csontzene - Goethe és a fizetőpincér sokadik visszatérése

  • .
  • 2008. február 14.

Trafik

A csodálatos mandarin keletkezéstörténete egyike a legbonyolultabbaknak, az ezzel párhuzamosan zajló színpadi viszontagságai pedig nem tartoznak a magyar (és német) zenetörténet különösebben dicsőséges eseményei közé.

A csodálatos mandarin keletkezéstörténete egyike a legbonyolultabbaknak, az ezzel párhuzamosan zajló színpadi viszontagságai pedig nem tartoznak a magyar (és német) zenetörténet különösebben dicsőséges eseményei közé. A mű Bartókhoz képest szokatlanul sokáig készült, első vázlatai még 1917-ben keletkeztek, a hangszerelés 1925-26 táján történt, és a zongorakivonat egy részét - négykezes vagy kétzongorás verzióban? - Bartók Kósa György társaságában el is játszotta a Magyar Rádióban 1926. április 8-án. A cselekmény elég disznó (maga Bartók "csodálatosan szépnek" nevezte, fene az ízlését!) mivoltára való tekintettel (három stricije parancsára egy kurva balekokat csábít fel a lakására, akiket a csavargók szépen ki is fosztanak, ám egy arra járó Mandarinnal nem bírnak, hiába fojtják dunyhába és döfik le, a szenvedélyes délkelet-ázsiai férfi addig nem nyugszik, míg be nem fejezi megkezdett, de meggyilkolás miatti akadályoztatás révén félbeszakadt malackodását a lányka testén - vö. még coitus interruptus) a keresztény kurzus Magyarországán legfeljebb gondolni lehetett az előadására (ám a már kitűzött bemutatót 1931-ben többek közt Bangha páternek a Jézus Szíve-templomban tartott prédikációja miatt fújták le), míg korábban Kölnben, 1926-ban a premieren kitört példátlan botrány után maga az ottani polgármester hatott oda, hogy a pantomim lekerüljön a műsorról - Konrad Adenauer a szó szoros értelmében a szemébe röhögött Szenkár Jenőnek, a karmesternek, miután az tiltakozott és kijelentette, hogy Bartók műve a század egyik remeke. Magyarországon - erősen megszelídítve - előbb 1945-ben, aztán az eredetihez már közel álló formában meglepő módon éppen 1956-ban mutatták be, de - mint azt zenetudósok, valamint történészek egy felkészült kara kimutatta - ennek közvetlenül semmi köze nem volt a későbbi sajnálatos eseményekhez. Bartók még egy zenekari szvitet is írt, hogy legalább a zenét, a 20. század egyik legnagyobb művét eljuttassa a közönséghez, de hát tudjuk, mi a gyöngyök sorsa a disznók előtt, és talán ez is okozza, hogy a Zenegyűlölő a legkevésbé sem tartozik - ellentétben tévésmacival - korunk bejegyzett állatbarátai közé. Hála a nagy Brehmnek, no meg Darwinnak, a mai publikum már kilépett a sertéskorból, elindult a felegyenesedés irányába, és nem sajnál a befogadástól némi munkát, mely, mint Engelstől tudjuk, a kulcsa a majom emberré válásának. Még tovább léphetünk a törzsfejlődésben, ha elmegyünk az ezen a héten sem pihenő Ránki Dezső és Klukon Edit (képünkön) koncertjére, melyen A csodálatos mandarin négykezes változatát játsszák; a későbbiekben Bach és Bartók könnyebben érthető művei hangzanak fel (Zeneakadémia, február 15., 19.30). A héten még egy magyar zseni zongoraművei kopulálnak Bach-darabokkal, a LOW Fesztivál keretében Jan Michiels zongorázik Ligeti-etűdöket felváltva a Das Wohltemperierte Klavier részleteivel (Régi Zeneakadémia, február 20., 19.30). Nem rossz ötlet. Minden adott tehát, hogy végre megszegjük eddig bestiális szigorral betartott bornemisszaságunkat, és a hangverseny után ismét a számla fölé hajoljunk a fogadásunkra már régóta készülő fizetőpincérrel, akinek a zárórára búcsúzóul Goethe sorait készítettük elő Szőllösy Klára fordításában: "Gyermek, gyermek, eddig és ne tovább! Az Idő nap-paripái mintegy láthatatlan szellemektől korbácsolva ragadják el sorsunk könnyű szekerét, s nekünk nincs más hátra, mint bátran, erősen markolni a gyeplőt, és hol jobbra, hol balra tekintgetve, elterelni a kerekeket emitt egy kőtől, amott a lezuhanástól. Hogy merre visz az út, ki tudja? Hisz azt se tudjuk, honnan jövünk!"

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.