A díler (kábítószer-kiskereskedő) egy napja, ha akarom, az ember tragédiája, ha akarom, út a keresztfáig. Első blikkre még választási lehetőségünk is támad: kit követünk, az egyik latrot, vagy magát Jézust? Szó szerint egy ember tragédiája (és sok mellékszereplő távolról sem mellékes melléktragédiája) megy a vásznon: színről színre a romlás, a végállapot jelenik meg, javíthatatlan sorsok, elveszett életek, egy-egy grammnyira a végtől. A nézőnek Lucifer a kalauza, a szereplők pedig a megváltót várják: egy és ugyanaz, jön a díler. A díler, aki mindig lassan jön, aki mindig később érkezik, mint amikor szükség lenne rá. A kortynyi megváltás zugárusa. A film egy napra, a döntő napra társául szegődik, és szó szerint végigjárja vele az útját - nos, a helybéli lágyszívű kritikusnak, mint rendesen, sok mindenben igaza volt, amikor ez írta, ám mondandóját mégis muszáj kiegészítenünk: lehet, hogy a díler lassan jön, de mostanság elég sűrűn - Fliegauf Benedek filmjét ezen a héten akár háromszor is megnézhetnénk a tévében. De a nép ópiumának fogyasztásában annyi jártasságot már mi is összeszedtünk, hogy tudjuk: a túladagolás egészségtelen. Menjenek biztosra! Be se kapcsolják a tévét!
Pénteken (19-én) például rögtön (este 20.10-kor, a tv2-n: A nagy szökés) belefuthatunk egy nagyobbacska műfaji zűrzavarba: John Sturges (rendező), a jelentős westernhős háborús darabbal próbálkozik A hét mesterlövészből átmentett kis lieblingjeivel (Charles Bronson, Steve McQueen, James Coburn) és kedves múltkori sajtóhibánkkal (James Garner). Hosszú, mint a vonatfütty (165'), de kiszállhatunk két megállónál is: 21.25-kor a Filmmúzeumon egy ős-Hitchcock, a 39 lépcsőfok (1935) vár, 21.45-kor pedig a Zone Europán van csatlakozás Mathieu Kassovitz alig is rendőrbarát futamához (A gyűlölet).
Szombaton maradunk a vasúton, 20.10-kor Indul a bakterház az m1-ről. 21.25-kor ugyanitt Brian de Palma - ma már tudjuk: múlékony - ígéretes korszakából (1984) jön az Alibitest, tízkor meg az első Dealer a Dunán. A leguánom elég későn fekvő, éjjel három előtt tíz perccel meg sem kottyan neki egy kis Fülledtség akkorról, amikor a Wachovski testvérek még nem mátrixolták tele a mozit.
Vasárnap ebédre (14.00) Hazaszállnak a darvak, ki hinné, az Animal Planetre. Négykor az NGC-n Pompeji titkai, aztán részemről a fáklyás. Amit kihagyok, másnak még jó lehet: Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén, brrrrr (m1; 21.35); Rio Grande (békebeli, 1950-es western az m2-n, este nyolckor) utána (22.20-kor) ugyanitt szolid "irázás" (Véres vasárnap). Éjjel (23.23; tv2) meg a Schindler listája helyett alszom.
Hétfőn régen adásszünet volt, ma meg az emlegetett túladagolás: már délben választhatunk, a tv2-n dán-svéd páros: Olasz nyelv kezdőknek vagy az m2-n huszonöt perc múlva: Lírai riport Pilinszky Jánossal. Műhelytitok: azért választom az utóbbit, mert határozott elképzeléseim vannak arról, mi lett volna, ha Pilinszky Hamletet fordít: Uraim, kérem a koponyám! Akkor már maradok is a Radnóti eclogákra (15.15). Este Veszedelmes viszonyok (ViaSat3; 22.15) vagy Háry János (Duna; 21.10) és A Noszty fiú esete Tóth Marival (a Gertler-féle, az 1960-as;szintén Duna; 22.10) és Szegénylegények (még mindig Duna; 23.35) vagy Álombrigád (Filmmúzeum; 21.00). Esetleg a plusz két Dealer a Zone Europán (déli 12.50 és 21.40), de semmi esetre egy újabb Almodóvar (A vágy törvénye; m1; 23.40).
Kedden a Cséplő Gyuri (m1; 23.40) ajánlott, éjjel a Paszport (Gothár Péter; tv2; 1.20) ellenjavallt.
Szerdán Hátsó ablak (1954; Zone Europa;21.40).
Csütörtökön Édes álmok (dán; 2003; m2; 21.35) ajánlott, Éjféli (hm: 21.50-es) express (Alan Parker; 1978; Zone Europa) ellenjavallt.
Az hittem, sose lesz vége!