ZSINÓRPADLÁS - Könyv

Viszkető sebek

Kabai Lóránt – Zemlényi Attila: Vasgyári eklógák

Színház

Nem könnyű lokális kötődésű történeteket vagy városi legendákat feldolgozni, különösen drámai formában.

A sokszor évtizedeken át organikusan burjánzó, folyamatosan alakuló anekdoták közösségi jellegéből ugyanis még a mesélésnek ezt az ősi módját idéző műfajnak a keretei között is szükségszerűen elvész valami, éppen a rögzítés által. Zemlényi Attila és a 2022 őszén elhunyt Kabai Lóránt közös darabjukban mégis egy ilyen, a kollektív emlékezet és a közösségi traumák szempontjából is fontos történet feldolgozására tettek kísérletet, amikor tizennyolc jelenetben megírták a miskolci Vasgyár és a pincerendszerben bujkáló Beteg Kisfiú legendáját.

Igen izgalmas stratégia mentén fogtak hozzá a feldolgozáshoz. A megannyi apró utalás és helyhez kötött referencia feloldása helyett tudatosan szűkítették saját mozgásterüket. Egyszerű dialógusok helyett a darab címéhez híven valóban többé-kevésbé hexameterben írott, eklogákat idéző verseket olvashatunk. Az antik forma használata azonban a legkevésbé sem öncélú, mivel a sorok misztikus lüktetése egyszerre erősíti fel a néha talán szélsőségesen is szimbolikus szereplők – mint amilyen például Teiresziasz varjú vagy Auróra – szavait, miközben az elhagyatott üzem környékének baljós, posztapokaliptikus atmoszférájához is nagyban hozzájárul. A ritmikus, olykor kántálás szerű versbeszéd helyenként énekléssé oldódik, mely dalokat a szerzői utasítások szerint a közönség soraiban elhelyezkedő DJ rendkívül eklektikus zenei betétei kísérnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."