csontzene - El a kezekkel Haydntól!

  • .
  • 2007. január 18.

Trafik

E paranccsal persze nem Ránki Dezsőhöz fordulunk, aki 19-én este a Zeneakadémián kizárólag a bécsi mester műveiből összeállított műsort játszik

E paranccsal persze nem Ránki Dezsőhöz fordulunk, aki 19-én este a Zeneakadémián kizárólag a bécsi mester műveiből összeállított műsort játszik, hanem azokhoz a brutális barmokhoz, akik révén Joseph Haydnt (1732-1809), a világ legkedélyesebb és legszellemesebb zeneszerzőjét halála után valami olyan förtelem érte, mely meghaladja egy totál elmebeteg, alkoholista, vérfertőző, szodomista plusz nagyzási hóbortban (Grössenwahn) szenvedő német mélyromantikus legbestiálisabb rémálmát is. Ugyanakkor a dolog - mint Walsegg gróf nemrég taglalt esete Mozart Requiemjével - az osztrák nevettetőművész, Thomas Bernhard tollára méltó.

Történt ugyanis 1820-ban, azaz jóval a mester Bécsben bekövetkezett halála után, hogy Esterházy hercegnek eszébe jutott, hogy mégiscsak szép lenne, ha hűséges művésze Kismartonban, működése egyik fő színterén lenne eltemetve. Valami mauzóleumfélét is szánt Haydnnak, de amikor a Bécs melletti hundsturmi temetőben kihantolták a sírt, hátrahőköltek: az egykor oly sok koronás szünetet és kvart-szext akkordot hordozó fej hiányzott, azt mindössze egy paróka képviselte - feltűnően elégtelenül. Mint kiderült, tudományos hevület és rongy debilitás állt e kéretlen amputálás hátterében. Karl Rosenbaum egykori Esterházy-titkár és Johann N. Peter börtönfelügyelő, a koponyatan, azaz a kraniometria, más néven frenológia elszánt hívei abban a reményben ragadtak körfűrészt és vágták le nyolc nappal a temetése után Haydn fejét, hogy a zseni maradványainak tanulmányozása révén valami nagy dolgok nyomára jutnak. Ez nem történt meg, mindamellett a fejet szakszerűen preparálva, jelentős reverenciával őrizték egy díszes, selyemmel bélelt dobozban. Nos, Esterházy eltemettette ugyan a maradék csontokat, de tökélyre tört, nagy nyakasságában a koponyát is követelte. Peter, a frenológus foglár Rosenbaumhoz irányította a nyomozókat, ám azok a "kibolházáskor" (Széchenyi szava) semmit sem találtak, naná, hiszen ravasz családdal akadt dolguk: Rosenbaum felesége betegséget színlelve ágyban feküdt, miközben a fejlakásul szolgáló doboz az asszony nyughelye alatt pihent változatos pormacskák társaságában. Ekkor Esterházy a régi és még az aulikus arisztokraták számára is hathatósnak vélt módszerhez folyamodott, nagyobb összegű pénzt ígért Rosenbaumnak, aki ismét csavart egyet a bohóctréfán, ugyanis egy idegen koponyát szolgáltatott ki a hercegnek - a sufniban nyilván számolatlanul hevertek a hullák; irigylendő régi viszonyok! De Esterházyt sem ejtették a fejére, ő meg nem fizetett, bár abban a hitben illesztette a megkerült részt a sírba, hogy az eredetivel játszik morbid puzzle-t. Ám Rosenbaum a halálos ágyán elvesztette fejét, vallott, így került aztán a valódi koponya a Bécsi Zenebarátok Köréhez, melynek múzeumában egészen 1954-ig őrizte díszhelyét, hogy aztán különféle acsarkodások után egy év múlva foglalja el mai helyét Kismartonban. Persze felmerül a kérdés: mi lett az álkoponyával, melyet nagy titokban loptak ki a sírból, mikor megérkezett az igazi bérlő? Elindult ő is vándorútra, és most itt gurul valahol közöttünk, netán egyikünk ágya alatt? De ez már a delirium tremens lenne, úgyhogy nem gondolunk bele. És feloldásnak elmegyünk a világhírű Yefim Bronfman koncertjére, aki Mozart c-moll zongoraversenyét (K. 491) játssza a Liszt Ferenc Kamarazenekar társaságában (Művészetek Palotája, 25-én, 19.30).

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.