tévésmaci - A sül nem veszi fül

  • .
  • 2008. február 14.

Trafik

A vonalbejáró, egy fokkal hivatalosabb nevén vonalgondozó egy idős alkesz volt, mindenféle emlékekkel. Maga hülyének tartotta ezeket az ezért-azért minduntalan előbukkanó múltfelhőcskéket, s gyakran gondolt arra, hogy talán kellemesebb, kényelmesebb lenne nélkülük.

A vonalbejáró, egy fokkal hivatalosabb nevén vonalgondozó egy idős alkesz volt, mindenféle emlékekkel. Maga hülyének tartotta ezeket az ezért-azért minduntalan előbukkanó múltfelhőcskéket, s gyakran gondolt arra, hogy talán kellemesebb, kényelmesebb lenne nélkülük. A vonalbejáró egy vasúti pályaszakasz épségének őre, khm, "szemrevételezés útján". Hozzá tartozik a pálya, mondjuk Aquincum megállóhelytől Pilisvörösvárig az esztergomi vonalon, vagy máshonnan másmeddig. Meg hozzá tartozik egy baszom nagy villáskulcs, hogy meghúzza az esetleg tegnap óta kilazult hevedercsavarokat. A heveder az egymáshoz csatlakozó sínszálakat fogja össze - megint meg kell köszörülnöm a torkomat - "vízszintes értelemben"; hülyén is néznének ki függőlegesen. A legnagyobb baj az, ha síntörést talál, akkor be kell szólni a pályamesteri szakaszra (most már biztos mobilon), és ott kell maradni, hogy adott esetben figyelmeztetni tudja az arra közlekedő személyt. Vagy bármit. Ennél csak az a nagyobb baj, ha a magával vitt pálinkát már az indulás előtt megissza, vagy rögtön Aquincumnál leszalad a töltésről a "Gombába" - ilyenkor jobb nem beszólni a pályamesteri szakaszra, mert meghallanák a beszédjin, hogy ivott. De hát csak neki lehet ilyen ostoba szakasza: se "buda, se Solymár állomásokon nincsen resti. Vörösváron, a végén ihatna leghamarább. Bezzeg aki Vörösvártól Dorogig jár, annak jó. Csabán resti, Leányváron ott a kocsma, az út, a 10-es túloldalán. De ő mit csináljon, tévézzen? Útközben? A villáskulccsal váltogassa a csatornákat? Szerintem ne, de a villáskulcsot kölcsönadhatná, simán megjavítanám vele a plazmás Funait.

Pénteken (15-én) én úgy érzem, beszélnünk kéne a sorozatokról, mert azok nagyban meghatározzák az időbeosztásunkat. Este nyolckor a Hallmarkon például Kisvárosi gyilkosságok lesz, asszem, persze már minden részt láttam, de én annyira gerjedek az ilyen nemzeti megalapozottságú önreflexív show-kra, hogy több se elég nekem belőle. Ugyanakkor tök ilyen a Filmmúzeumon ugyancsak nyolckor induló, legalább negyvenéves francia széria, a Belphegor, a Louvre fantomja. Anno ettől még félni is illett, meg mesélni másnap a gyárban. És sláger is született belőle, így szólt: "Belfegor, a lufratomja", de szó szerint. Köztünk szólva teszek rá, engem csak az utána következő Fantozzi mindenki ellen érdekel. Az vagyok én.

Szombaton azért ajánlom A piszkos tizenkettőt (22.40; RTL Klub), mert a héten lesz 12 dühös ember is valamelyik csatornán, ígérem, ha megtalálom a rádióújságban, szólok. Hasonképpen járok el, ha a 12 székbe ütköznék - nem valószínű. Délután négytől az m2-n lesz valami amerikai film: Hans Christian Andersen. A Filmmúzeumon 18.10-kor A Bagdadi tolvaj, Conrad Veidttel és a varázsszőnyeggel, de engem csak az ugyanitt fél kilenckor kezdődő Fantozzi tovább tűr érdekel. Az vagyok én.

Vasárnap este kilenckor az HBO-n Parfüm: Egy gyilkos története - ki ne szeretné a gyilkosos filmeket? Majdnem egy órát adhatunk 22.55-től a Duna tévén az Allegro című dán filmnek, de 23.45-kor könyörtelenül át kell kapcsolni az m2-re, mert kezdődik a Tigris és sárkány, az meg tök jó. Mondják háromszor utánam, hogy: vuksziavuksziavukszia! Az mindösszesen 9 vukszia lesz. Tenksz.

Hétfőn megint Filmmúzeum, Pomázon tessék visszakötni! 21.00-kor A dominó-elv. Hogy lássuk, milyen nehéz gyerekkora volt a kis szőke smacinak.

Kedden megint Filmmúzeum, Pomázon tessék visszakötni - ja, nem szóltam? Ez olyan misszióféle, mint amikor a Csontzenész Bartók Béláról neveztetett el valami híres termet. 21.00-kor Az öldöklő angyal, amikor a csókák nem bírnak kimenni a szobából. Innen lehet a mondás: bent ment ki.

Szerdán ne felejtsék el Az esküvői bankettet, az m1-en lesz, éjfél után tíz perccel.

Csütörtökön menjenek isten hírivel, mert már rettenetesen unom másolni a rádióújságot.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."