csontzene - El a kezekkel Haydntól!

  • .
  • 2007. január 18.

Trafik

E paranccsal persze nem Ránki Dezsőhöz fordulunk, aki 19-én este a Zeneakadémián kizárólag a bécsi mester műveiből összeállított műsort játszik

E paranccsal persze nem Ránki Dezsőhöz fordulunk, aki 19-én este a Zeneakadémián kizárólag a bécsi mester műveiből összeállított műsort játszik, hanem azokhoz a brutális barmokhoz, akik révén Joseph Haydnt (1732-1809), a világ legkedélyesebb és legszellemesebb zeneszerzőjét halála után valami olyan förtelem érte, mely meghaladja egy totál elmebeteg, alkoholista, vérfertőző, szodomista plusz nagyzási hóbortban (Grössenwahn) szenvedő német mélyromantikus legbestiálisabb rémálmát is. Ugyanakkor a dolog - mint Walsegg gróf nemrég taglalt esete Mozart Requiemjével - az osztrák nevettetőművész, Thomas Bernhard tollára méltó.

Történt ugyanis 1820-ban, azaz jóval a mester Bécsben bekövetkezett halála után, hogy Esterházy hercegnek eszébe jutott, hogy mégiscsak szép lenne, ha hűséges művésze Kismartonban, működése egyik fő színterén lenne eltemetve. Valami mauzóleumfélét is szánt Haydnnak, de amikor a Bécs melletti hundsturmi temetőben kihantolták a sírt, hátrahőköltek: az egykor oly sok koronás szünetet és kvart-szext akkordot hordozó fej hiányzott, azt mindössze egy paróka képviselte - feltűnően elégtelenül. Mint kiderült, tudományos hevület és rongy debilitás állt e kéretlen amputálás hátterében. Karl Rosenbaum egykori Esterházy-titkár és Johann N. Peter börtönfelügyelő, a koponyatan, azaz a kraniometria, más néven frenológia elszánt hívei abban a reményben ragadtak körfűrészt és vágták le nyolc nappal a temetése után Haydn fejét, hogy a zseni maradványainak tanulmányozása révén valami nagy dolgok nyomára jutnak. Ez nem történt meg, mindamellett a fejet szakszerűen preparálva, jelentős reverenciával őrizték egy díszes, selyemmel bélelt dobozban. Nos, Esterházy eltemettette ugyan a maradék csontokat, de tökélyre tört, nagy nyakasságában a koponyát is követelte. Peter, a frenológus foglár Rosenbaumhoz irányította a nyomozókat, ám azok a "kibolházáskor" (Széchenyi szava) semmit sem találtak, naná, hiszen ravasz családdal akadt dolguk: Rosenbaum felesége betegséget színlelve ágyban feküdt, miközben a fejlakásul szolgáló doboz az asszony nyughelye alatt pihent változatos pormacskák társaságában. Ekkor Esterházy a régi és még az aulikus arisztokraták számára is hathatósnak vélt módszerhez folyamodott, nagyobb összegű pénzt ígért Rosenbaumnak, aki ismét csavart egyet a bohóctréfán, ugyanis egy idegen koponyát szolgáltatott ki a hercegnek - a sufniban nyilván számolatlanul hevertek a hullák; irigylendő régi viszonyok! De Esterházyt sem ejtették a fejére, ő meg nem fizetett, bár abban a hitben illesztette a megkerült részt a sírba, hogy az eredetivel játszik morbid puzzle-t. Ám Rosenbaum a halálos ágyán elvesztette fejét, vallott, így került aztán a valódi koponya a Bécsi Zenebarátok Köréhez, melynek múzeumában egészen 1954-ig őrizte díszhelyét, hogy aztán különféle acsarkodások után egy év múlva foglalja el mai helyét Kismartonban. Persze felmerül a kérdés: mi lett az álkoponyával, melyet nagy titokban loptak ki a sírból, mikor megérkezett az igazi bérlő? Elindult ő is vándorútra, és most itt gurul valahol közöttünk, netán egyikünk ágya alatt? De ez már a delirium tremens lenne, úgyhogy nem gondolunk bele. És feloldásnak elmegyünk a világhírű Yefim Bronfman koncertjére, aki Mozart c-moll zongoraversenyét (K. 491) játssza a Liszt Ferenc Kamarazenekar társaságában (Művészetek Palotája, 25-én, 19.30).

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."