tévésmaci - A sül nem veszi fül

  • .
  • 2008. február 14.

Trafik

A vonalbejáró, egy fokkal hivatalosabb nevén vonalgondozó egy idős alkesz volt, mindenféle emlékekkel. Maga hülyének tartotta ezeket az ezért-azért minduntalan előbukkanó múltfelhőcskéket, s gyakran gondolt arra, hogy talán kellemesebb, kényelmesebb lenne nélkülük.

A vonalbejáró, egy fokkal hivatalosabb nevén vonalgondozó egy idős alkesz volt, mindenféle emlékekkel. Maga hülyének tartotta ezeket az ezért-azért minduntalan előbukkanó múltfelhőcskéket, s gyakran gondolt arra, hogy talán kellemesebb, kényelmesebb lenne nélkülük. A vonalbejáró egy vasúti pályaszakasz épségének őre, khm, "szemrevételezés útján". Hozzá tartozik a pálya, mondjuk Aquincum megállóhelytől Pilisvörösvárig az esztergomi vonalon, vagy máshonnan másmeddig. Meg hozzá tartozik egy baszom nagy villáskulcs, hogy meghúzza az esetleg tegnap óta kilazult hevedercsavarokat. A heveder az egymáshoz csatlakozó sínszálakat fogja össze - megint meg kell köszörülnöm a torkomat - "vízszintes értelemben"; hülyén is néznének ki függőlegesen. A legnagyobb baj az, ha síntörést talál, akkor be kell szólni a pályamesteri szakaszra (most már biztos mobilon), és ott kell maradni, hogy adott esetben figyelmeztetni tudja az arra közlekedő személyt. Vagy bármit. Ennél csak az a nagyobb baj, ha a magával vitt pálinkát már az indulás előtt megissza, vagy rögtön Aquincumnál leszalad a töltésről a "Gombába" - ilyenkor jobb nem beszólni a pályamesteri szakaszra, mert meghallanák a beszédjin, hogy ivott. De hát csak neki lehet ilyen ostoba szakasza: se "buda, se Solymár állomásokon nincsen resti. Vörösváron, a végén ihatna leghamarább. Bezzeg aki Vörösvártól Dorogig jár, annak jó. Csabán resti, Leányváron ott a kocsma, az út, a 10-es túloldalán. De ő mit csináljon, tévézzen? Útközben? A villáskulccsal váltogassa a csatornákat? Szerintem ne, de a villáskulcsot kölcsönadhatná, simán megjavítanám vele a plazmás Funait.

Pénteken (15-én) én úgy érzem, beszélnünk kéne a sorozatokról, mert azok nagyban meghatározzák az időbeosztásunkat. Este nyolckor a Hallmarkon például Kisvárosi gyilkosságok lesz, asszem, persze már minden részt láttam, de én annyira gerjedek az ilyen nemzeti megalapozottságú önreflexív show-kra, hogy több se elég nekem belőle. Ugyanakkor tök ilyen a Filmmúzeumon ugyancsak nyolckor induló, legalább negyvenéves francia széria, a Belphegor, a Louvre fantomja. Anno ettől még félni is illett, meg mesélni másnap a gyárban. És sláger is született belőle, így szólt: "Belfegor, a lufratomja", de szó szerint. Köztünk szólva teszek rá, engem csak az utána következő Fantozzi mindenki ellen érdekel. Az vagyok én.

Szombaton azért ajánlom A piszkos tizenkettőt (22.40; RTL Klub), mert a héten lesz 12 dühös ember is valamelyik csatornán, ígérem, ha megtalálom a rádióújságban, szólok. Hasonképpen járok el, ha a 12 székbe ütköznék - nem valószínű. Délután négytől az m2-n lesz valami amerikai film: Hans Christian Andersen. A Filmmúzeumon 18.10-kor A Bagdadi tolvaj, Conrad Veidttel és a varázsszőnyeggel, de engem csak az ugyanitt fél kilenckor kezdődő Fantozzi tovább tűr érdekel. Az vagyok én.

Vasárnap este kilenckor az HBO-n Parfüm: Egy gyilkos története - ki ne szeretné a gyilkosos filmeket? Majdnem egy órát adhatunk 22.55-től a Duna tévén az Allegro című dán filmnek, de 23.45-kor könyörtelenül át kell kapcsolni az m2-re, mert kezdődik a Tigris és sárkány, az meg tök jó. Mondják háromszor utánam, hogy: vuksziavuksziavukszia! Az mindösszesen 9 vukszia lesz. Tenksz.

Hétfőn megint Filmmúzeum, Pomázon tessék visszakötni! 21.00-kor A dominó-elv. Hogy lássuk, milyen nehéz gyerekkora volt a kis szőke smacinak.

Kedden megint Filmmúzeum, Pomázon tessék visszakötni - ja, nem szóltam? Ez olyan misszióféle, mint amikor a Csontzenész Bartók Béláról neveztetett el valami híres termet. 21.00-kor Az öldöklő angyal, amikor a csókák nem bírnak kimenni a szobából. Innen lehet a mondás: bent ment ki.

Szerdán ne felejtsék el Az esküvői bankettet, az m1-en lesz, éjfél után tíz perccel.

Csütörtökön menjenek isten hírivel, mert már rettenetesen unom másolni a rádióújságot.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.