csontzene - Féltékenyek és bolondok

  • .
  • 2008. január 10.

Trafik

Itt az új év; nyilván már mindenki visszavitte az üres üvegeket, és elgondolkozott azon, lehet-e véletlen, hogy az egykori Venyegyikt Jerofejev (nem tévesztendő össze a lapos bohóc és még ma is viruló Viktor Jerofejevvel!) Sosztakovics című, egy nagyobb alkoholtúra során elvesztett regénye állítólag egy moszkvai üvegvisszaváltóban játszódott?

Itt az új év; nyilván már mindenki visszavitte az üres üvegeket, és elgondolkozott azon, lehet-e véletlen, hogy az egykori Venyegyikt Jerofejev (nem tévesztendő össze a lapos bohóc és még ma is viruló Viktor Jerofejevvel!) Sosztakovics című, egy nagyobb alkoholtúra során elvesztett regénye állítólag egy moszkvai üvegvisszaváltóban játszódott? Sosztakovicsot szerencsére nem játszanak a héten, játszanak viszont Igor Stravinskyt, akiről a Zenegyűlölő nem győzi hangoztatni, hogy a 20. század legnagyobb zeneszerzője volt. Rácz Zoltán vezényletével a megújulni látszó Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar a mester több művét szólaltatja meg (köztük a Bázeli concertót, melynek első tétele akár epés Sosztakovics-paródiának is elmegy), és sor kerül egy ősbemutatóra is, mégpedig Jeney Zoltán Monody című darabjára, melyet Stravinsky emlékére komponált a jeles magyar (Olasz Kultúrintézet, VIII., Bródy Sándor u. 8.; január 12-én, 19.00-kor).

Stravinsky egyik kedvence volt Carlo Gesualdo, Venosa hercege, aki nem annyira madrigáljaiban alkalmazott éles disszonanciái miatt híresült el, hanem annak okán, hogy 1590. október 16-án Nápolyban egy egyébként kellemesnek ígérkező éjszakán több tőrdöféssel megölte feleségét és annak deli szeretőjét, aki a dallamos és italos képzeteket keltő (bár manapság keresve sem találunk - pedig nem lohadó hévvel keresünk! - olyan budapesti kocsmát, mely ismeri a karaffa műfaját, de sebaj) Fabrizio Carafa névre hallgatott. A lemészárolt szerelmesek hulláját ezután állítólag kidobták a San Severo-palota előtti térre, ahol majdnem egy egész napot hevertek vérbe fagyva. Erre mondták négy évszázaddal később, hogy "válás olasz módra". A Gozzi-féle listán ez a 15-ös szám, azaz "gyilkos házasságtörés". Ami természetesen nem akadályozta meg a temperamentumos komponistát, hogy négy év múlva újra nősüljön; második felesége már nyilván jobban vigyázott. Gesualdo páratlanul modern madrigáljaiból hallhatunk egy adagot a Magyar Rádió Énekkarának előadásában, a koncert második felében Mahler Dal a Földről című szimfonikus oratóriumát (oratorikus szimfóniáját?) hallhatjuk, Fischer Ádám vezényli a Rádiózenekart (MűPa, január 10., 19.30).

Féltékenykedésért Mahler sem ment a szomszédba, mondjuk erre meg is volt minden oka; felesége, Alma Schindler, "Bécs legszebb lánya" megvadította fél Bécset, Zemlinskyt, Kokoschkát, Klimtet (lásd képünkön Almáról készült rajzát) - szóval az egész fin de siécle értelmiségi bejzlit. De azért a jó Gustav nem nyúlt sem kardhoz, sem pisztolyhoz, mi több, még a borospohárhoz sem - súlyos neurózisát neurotikus művek megalkotásával orvosolta. Milyen bölcs. Az már kevésbé, hogy Alma határozott sürgetésére - aki szerint férje kissé visszafogta a "libidóját" - elment Freudhoz némi analitikus díványon hentergésre. A nagy bécsi lélekidomár pedig megállapította, hogy Mahler Szűz Mária-komplexusban szenved. Ja, hacsak úgy nem.

Stravinskyt bezzeg nem lehetett ilyesmivel csőbe húzni. Ha valami baja volt, előrántotta az Afanaszjev-féle orosz népmesegyűjteményt, és már kész is volt A tűzmadár, melyet a Miskolci Szimfonikus Zenekar ad elő Kovács László dirigálásával. A koncerten fellép a sajnálatosan keveset szereplő kiváló zongoraművész, Mocsári Károly is, aki Rahmanyinov legnépszerűbb művét, a 2. zongoraversenyt játssza (MűPa, január 16., 19.30). És hallva ezt a magasabb fokra emelt szalonzenét, ki gondolná, hogy milyen siralmas körülmények közt született; itt is egy lélekbúvár segítségére volt szükség: a hipnotizőr, Nyikolaj Dal heteken át szuggesztíven duruzsolta Rahmanyinov fülébe: "Meg fogja írni a zongoraversenyt... Meg fogja írni a zongoraversenyt..." Megírta.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."