ZSINÓRPADLÁS - Könyv

Viszkető sebek

Kabai Lóránt – Zemlényi Attila: Vasgyári eklógák

Színház

Nem könnyű lokális kötődésű történeteket vagy városi legendákat feldolgozni, különösen drámai formában.

A sokszor évtizedeken át organikusan burjánzó, folyamatosan alakuló anekdoták közösségi jellegéből ugyanis még a mesélésnek ezt az ősi módját idéző műfajnak a keretei között is szükségszerűen elvész valami, éppen a rögzítés által. Zemlényi Attila és a 2022 őszén elhunyt Kabai Lóránt közös darabjukban mégis egy ilyen, a kollektív emlékezet és a közösségi traumák szempontjából is fontos történet feldolgozására tettek kísérletet, amikor tizennyolc jelenetben megírták a miskolci Vasgyár és a pincerendszerben bujkáló Beteg Kisfiú legendáját.

Igen izgalmas stratégia mentén fogtak hozzá a feldolgozáshoz. A megannyi apró utalás és helyhez kötött referencia feloldása helyett tudatosan szűkítették saját mozgásterüket. Egyszerű dialógusok helyett a darab címéhez híven valóban többé-kevésbé hexameterben írott, eklogákat idéző verseket olvashatunk. Az antik forma használata azonban a legkevésbé sem öncélú, mivel a sorok misztikus lüktetése egyszerre erősíti fel a néha talán szélsőségesen is szimbolikus szereplők – mint amilyen például Teiresziasz varjú vagy Auróra – szavait, miközben az elhagyatott üzem környékének baljós, posztapokaliptikus atmoszférájához is nagyban hozzájárul. A ritmikus, olykor kántálás szerű versbeszéd helyenként énekléssé oldódik, mely dalokat a szerzői utasítások szerint a közönség soraiban elhelyezkedő DJ rendkívül eklektikus zenei betétei kísérnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.