Színház

Zsiráf

Sztalker Csoport: Vízkereszt, de amúgy mindegy

Színház

Nemrégiben az idei POSZT válogatói – Gulyás Gábor és Zalán Tibor – sajtóperrel fenyegetőzve és helyreigazítást kierőszakolva kérték ki maguknak azt a dunszt.sk véleménycikkében megjelent állítást, hogy válogatásukban nem szerepelnek független társulatok.

Nemrégiben az idei POSZT válogatói – Gulyás Gábor és Zalán Tibor – sajtóperrel fenyegetőzve és helyreigazítást kierőszakolva kérték ki maguknak azt a dunszt.sk véleménycikkében megjelent állítást, hogy válogatásukban nem szerepelnek független társulatok. Kiderült, hogy többek között a Sztalker Csoportra gondolnak, amely a Nemzeti Színházban hozta létre a versenyprogramba bekerült Woyzeck című előadását. Nos: amíg Magyarországon a független kifejezés lényegében szinonimája a tűrtnek, a kiéheztetettnek és a bizonytalanságban tartottnak, addig roppant cinikus gesztusnak tartom a kategóriába sorolást kizárólag a struktúra mentén eldönteni. Ifj. Vidnyánszky Attila és csapata ugyanis kőszínházakban játszik, saját előadásokat hoz létre, iskolát tart fenn, szépirodalmat ad ki zsebkönyv formában és könyvautomatákat telepít a városban.

Manapság divat esztétikai kérdéseket polgári peres eljárás során eldönteni, és kérdés, hogy ez a jelentéktelennek látszó ügy mennyiben érinti a csoport alkotóit – hiszen a fejük fölött zajlott az egész. De ez mintha a teljes működésükre igaz lenne: hiszen a fejük fölött zajlik ez az egész területfoglalósdi, szekértáborozósdi, pénzkapósdi-elvevősdi – ők nyilván azt szeretnék, ha béke lenne és szeretet –, és nemigen reflektálnak saját, privilegizált helyzetükre. Aminek (és persze a megszólalásaiknak) köszönhetően olybá tűnik, mintha Isten tenyerén ülve, lábukat lógázva életvezetési tanácsadóként szórnák szét a világba kinyilatkoztatásszerű bölcsességeiket – annak ellenére, hogy (motiváló) erejük, hitük, céljaik sokszor szimpatikusak (és még bocsánatot is tudnak kérni, mint az a zsámbéki működésük kapcsán kiderült).

A pátoszt kiegyensúlyozó önirónia e hiánya viszont kevésbé feltűnő a Vízkereszt, de amúgy mindegy című, a Gyulai Várszínházban bemutatott előadásukon, amely inkább a közös játék öröméről és életérzésekről szól, mintsem a Shakespeare-dráma (radikális) újraértelmezéséről. A Sztalker eddigi, genderkérdések iránt teljesen vak alkotásainak ismeretében az is meglepő, hogy vannak benne nők – amit a darab persze eleve garantál –, de ezúttal az adottnál nagyobb súllyal és árnyaltabban.

A sztalkeresek Vízkeresztjét áthatja valami laza, könnyed, olaszos beachdiszkófíling, amit részben az előadás hangulatkeltő zenei világának (Mátyássy Szabolcs), az afro és latinos dallamoknak és a táncoknak, részben a jelmezeknek (Vecsei Kinga Réta) köszönhető. Mintha így vagy úgy, de mindenki a vízből jönne (az előadást beharangozó fotókon is mindenkinek vizes a haja): ki majdnem vízbe fúlt menekültként, ki strandolóként – lerongyolt, laza vagy elegáns nyaralószetteket hordanak a szereplők. Bizonyos képek ráadásul felidézik Fellinit és nagyon konkrétan Sorrentinót is: az egyik helyszínt, a fogadót ebben a változatban, Vecsei H. Miklós fordításában Zsiráfnak hívják, s az állat óriási, életnagyságú szobor formájában sokáig uralkodik a színpadképen (A nagy szépség című filmben egy illuzionista élő zsiráfot tüntet el éjszaka Caracalla termáiban).

Persze van valami más is a nyaralós életérzés, a felszín alatt (vagy ha úgy tetszik: a nyári színház mögött), ami mindig velünk van, akkor is, ha már megszoktuk vagy nem veszünk tudomást róla. Mint a tenger zúgása: az előadás el tudja érni, hogy az elején és a végén hallott hullámok ritmusa valahogy végig a fülünkben maradjon. A játék ezt a gesztust ismételgeti, erre emlékezteti közönségét folyamatosan különböző eszközökkel: hogy (majdnem) minden több, mint aminek látszik, hogy a felszín alatt mindig van valami – rejtett motivációk, nemi identitások, szerelmek, indulatok vagy egész egyszerűen a kémia –, amit a többi szereplő nem lát olyan tisztán, mint a néző. Ez főleg az előadás fizikalitásában nyilvánul meg: a beszéd mellett mindig ott van a testnyelv, ami jobban árulkodik a szavaknál. A férfi-női (vagy annak vélt) találkozásokban mintha násztáncot járnának a szereplők. Mária, Olívia komornája egyfolytában rugózik, mintha diszkódrog hatása alatt állna. A fiúk fociznak, de Viola, akit férfinak hisznek, labdába sem rúg mellettük. A szereplők a közös táncok során néha géppisztolyt ragadnak, valahogy úgy, mint Childish Gambino a This Is Americában (mely szám egyébként többször is elhangzik az előadásban): mintegy mellékesen, a szavakkal és a felszínnel párhuzamosan futó pszichés valóságban – de ez a motívum kevésbé tűnik előkészítettnek vagy beágyazottnak (főleg az előadás végén).

Mindez cseppet sem komorítja el az előadást, mely elsősorban mégiscsak a színészi csapatjátékról szól, és az elhülyéskedés öröméről, vagyis arról, hogy épp az elhülyéskedés, a felhőtlen együttlét közben születnek a legjobb poénok és megoldások. Így aztán a sztalkeresek Vízkeresztje tele van vicces – akár a színházi helyzetre utaló – gegekkel. Az összetartozás érzése is szépen kidomborodik az összjátékban, minek köszönhetően nehéz lenne kiemelni bárkit is, hiszen mindenkinek jutnak emlékezetes pillanatok. A mindenkori Vízkeresztek legnagyobb nyertesei színészileg persze mindig a komikus szál hordozói, azaz Böffen Tóbiás és bandája meg Malvolio: főleg Szabó Sebestyén László (Tóbiás) és Bordás Roland (Keszeg András). A Malvoliót játszó Gyöngyösi Zoltán pedig nemcsak a figura pökhendiségét tudja megmutatni, hanem görnyedt vállával, esőemberes gesztusaival magányát, gátlásosságból fakadó magába zártságát is.

Gyulai Shakespeare Fesztivál, július 9.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."