chili&vanília - Mandarin

  • .
  • 2010. január 14.

Trafik

Nem tudom, önöknél mi a helyzet, nálunk a januárt eluralta a mandarin. Míg a narancs egész évben beszerezhető, a mandarin valóban szezonális.
Népszerűsége nem véletlen, édes, lédús, és nem utolsósorban nem kell bíbelődni a meghámozásával. Mindig hozzábiggyesztik, hogy mag nélküli, pedig a legtöbbször nem is az. Európába Kínából került 1805-ben, innen kezdte meg mediterrán utazását Olaszországba, majd később a földközi-tengeri térség többi országába.

A mandarin alapvetően - pláne itt nálunk, ahol nem terem meg - gyűjtőfogalom, pedig számos változata létezik a "tango" mandarintól a satsumáig. Az utóbbit Japánban kezdték el termelni a 16. században. A brit James Saunt A világ citrusfajtái című kötetében 235-féle citrust mutat be részletesen, köztük többtucatnyi mandarint. A nemzetközi gasztroporondon rendkívül menő manapság az ún. yuzu, amely a japán konyha hagyományos alapanyaga. Íze, markáns illata a zöldcitrom és a mandarin között, levét és héját levesekhez, szójaszószos mártogatóhoz (alkalomadtán fürdővízhez) adják. Az aztán pláne nincs errefelé, úgyhogy marad a fapados mandarin. Íme, két bombabiztos befutó recept.

Édeskömény-cikória saláta mandarinnal. Először elkészítjük a salátaöntetet: 2 evőkanál jó minőségű borecethez (vagy fehér balzsamecethez) adunk egy csipet sót, egy teáskanál mézet és fél kávéskanál magos mustárt, kikeverjük. Hozzáadjuk egy mandarin reszelt héját és levét, valamint fél-fél citrom és narancs levét. Egyenletesen hat evőkanál jófajta olívaolajat csorgatunk hozzá, és addig keverjük, amíg homogén, fényes öntetet kapunk. Zöldséggyalun (vagy négyoldalú reszelőn) egészen vékonyra gyalulunk egy nagy fej édesköménygumót. Vékonyra szeletelünk két fej cikóriát. A zöldségeket az öntetbe forgatjuk. A tetejére kifilézett mandaringerezdeket, esetleg néhány szem fekete olajbogyót és durvára vágott pisztáciát szórunk.

Habos mandarinkrém. Keverőtálban fehéredésig keverünk két egész tojást és két tojássárgáját 12 dkg cukorral. Lábasban vizet forralunk, és a tálat a tetejére helyezzük úgy, hogy az alja ne érje a vizet. A gőz fölött elektromos vagy kézi habverővel elkezdjük folyamatosan felverni a krémet. Amikor sűrűsödni kezd, hozzáöntjük két mandarin és egy nagy citrom kifacsart levének (összesen 1,25 dl) egyharmadát, tovább verjük, majd néhány perc múlva a folyadék második, végül harmadik részét. A krém térfogata megháromszorozódik. Levesszük a tűzhelyről, majd apránként 10 dkg hideg vajat adunk hozzá. Lehűtjük, pohárban vagy linzerkosárban tálaljuk (6-8 adag lesz belőle).

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.