet énekelni!”

A színház falain túlterjedő tiszteletet és rajongást, a külvilágban is emelt rangot a legkönnyebben olyan művésznők érték el a 19. század derekán és a század második felében, akik már hazulról is hoztak magukkal némi születési előkelőséget vagy presztízst. Ennek köszönhetően válhatott pillanatok alatt a polgári és úri közönség kedvencévé a jómódú birtokos, sőt idővel nemesített örmény családból származó Hollósy Kornélia, „a magyar csalogány”. Ő 1850-ben megtehette, hogy Haynau jelenlétében Petőfi-vers eldalolásával kezdje pesti búcsúkoncertjét, s a hazafias publikum nem neheztelt meg érte, amiért kevéssel utóbb már Ferenc József előtt énekelt Bécsben. A családi-rokoni háttér erejét mindazonáltal még jobban bizonyíthatja „a szőke csoda”, Márkus Emília pályaindulása. Ő 1875-ben egy nagytekintélyű volt miniszter (Horváth Boldizsár) unokahúgaként és egy majdani főpolgármester (Márkus József) húgaként kezdte meg a pályáját, s két évvel később (17 évesen) már a Nemzeti Színház tagja lett. Márkus személye körül ugyanakkor az immár félreismerhetetlenül erotikus rajongás légköre is hamar kialakult: a Monna Vanna szerepében mindössze egyetlen köpenyt viselő színésznő, s az ő érzéki hajzuhataga új fejezetet nyitott a magyar színház s még inkább a magyar sztárkultusz történetében. A sztár mint szexszimbólum: Márkus Emília esetében már teljességgel indokolt e képlet láttamozása. Krúdy szerint Márkus parfümje dühös hímoroszlánokat ejt csapdába, s ugyanő ír arról is, hogy a korabeli pesti asszonyok szerelmes órán Márkus búgó hangját próbálták utánozni (míg ellenben családi veszekedések idején Jászai Mari tragikai hanghordozását mímelték). A hétköznapi (színész)nő státuszát messze meghaladó rangját bizonyította az is, hogy adósságait egy ízben maga az uralkodó egyenlítette ki. S ezt a rangot bizonyította az is, hogy miután első férje (a Szépművészeti igazgatójaként meghurcolt és öngyilkosságba kergetett Pulszky Károly) nevéből egy P-t illesztett a vezetékneve elé, utóbb második férje Andorról sietve Párdányra változtatta a maga nevét, a művésznői brandnév változatlanságát fenntartva.

Áldott bálvány

A színésznő, aki a színpad sztárjaként főnemeseket emel magához: e modell létezése ugyancsak kimutatható a 19. század második felében. Míg Déryné csak grófi szerető lehetett, addig az alacsonyról induló Blaha Lujzából (azaz Reindl Ludovikából) Blaha karmester halála után előbb földbirtokos-feleség, majd Splényi báróné vált. Pálmay Ilka pedig, aki elvesztegetettnek ítélt minden napot, amikor nem írt róla a sajtó, már mint Kinsky grófné vetette papírra visszaemlékezéseit. S voltaképpen Jászai Mari sem kivétel, csupán ő a születés arisztokráciája helyett a szellem, a tehetség arisztokráciájával adta össze magát: egyenrangú kapcsolatokra törekedve, de váltig súlyosabb egyéniségnek bizonyulva ifjabb választottjainál.

A 19. század végére a kultikus tisztelet jelei szinte intézményesültek. A nagy színésznők, a primadonnák követendő példákká váltak a divat és az elegáns tónus terén, míg a férfiak a nőhódítás vagy épp a kellemes-bohém életmód jelképes alakjaivá lettek. Így vált a Mesterből, azaz Újházi Edéből egy tyúkhúsleves névadója, s így alakult ki a primadonnaünneplések menetrend szerinti főaktusa: a lovak kifogása a művésznő kocsijából. (Érdekes, s tán jellemző adalék egyúttal, hogy az utolsó ilyen gesztus Tolnay Klárinak jutott, valamikor 1980 táján, Mensáros László szervezésében.) A színpad legnagyobb sztárjai a kedvencei révén egyúttal önmagát is ünneplő közönség evilági isteneivé emelkedtek, akárcsak Jókai vagy Erkel. „Nemzeti bálvány lett, de nemcsak csodálták, hanem fölényes hatalmát hálálkodva áldották is” – írta Blaha Lujza ötvenéves jubileumán a 19. századra visszatekintő Nagy Endre, s mi tudjuk, ez a bálványozás utóbb is folytatódott, máig bizonyság erre az egyik legforgalmasabb pesti közterünk. De ez már a 20. század fejleménye volt, akárcsak a sztárság mellett egy új típus, a bulvárceleb kétesebb rangját is betöltő Fedák Sári híres-hírhedt pályafutása.

Figyelmébe ajánljuk

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

„Ellentmondásos karakterek”

Az angol posztpunk zenekar 2023-ban a Reflektor Fesztivál fő fellépőjeként, tavaly pedig a Dropkick Murphys előzenekaraként lépett fel hazánkban. Ám hamarosan viszontláthatjuk őket Budapesten – immár önálló koncerten. Helsinkiben értük utol a turnézó zenekar énekesét, Charlie Steent.