csontzene - Hoffmann újabb meséi

  • .
  • 2007. június 28.

Trafik

Igazán zavarban van minden zenegyűlölő, aki a héten koncertre akar menni, az ajánlat a nullára zsugorodott Budapesten, vidéken meg még nem kezdődtek el a különféle fesztiválok.

Igazán zavarban van minden zenegyűlölő, aki a héten koncertre akar menni, az ajánlat a nullára zsugorodott Budapesten, vidéken meg még nem kezdődtek el a különféle fesztiválok. És mint a ZEBRA jelenti, esőnapok sincsenek és nem is lesznek; tikkadtan heverünk szobánk legmélyén a Tévésmacitól kölcsönkért jegesmedvénkkel, hideg pezsgőt harapunk a jégtáblákkal telerakott fürdőkádban, vízharmatos palackban mérgeskedő vodkát szürcsölünk vicsori mosolyú citromkarikákkal, míg addig zsugorodunk, mint képünkön Jacques Callot hegedűse.

Az új és egészen rémes műsorszerkezetű (sok gonosz agyrém mellett többek közt azt is divatba hozta valami zenegyilkos debil, hogy egyes művekből csak egy-egy tételt adnak, így például Schubert nagy B-dúr zongoraszonátájának harmadik tételét élvezhetjük 5-én reggel 6 óra 17 perckor!) Bartók rádió segíthet zenenyomorunkon, így 2-án hétfőn, amikor is hajnalban, a saját levünkben fokhagyma nélkül is tökéletesre pácolódva ébredve 6 óra 17 perckor már Vladimir Horowitz zongorajátékát élvezzük, hogy nem sokkal később a Nabucco Rabszolgakórusa melodikus egyértelműséggel döbbentsen rá kánikulai sorsunk reménytelenségére. De semmi baj, már csak alig húsz zuhanyozás, és 19.35-kor jöhet felvételről az idei Tavaszi Fesztivál egyik koncertje, az Akademie für Alte Musik hangversenye, melyen Vivalditól a Négy évszak hangzik fel; mi természetesen csak az 'sz és Tél tételekre kapcsolunk be. Másnap este nyolckor ismét a rádió előtt iszunk, hogy együtt énekeljük Violettával és Alfréddal a híres "Brindisi"-t Verdi La Traviata című örökbecsű dalművéből, melyet a nemrég nálunk is megcsodált öreg zenebohóc, Lorin Maazel vezényletével közvetítenek élőben a Milánói Scalából. "De mi nem megyünk", ahogy Bartók szarvasai mondják, mert a mi szarvunk nemhogy Milánóba, de még Balmazújvárosba se férhet be.

És ha már elegünk van a rádió varázsszemének szemléléséből, újabb vörös palackot nyitunk, és belemerülünk Hoffmann barátunk újonnan kiadott könyvének (Fantáziadarabok Callot modorában, I. kötet) olvasásába, és a hőgutában kiszenvedett rádiókészüléknek, Várnai Péter fordításában - mivel az pontosabb, mint a Horváth Géza által most újrafordított szöveg - ezt kiáltjuk az arcába: "Nincs olyan egészséges értelmű és érett gondolkodású ember, aki a legjobb művészt oly nagyra értékelné, mint a derék írnokot, vagy akár az iparost, aki azt a párnát tömte, amin a tanácsos ül a kastélyban vagy a kereskedő az irodában. Mert a cél itt a szükséges, ott meg csak a kellemes." A művészek őrültek, mondja ironikusan Hoffmann, mivel úgy vélik, hogy "a művészet megsejteti az emberrel magasabb rendeltetését". Et cetera, ebben a pátoszos, művészetvallásos modorban. Mi meg - nem híve immár semmiféle magasabb rendeltetésünkben - dermedt vidoran, mint Ady, elnyúlunk a zongora alatt.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.