Közös országhoz közös iskolát – Miért kell fellépni a szegregáció ellen?

  • Köves Nóra
  • Papp Gazsi
  • 2013. május 26.

Tanerő

Az elmúlt két évben sok kritika érte a kormány oktatáspolitikáját. Oktatási szakemberek, közgazdászok és szociológusok sokasága tiltakozott a köz- és felsőoktatásban véghezvitt törvények és rendelkezések ellen. Középiskolások, hallgatók, szülők, pedagógusok és egyetemi oktatók vonultak számos alkalommal utcára a röghöz kötés eltörlése, az egyetemi autonómia, a felvételi keretszámok visszaállítása érdekében. Az ország nagy részét lázban tartó megmozdulások során kevés szó esett arról, hogyan érinti a kormány oktatáspolitikája mindazokat a gyerekeket és családjukat, akik életében a hallgatói szerződés bevezetése aligha vetődik majd fel egzisztenciális problémaként.

A magyar közvélemény jelentős része meg van győződve arról, hogy az iskolai szegregáció helytelen. Akár a lakóhelyi szegregációval összefüggésben kialakult „cigányiskoláról”, akár egy etnikailag színes iskolában a cigány gyerekek elkülönítésével kialakított C” osztályról, akár a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek elkülönítésével létrehozott, többségében cigány diákokat tömörítő, sajátos nevelési igényű (SNI) osztályokról van szó, sok magyar állampolgár ítél úgy, hogy a fennálló helyzet elfogadhatatlan, és az államnak vagy a fenntartó önkormányzatnak, egyháznak közbe kell lépnie, meg kell teremtenie annak a feltételeit, hogy a cigány és többségi gyermekek együtt tanulhassanak. Ennek ellenére, a rendszerváltás óta folyamatosan nő azoknak a gyerekeknek az aránya, akik különböző módokon, de szegregált körülmények között, eltérő bőrszínű és/vagy társadalmi hátterű kortársaiktól elkülönítve tanulnak. Mégsem fordult még sosem elő, hogy az iskolai szegregáció ellen a választópolgárok tömegei vonuljanak utcára, és próbálják meg kikényszíríteni az általuk akár pedagógiai, közgazdasági, szociológiai vagy morális szempontok szerint helyesnek gondolt törvényeket vagy gyakorlatot.

Az iskolai szegregációval foglalkozó hazai szakirodalom ismeri mindazokat az okokat és gyakorlatokat, amelyek miatt a magyar oktatási rendszer – az integráció irányában elkötelezett kormányzati elhatározás és választói nyomásgyakorlás hiányában – az egyre teljesebb szegregáció irányába tart. Ilyenek a lakóhelyi szegregációval összefüggésben kialakuló iskolai elkülönülés, a többségi szülők igényei és a szabad iskolaválasztás jogából következő „többségi elvándorlás”, a részben ennek az elvándorlásnak a megelőzése érdekében létrehozott, elkülönített „C” osztályok, vagy a roma szülők félelmei, hogy gyermekeiket etnikai hovatartozásuk miatt fehér osztálytársai részéről inzultusok érik. A felsorolt és még más okok következtében Magyarországon kb. 200 homogén cigányiskola működik, és további 700 olyan osztály, amelyben a cigány gyerekeket elkülönítetten oktatják. A szakértők egybehangzó ellenzése a rendszerváltás óta nem tudta rábírni a kormányokat arra, hogy a folyamatot visszafordítsák; a jelenlegi kormány egy legújabb törvénymódosítással egyenesen törvénybe iktatná az iskolai szegregációt.

Pedig léteznek olyan korszerű pedagógiai módszerek, amelyek segítségével az integrált oktatás mindenki számára előnyössé tehető: egy integrált osztályban a hátrányos helyzetűek iskolai teljesítménye a többiek teljesítményének romlása nélkül jelentősen javulhat. Mindannyiunk érdeke, hogy az iskolát jelentős hátrányokkal megkezdők is olyan kompetenciákkal kerülhessenek ki az iskolából, amelyek elengedhetetlenül szükségesek a munkavállaláshoz és a méltóságteljes emberi élethez. Mindez képzettebb népességet eredményezne a mainál sokkal jobb munkaerő-piaci kilátásokkal, ami már önmagában érzékelhetően csökkenthetné a szegénységet és az ehhez kapcsolódó egyéb társadalmi problémákat, ezáltal pedig az etnikai feszültségeket is csillapíthatná.

Hogy a folyamatot visszafordíthassuk, azoknak is élniük kell a tiltakozás legkülönbözőbb formáival, akik a szegregáció állítólagos haszonélvezői. Azoknak a fehér, közép- és felsőosztálybeli állampolgároknak is tiltakozniuk kell, akiknek gyermekei a szegregáló oktatáspolitika következtében nem járnak együtt cigány gyerekekkel, és akik az előző években elmulasztottak rákérdezni: hová lettek a hiányzó – cigány – padtársak?

Christopher Jencks amerikai szociológus szerint: „ha szegregált társadalomban akarunk élni, akkor szegregált iskolarendszert kell csinálnunk, ha deszegregált társadalomban akarunk élni, akkor deszegregált iskolarendszerre van szükségünk.” Az iskolai szegregáció kérdése valójában annak a kérdése, hogy milyen Magyarországot képzelünk el. És ha nem kérünk a két Magyarországból, akkor minden kompromisszum nélkül el kell utasítanunk a szegregáció haszonélvezőinek szerepét. Mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy többé ne jöhessenek létre cigányiskolák és „C” osztályok, a szegregáltan oktató intézmények esetén meg kell teremteni az integrált oktatás feltételeit.

Az Alkotmány Nem Játék csoport első lépésként demonstrációt szervez az Emberi Erőforrások Minisztériuma elé vasárnap (május 26.) 3 órára. Mindenkit várunk a tüntetésre és az azt követő fórumra, ahol az iskolai szegregáció problémájáról fogunk beszélgetni, és arról, hogy mit tehetünk az integrált oktatásért. Közös az ország, legyen közös az iskola is!

A szerzők az Alkotmány Nem Játék csoport aktivistái

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.