ZSINÓRPADLÁS - Interjú

„Valami furcsa kereszt”

Csató Kata bábrendező

Színház

Júliustól ő lesz a szombathelyi Mesebolt Bábszínház igazgatója. Az eddig szabadúszóként dolgozó alkotót a ma kivételszámba menő, szakmai szempontokon alapuló pályázat mellett a tervei­ről és arról is kérdeztük, miért távolodott el a Freeszfétől.

 

Magyar Narancs: Az előző igazgató, Kovács Géza felkérésére indultál, s mind a társulat, mind a szakmai bizottság egyöntetűen támogatott, a közgyűlés elfogadott, a bábos szakma örült. Szokatlanul sima út ez manapság egy színházigazgatói kinevezéshez.

Csató Kata: Azért belülről nézve volt izgulni való, hiszen egy nyílt pályázatnál bármi megtörténhet, de végül nem akadt más jelentkező. A pályázat megjelenése után megkerestem a városvezetést, elmondtam ki vagyok, milyen terveim vannak. Sokat számított, hogy Kovács Géza – aki három cikluson keresztül igen magas színvonalon vezette a bábszínházat, de most nyugdíjba megy – támogatott, ő kért fel, hogy pályázzak. A társulatot is jól ismertem, hiszen korábban rendezőként és színészként is dolgoztam velük. De hozzátartozik az is, hogy a teljes anyagi kiszámíthatatlanság miatt a színházigazgatói szék sem túlságosan kényelmes mostanában.

MN: Éppen az anyagi kiszolgáltatottság miatt próbál most sok szabadúszó színész társulathoz szerződni. Más pedig elhagyja a pályát, van, aki az országot is, vagy a színészet mellett más foglalkozást keres. Közrejátszottak megélhetési okok is abban, hogy feladtad a szabadúszást?

CSK: Nem. Már nagyon régen elhatároztam, hogy inkább vállalok plusz civil munkákat, hogy a megélhetés miatt ne kelljen rossz művészi kompromisszumokat kötnöm. Voltam asszisztens az HBO-nál, fejtem tehenet, dolgoztam egy nigériai üzletembernek, aki buszok forgalmazásával foglalkozott, legutóbb pedig egy ügyvédi irodában titkárnősködtem. A különbség annyi, hogy most egyetlen munkám lesz, nem kettő-három. De volt azért olyan időszak is, amikor a tanítás foglalta le minden kapacitásomat, és nem vállaltam mást a művészi munka mellett.

MN: Az SZFE-s időszakod. Melyik osztályokban tanítottál?

CSK: Egy bábrendező osztályt és két rendezőasszisztens osztályt vittem végig. És előkészítettem, koordináltam egy különleges nemzetközi MA-képzést, közösen a prágai, a pozsonyi és a białystoki egyetemmel. A hallgatók egy-egy félévet töltöttek volna mindegyik egyetemen. Nyertünk rá Erasmus-pályázatot, amely a költségek túlnyomó részét lefedte, felvettük a hallgatókat, aztán jött az egyetem einstandolása, és ment az egész a levesbe.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)