csontzene - Féltékenyek és bolondok

  • .
  • 2008. január 10.

Trafik

Itt az új év; nyilván már mindenki visszavitte az üres üvegeket, és elgondolkozott azon, lehet-e véletlen, hogy az egykori Venyegyikt Jerofejev (nem tévesztendő össze a lapos bohóc és még ma is viruló Viktor Jerofejevvel!) Sosztakovics című, egy nagyobb alkoholtúra során elvesztett regénye állítólag egy moszkvai üvegvisszaváltóban játszódott?

Itt az új év; nyilván már mindenki visszavitte az üres üvegeket, és elgondolkozott azon, lehet-e véletlen, hogy az egykori Venyegyikt Jerofejev (nem tévesztendő össze a lapos bohóc és még ma is viruló Viktor Jerofejevvel!) Sosztakovics című, egy nagyobb alkoholtúra során elvesztett regénye állítólag egy moszkvai üvegvisszaváltóban játszódott? Sosztakovicsot szerencsére nem játszanak a héten, játszanak viszont Igor Stravinskyt, akiről a Zenegyűlölő nem győzi hangoztatni, hogy a 20. század legnagyobb zeneszerzője volt. Rácz Zoltán vezényletével a megújulni látszó Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar a mester több művét szólaltatja meg (köztük a Bázeli concertót, melynek első tétele akár epés Sosztakovics-paródiának is elmegy), és sor kerül egy ősbemutatóra is, mégpedig Jeney Zoltán Monody című darabjára, melyet Stravinsky emlékére komponált a jeles magyar (Olasz Kultúrintézet, VIII., Bródy Sándor u. 8.; január 12-én, 19.00-kor).

Stravinsky egyik kedvence volt Carlo Gesualdo, Venosa hercege, aki nem annyira madrigáljaiban alkalmazott éles disszonanciái miatt híresült el, hanem annak okán, hogy 1590. október 16-án Nápolyban egy egyébként kellemesnek ígérkező éjszakán több tőrdöféssel megölte feleségét és annak deli szeretőjét, aki a dallamos és italos képzeteket keltő (bár manapság keresve sem találunk - pedig nem lohadó hévvel keresünk! - olyan budapesti kocsmát, mely ismeri a karaffa műfaját, de sebaj) Fabrizio Carafa névre hallgatott. A lemészárolt szerelmesek hulláját ezután állítólag kidobták a San Severo-palota előtti térre, ahol majdnem egy egész napot hevertek vérbe fagyva. Erre mondták négy évszázaddal később, hogy "válás olasz módra". A Gozzi-féle listán ez a 15-ös szám, azaz "gyilkos házasságtörés". Ami természetesen nem akadályozta meg a temperamentumos komponistát, hogy négy év múlva újra nősüljön; második felesége már nyilván jobban vigyázott. Gesualdo páratlanul modern madrigáljaiból hallhatunk egy adagot a Magyar Rádió Énekkarának előadásában, a koncert második felében Mahler Dal a Földről című szimfonikus oratóriumát (oratorikus szimfóniáját?) hallhatjuk, Fischer Ádám vezényli a Rádiózenekart (MűPa, január 10., 19.30).

Féltékenykedésért Mahler sem ment a szomszédba, mondjuk erre meg is volt minden oka; felesége, Alma Schindler, "Bécs legszebb lánya" megvadította fél Bécset, Zemlinskyt, Kokoschkát, Klimtet (lásd képünkön Almáról készült rajzát) - szóval az egész fin de siécle értelmiségi bejzlit. De azért a jó Gustav nem nyúlt sem kardhoz, sem pisztolyhoz, mi több, még a borospohárhoz sem - súlyos neurózisát neurotikus művek megalkotásával orvosolta. Milyen bölcs. Az már kevésbé, hogy Alma határozott sürgetésére - aki szerint férje kissé visszafogta a "libidóját" - elment Freudhoz némi analitikus díványon hentergésre. A nagy bécsi lélekidomár pedig megállapította, hogy Mahler Szűz Mária-komplexusban szenved. Ja, hacsak úgy nem.

Stravinskyt bezzeg nem lehetett ilyesmivel csőbe húzni. Ha valami baja volt, előrántotta az Afanaszjev-féle orosz népmesegyűjteményt, és már kész is volt A tűzmadár, melyet a Miskolci Szimfonikus Zenekar ad elő Kovács László dirigálásával. A koncerten fellép a sajnálatosan keveset szereplő kiváló zongoraművész, Mocsári Károly is, aki Rahmanyinov legnépszerűbb művét, a 2. zongoraversenyt játssza (MűPa, január 16., 19.30). És hallva ezt a magasabb fokra emelt szalonzenét, ki gondolná, hogy milyen siralmas körülmények közt született; itt is egy lélekbúvár segítségére volt szükség: a hipnotizőr, Nyikolaj Dal heteken át szuggesztíven duruzsolta Rahmanyinov fülébe: "Meg fogja írni a zongoraversenyt... Meg fogja írni a zongoraversenyt..." Megírta.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”