ZSINÓRPADLÁS - Interjú

„Valami furcsa kereszt”

Csató Kata bábrendező

Színház

Júliustól ő lesz a szombathelyi Mesebolt Bábszínház igazgatója. Az eddig szabadúszóként dolgozó alkotót a ma kivételszámba menő, szakmai szempontokon alapuló pályázat mellett a tervei­ről és arról is kérdeztük, miért távolodott el a Freeszfétől.

 

Magyar Narancs: Az előző igazgató, Kovács Géza felkérésére indultál, s mind a társulat, mind a szakmai bizottság egyöntetűen támogatott, a közgyűlés elfogadott, a bábos szakma örült. Szokatlanul sima út ez manapság egy színházigazgatói kinevezéshez.

Csató Kata: Azért belülről nézve volt izgulni való, hiszen egy nyílt pályázatnál bármi megtörténhet, de végül nem akadt más jelentkező. A pályázat megjelenése után megkerestem a városvezetést, elmondtam ki vagyok, milyen terveim vannak. Sokat számított, hogy Kovács Géza – aki három cikluson keresztül igen magas színvonalon vezette a bábszínházat, de most nyugdíjba megy – támogatott, ő kért fel, hogy pályázzak. A társulatot is jól ismertem, hiszen korábban rendezőként és színészként is dolgoztam velük. De hozzátartozik az is, hogy a teljes anyagi kiszámíthatatlanság miatt a színházigazgatói szék sem túlságosan kényelmes mostanában.

MN: Éppen az anyagi kiszolgáltatottság miatt próbál most sok szabadúszó színész társulathoz szerződni. Más pedig elhagyja a pályát, van, aki az országot is, vagy a színészet mellett más foglalkozást keres. Közrejátszottak megélhetési okok is abban, hogy feladtad a szabadúszást?

CSK: Nem. Már nagyon régen elhatároztam, hogy inkább vállalok plusz civil munkákat, hogy a megélhetés miatt ne kelljen rossz művészi kompromisszumokat kötnöm. Voltam asszisztens az HBO-nál, fejtem tehenet, dolgoztam egy nigériai üzletembernek, aki buszok forgalmazásával foglalkozott, legutóbb pedig egy ügyvédi irodában titkárnősködtem. A különbség annyi, hogy most egyetlen munkám lesz, nem kettő-három. De volt azért olyan időszak is, amikor a tanítás foglalta le minden kapacitásomat, és nem vállaltam mást a művészi munka mellett.

MN: Az SZFE-s időszakod. Melyik osztályokban tanítottál?

CSK: Egy bábrendező osztályt és két rendezőasszisztens osztályt vittem végig. És előkészítettem, koordináltam egy különleges nemzetközi MA-képzést, közösen a prágai, a pozsonyi és a białystoki egyetemmel. A hallgatók egy-egy félévet töltöttek volna mindegyik egyetemen. Nyertünk rá Erasmus-pályázatot, amely a költségek túlnyomó részét lefedte, felvettük a hallgatókat, aztán jött az egyetem einstandolása, és ment az egész a levesbe.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.