csontzene - Átmeneti búcsú Goethétől

  • .
  • 2007. október 25.

Trafik

Mivel egy pályatársainál némiképp intelligensebb és műveltebb tévébemondó a minap vette a bátorságot, hogy a német Zeusz nevét könyve elejére tűzze, a Zenegyűlölő - azért mindennek van határa! felkiáltással - úgy döntött, hogy e röpke muzikális kalauzokban darab időre búcsút vesz a Wilhelm Meister Mesterétől. De nem megyünk messzire, csak a filozófus Arthur Schopenhauerig, aki egész életét Goethe bűvöletében töltötte.
Olykor közvetlen közelében, olykor távol, de lélekben mégsem messze, hiszen élete utolsó évtizedeit Frankfurtban, azaz a Mester szülővárosában múlatta, és jól tudjuk, hogy például a jó édes anyukája, Johanna Schopenhauer, a kor egyig legsikeresebb írónője volt, aki weimari Lustgartenjében szellemi és egyéb örömökkel fogadta a Vonzások és választások szerzőjének látogatásait, hogy aztán e tapasztalatokkal gazdagodva történelmi giccsregények megalkotásába fektesse öszszes özvegyi energiáját. (Akit pedig Schopenhauer húga, Adele, és egyáltalán a Goethe körüli szinte hisztérikus hangulat érdekel, az olvassa el Thomas Mann Lotte Weimarban című regényét.) A dolog olyan lehetett, mintha mondjuk Mick Jagger novemberben Gödöllőre költözne. Vajon miről szól 1828-ban publikált, 3 kötetes, Szidónia című beszélye? Nem tudni, elolvasni meg nincs érkezésünk.

A Zenegyűlölő inkább fia műveiben merült el, nem mintha Arthur olyan hejdenagy filozófus lett volna; főműve egyetlen gondolata (a világ egyrészt akarat, másrészt képzet, elképzelés stb., a Vorstellung szó lefordítása lehetetlen) meglehetősen laposka, melyet roppant terjedelemben fejt ki, ráadásul ezt az aránytalanságot egy komoly terjedelmű előszóban indokolja. És az sem falrengető javaslata, hogy a zene azért magasabb rendű minden más művészetnél, mert nem csupán leképezése az akaratnak, hanem mert ő maga az Akarat, hiszen hogy a Zene a legfelső polcon áll a művészetek között, az minden zenegyűlölő számára evidencia, melyet okadatolni ekként teljesen fölösleges időpocsékolás. Ám Arthurunk egyéb kisebb művei szerfölött szórakoztatóak, remek stiliszta volt, művelt, epés ember, aki nem átallott mindenhez hozzászólni, olykor megkapóan bohócos hangnemben. Képes volt épp oly dühvel nekirontani a névtelen kritika műfajának vagy Arisztotelész nézeteinek, mint a szakállviseletnek, melyet szerinte "rendőrhatóságilag kellene betiltani", lévén, hogy a "szakáll voltaképpen félálarc". Na, az ilyen paszszusok miatt olvassuk Schopenhauert. (Aki teheti, eredetiben, mert a magyar fordítások többnyire kriminálisak.)

És nem ama gyengóca gondolatáért, hogy minden, ami történik, abszolút szükségszerűen történik, hiszen merőben véletlen (Schopenhauer ezt nyilván ugyancsak szükségszerűnek állítaná), hogy a jövő héten ellátogatunk-e bármiféle koncertre. Azért Haydn öccse, a jó Michael miséinek magyarországi bemutatóját nem hagyjuk ki (Belvárosi Szt. Mihály-templom, V., Váci u. 47/B, október 26., 19.30), ahol Vashegyi György dirigálja az Orfeo együttest, illetve a Purcell kórust, noha ugyanebben az időben a Budapesti Fesztiválzenekar ad koncertet a MűPában, igaz, ezt még két napon át megismétlik (MűPa, 27-én, 19.45, illetve 28-án Zeneakadémia, 15.30). De azt már Arthur se tudná megmondani, hogy ellátogatunk-e Ujj Emőke és Eri Yoshimura négykezes zongoraestjére Gödöllőre, 27-én szombaton.

És hogy hányféle író létezik Schopenhauer szerint (mely kategorizáláskor feltehetően Johanna nevű anyukájára is gondolt), azt a következő részben osztjuk meg asztaltársainkkal.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.