Színház

Zsiráf

Sztalker Csoport: Vízkereszt, de amúgy mindegy

Színház

Nemrégiben az idei POSZT válogatói – Gulyás Gábor és Zalán Tibor – sajtóperrel fenyegetőzve és helyreigazítást kierőszakolva kérték ki maguknak azt a dunszt.sk véleménycikkében megjelent állítást, hogy válogatásukban nem szerepelnek független társulatok.

Nemrégiben az idei POSZT válogatói – Gulyás Gábor és Zalán Tibor – sajtóperrel fenyegetőzve és helyreigazítást kierőszakolva kérték ki maguknak azt a dunszt.sk véleménycikkében megjelent állítást, hogy válogatásukban nem szerepelnek független társulatok. Kiderült, hogy többek között a Sztalker Csoportra gondolnak, amely a Nemzeti Színházban hozta létre a versenyprogramba bekerült Woyzeck című előadását. Nos: amíg Magyarországon a független kifejezés lényegében szinonimája a tűrtnek, a kiéheztetettnek és a bizonytalanságban tartottnak, addig roppant cinikus gesztusnak tartom a kategóriába sorolást kizárólag a struktúra mentén eldönteni. Ifj. Vidnyánszky Attila és csapata ugyanis kőszínházakban játszik, saját előadásokat hoz létre, iskolát tart fenn, szépirodalmat ad ki zsebkönyv formában és könyvautomatákat telepít a városban.

Manapság divat esztétikai kérdéseket polgári peres eljárás során eldönteni, és kérdés, hogy ez a jelentéktelennek látszó ügy mennyiben érinti a csoport alkotóit – hiszen a fejük fölött zajlott az egész. De ez mintha a teljes működésükre igaz lenne: hiszen a fejük fölött zajlik ez az egész területfoglalósdi, szekértáborozósdi, pénzkapósdi-elvevősdi – ők nyilván azt szeretnék, ha béke lenne és szeretet –, és nemigen reflektálnak saját, privilegizált helyzetükre. Aminek (és persze a megszólalásaiknak) köszönhetően olybá tűnik, mintha Isten tenyerén ülve, lábukat lógázva életvezetési tanácsadóként szórnák szét a világba kinyilatkoztatásszerű bölcsességeiket – annak ellenére, hogy (motiváló) erejük, hitük, céljaik sokszor szimpatikusak (és még bocsánatot is tudnak kérni, mint az a zsámbéki működésük kapcsán kiderült).

A pátoszt kiegyensúlyozó önirónia e hiánya viszont kevésbé feltűnő a Vízkereszt, de amúgy mindegy című, a Gyulai Várszínházban bemutatott előadásukon, amely inkább a közös játék öröméről és életérzésekről szól, mintsem a Shakespeare-dráma (radikális) újraértelmezéséről. A Sztalker eddigi, genderkérdések iránt teljesen vak alkotásainak ismeretében az is meglepő, hogy vannak benne nők – amit a darab persze eleve garantál –, de ezúttal az adottnál nagyobb súllyal és árnyaltabban.

A sztalkeresek Vízkeresztjét áthatja valami laza, könnyed, olaszos beachdiszkófíling, amit részben az előadás hangulatkeltő zenei világának (Mátyássy Szabolcs), az afro és latinos dallamoknak és a táncoknak, részben a jelmezeknek (Vecsei Kinga Réta) köszönhető. Mintha így vagy úgy, de mindenki a vízből jönne (az előadást beharangozó fotókon is mindenkinek vizes a haja): ki majdnem vízbe fúlt menekültként, ki strandolóként – lerongyolt, laza vagy elegáns nyaralószetteket hordanak a szereplők. Bizonyos képek ráadásul felidézik Fellinit és nagyon konkrétan Sorrentinót is: az egyik helyszínt, a fogadót ebben a változatban, Vecsei H. Miklós fordításában Zsiráfnak hívják, s az állat óriási, életnagyságú szobor formájában sokáig uralkodik a színpadképen (A nagy szépség című filmben egy illuzionista élő zsiráfot tüntet el éjszaka Caracalla termáiban).

Persze van valami más is a nyaralós életérzés, a felszín alatt (vagy ha úgy tetszik: a nyári színház mögött), ami mindig velünk van, akkor is, ha már megszoktuk vagy nem veszünk tudomást róla. Mint a tenger zúgása: az előadás el tudja érni, hogy az elején és a végén hallott hullámok ritmusa valahogy végig a fülünkben maradjon. A játék ezt a gesztust ismételgeti, erre emlékezteti közönségét folyamatosan különböző eszközökkel: hogy (majdnem) minden több, mint aminek látszik, hogy a felszín alatt mindig van valami – rejtett motivációk, nemi identitások, szerelmek, indulatok vagy egész egyszerűen a kémia –, amit a többi szereplő nem lát olyan tisztán, mint a néző. Ez főleg az előadás fizikalitásában nyilvánul meg: a beszéd mellett mindig ott van a testnyelv, ami jobban árulkodik a szavaknál. A férfi-női (vagy annak vélt) találkozásokban mintha násztáncot járnának a szereplők. Mária, Olívia komornája egyfolytában rugózik, mintha diszkódrog hatása alatt állna. A fiúk fociznak, de Viola, akit férfinak hisznek, labdába sem rúg mellettük. A szereplők a közös táncok során néha géppisztolyt ragadnak, valahogy úgy, mint Childish Gambino a This Is Americában (mely szám egyébként többször is elhangzik az előadásban): mintegy mellékesen, a szavakkal és a felszínnel párhuzamosan futó pszichés valóságban – de ez a motívum kevésbé tűnik előkészítettnek vagy beágyazottnak (főleg az előadás végén).

Mindez cseppet sem komorítja el az előadást, mely elsősorban mégiscsak a színészi csapatjátékról szól, és az elhülyéskedés öröméről, vagyis arról, hogy épp az elhülyéskedés, a felhőtlen együttlét közben születnek a legjobb poénok és megoldások. Így aztán a sztalkeresek Vízkeresztje tele van vicces – akár a színházi helyzetre utaló – gegekkel. Az összetartozás érzése is szépen kidomborodik az összjátékban, minek köszönhetően nehéz lenne kiemelni bárkit is, hiszen mindenkinek jutnak emlékezetes pillanatok. A mindenkori Vízkeresztek legnagyobb nyertesei színészileg persze mindig a komikus szál hordozói, azaz Böffen Tóbiás és bandája meg Malvolio: főleg Szabó Sebestyén László (Tóbiás) és Bordás Roland (Keszeg András). A Malvoliót játszó Gyöngyösi Zoltán pedig nemcsak a figura pökhendiségét tudja megmutatni, hanem görnyedt vállával, esőemberes gesztusaival magányát, gátlásosságból fakadó magába zártságát is.

Gyulai Shakespeare Fesztivál, július 9.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.