csontzene - Egy magas hölgy

  • .
  • 2007. november 15.

Trafik

Hogy a különféle énekesnők miféle pusztító hatást tehetnek a zenével intim viszonyt ápoló férfiakra, azt még a száraz teoretikusnak elkönyvelt Theodor W. Adorno is tudta, amikor forrón leszögezte, hogy aki kamaszként nem volt egyszer sem szerelmes a koloratúrszopránba, az nem érti az opera műfajának lényegét.
Hát Szent Cecíliauccse, E. T. A. Hoffmann egész életét betöltötte az énekesnők körüli rajongás. Bambergi zeneigazgatósága alatt énekleckéket is adott, és mi sem természetesebb, mint hogy csontfájdítóan beleszeretett egyik tanítványába, Julie Marcba, noha a kicsike még tizennégy tavaszt sem számlált bimbózó keble árnyékában. (Jellemző, hogy barátunk első szerelme is egyik növendéke volt, Dora Hatt. Igaz, a hölgy már öt gyermeket terelgetett, mikor a 18 éves Ernst Theodor korrepetálta.) A Hoffmann műveiben előforduló éneklő szépségekből kórust lehetne kiállítani; legemlékezetesebbek a Don Juan, a Krespel tanácsos és a Murr kandúr magas hölgyei. Mindig veszélyeztetett, a természetnek és a világnak kitett, erősen sebezhető lényekről van szó, akik magukban hordják valamiféle pusztító erejű fizikai, illetve lelki betegség (vagy mindkettő) csíráját. Démoniságuk ártatlanságukban rejlik, mint vipera a rózsalugasban. De mégis inkább virágok e lyányok, kiket lemészárol a prózain filiszter tél - azaz a házasság. És ez aztán a lelkendező Hoffmann-nak is beteszi a kaput.

Barátunkat bizonyára tüzes szavakra hajtotta volna a csitri Kiri Te Kanawa, aki azért érett asszonynak is elbűvölő. 1944-ben született Új-Zélandon, ereiben maori vér is csörgedez, közelebbit nem tudni, mivel örökbe fogadott gyermek volt. Ünnepelt operaénekesnő, a hetvenes évek felülmúlhatatlan arisztokratája a színpadon (Grófnő a Figaróban, Táborszernagyné A Rózsalovagban); hangban-külsőben egyaránt csodálatos hölgy, aki 2000-ben vonult vissza a deszkákról, de dalesteken még fellép. Szóval nekünk már csak a slussz jutott! - kiálthatnánk fel, ha hentesek lennénk; de hát ezzel kell beérnünk. És ki tudja... Többek közt Mozart, R. Strauss, Poulenc, Puccini dalaiból énekel, és fellépését oly nagy várakozás előzi meg, hogy a Koncertkalendárium jobbnak vélte, ha mind nyomtatott, mind internetes változatában tapintatosan elhallgatja budapesti látogatását; mi azért regisztráljuk: MűPa, november 17., 19.30.

Ránki Dezső - hála az égnek! - újabban szinte hetente zongorát ragad; ezúttal az új főnök, Keller András vezényletével kíséri őt a rémes nevű Telekom Szimfonikus Zenekar; a művész két Mozart-zongoraversenyt játszik (B-dúr, K. 450; Esz-dúr, K. 449; Zeneakadémia, november 16., 19.30).

És a héten egy másik magas hölgy, az ugyancsak szép és remekül daloló Rost Andrea is dobogóra lép (Zeneakadémia, november 18., 19.30); Kovács János dirigálása mellett Richard Strauss mélyen rezignált Négy utolsó ének című ciklusát adja elő többek között. Az utolsók közt is utolsó dal a Hoffmann-kortárs Eichendorff szövegére készült, melynek záró sorai értelemszerű prózai fordításban: "Hogy elfáradtunk a vándorlásban - Ez már a halál lenne?" Nem, híveim, csak a karácsony előszele.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.