Színház

A tűznyelők

Színház

A Tűznyelők is csak arról szól, mint sok-sok színházi produkció: hogy mennyire nehéz élni.

A Tűznyelők is csak arról szól, mint sok-sok színházi produkció: hogy mennyire nehéz élni. Közelebbről: hogy mennyire szűk hellyé tud válni a szorongásoktól és manipulációtól fojtogatott világ és család. A szöveg a Kárpáti Péter-féle módszerrel készült (igen, Kárpátinak módszere van): a végzős osztályba járó zenés színészek improvizációján alapszik. (De nem ám kajla, mozaikszerű a szerkezet! A darab nagyon is feszes, összetartó, akár kötetbe is illene.) S mint ilyen, nagyon keresetlen és őszinte: a nézőnek az lehet az érzése, hogy kedves ismerőseivé válnak ezek a hallgatók, akik talán hordják is azokat a köpönyegeket, amelyeket a szerepeik – és ők maguk – kiszabtak.

Az is biztos, hogy jól ismerik a darabban felvetett helyzeteket: albérlet a felnőttkor küszöbén, a függetlenedés első szárnypróbálgatásai, amikor az ember a látogatóba érkező anyjának avokádókrémet csinál, vagy meg akarja menteni a menthetetlen haverját. Mindannyian nyeltünk már félre, amikor közelebbi-távolabbi rokonaink kifejtették nézeteiket a világról, a Tűznyelőkben pedig tekintélyes adag van mindenféle (összeesküvés-) elméletből a laposföldtől kezdve a világvégeváráson át Jehova tanúiig. Csak mintha valami bolond óra lenne, amiben mindenki úgy nyilvánul meg, hogy a másik megrökönyödjön, vagy legalábbis fáradtan dörzsölje a homlokát – és így nézőként nem arra gondolunk, hogy milyen butuskák a laposföldhívők, hanem arra, hogy vajon mely mániáinkat mely szorongásaink táplálják. A közvetlenséget az is okozza, hogy a helyszín cseppet sem színházias: az Ódry Színpad Klubjában mintha csak véletlenül lenne összetolva az a nézőtérül szolgáló néhány szék és iskolai pad. A lakásbelsőket pedig vetített képek jelenítik meg, jópofa ütemezéssel.

Az előadás a résztvevők közös éneklésével zárul, amiben viszont annyi öröm van, hogy szinte elsodor mindent, ami korábban történt. Így azért mégis csak könnyebb kicsit. Élni is.

Ódry Színpad, Klub, június 15.


Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.