csontzene - Egy magas hölgy

  • .
  • 2007. november 15.

Trafik

Hogy a különféle énekesnők miféle pusztító hatást tehetnek a zenével intim viszonyt ápoló férfiakra, azt még a száraz teoretikusnak elkönyvelt Theodor W. Adorno is tudta, amikor forrón leszögezte, hogy aki kamaszként nem volt egyszer sem szerelmes a koloratúrszopránba, az nem érti az opera műfajának lényegét.
Hát Szent Cecíliauccse, E. T. A. Hoffmann egész életét betöltötte az énekesnők körüli rajongás. Bambergi zeneigazgatósága alatt énekleckéket is adott, és mi sem természetesebb, mint hogy csontfájdítóan beleszeretett egyik tanítványába, Julie Marcba, noha a kicsike még tizennégy tavaszt sem számlált bimbózó keble árnyékában. (Jellemző, hogy barátunk első szerelme is egyik növendéke volt, Dora Hatt. Igaz, a hölgy már öt gyermeket terelgetett, mikor a 18 éves Ernst Theodor korrepetálta.) A Hoffmann műveiben előforduló éneklő szépségekből kórust lehetne kiállítani; legemlékezetesebbek a Don Juan, a Krespel tanácsos és a Murr kandúr magas hölgyei. Mindig veszélyeztetett, a természetnek és a világnak kitett, erősen sebezhető lényekről van szó, akik magukban hordják valamiféle pusztító erejű fizikai, illetve lelki betegség (vagy mindkettő) csíráját. Démoniságuk ártatlanságukban rejlik, mint vipera a rózsalugasban. De mégis inkább virágok e lyányok, kiket lemészárol a prózain filiszter tél - azaz a házasság. És ez aztán a lelkendező Hoffmann-nak is beteszi a kaput.

Barátunkat bizonyára tüzes szavakra hajtotta volna a csitri Kiri Te Kanawa, aki azért érett asszonynak is elbűvölő. 1944-ben született Új-Zélandon, ereiben maori vér is csörgedez, közelebbit nem tudni, mivel örökbe fogadott gyermek volt. Ünnepelt operaénekesnő, a hetvenes évek felülmúlhatatlan arisztokratája a színpadon (Grófnő a Figaróban, Táborszernagyné A Rózsalovagban); hangban-külsőben egyaránt csodálatos hölgy, aki 2000-ben vonult vissza a deszkákról, de dalesteken még fellép. Szóval nekünk már csak a slussz jutott! - kiálthatnánk fel, ha hentesek lennénk; de hát ezzel kell beérnünk. És ki tudja... Többek közt Mozart, R. Strauss, Poulenc, Puccini dalaiból énekel, és fellépését oly nagy várakozás előzi meg, hogy a Koncertkalendárium jobbnak vélte, ha mind nyomtatott, mind internetes változatában tapintatosan elhallgatja budapesti látogatását; mi azért regisztráljuk: MűPa, november 17., 19.30.

Ránki Dezső - hála az égnek! - újabban szinte hetente zongorát ragad; ezúttal az új főnök, Keller András vezényletével kíséri őt a rémes nevű Telekom Szimfonikus Zenekar; a művész két Mozart-zongoraversenyt játszik (B-dúr, K. 450; Esz-dúr, K. 449; Zeneakadémia, november 16., 19.30).

És a héten egy másik magas hölgy, az ugyancsak szép és remekül daloló Rost Andrea is dobogóra lép (Zeneakadémia, november 18., 19.30); Kovács János dirigálása mellett Richard Strauss mélyen rezignált Négy utolsó ének című ciklusát adja elő többek között. Az utolsók közt is utolsó dal a Hoffmann-kortárs Eichendorff szövegére készült, melynek záró sorai értelemszerű prózai fordításban: "Hogy elfáradtunk a vándorlásban - Ez már a halál lenne?" Nem, híveim, csak a karácsony előszele.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."