csontzene - Hoffmann újabb meséi

  • .
  • 2007. június 28.

Trafik

Igazán zavarban van minden zenegyűlölő, aki a héten koncertre akar menni, az ajánlat a nullára zsugorodott Budapesten, vidéken meg még nem kezdődtek el a különféle fesztiválok.

Igazán zavarban van minden zenegyűlölő, aki a héten koncertre akar menni, az ajánlat a nullára zsugorodott Budapesten, vidéken meg még nem kezdődtek el a különféle fesztiválok. És mint a ZEBRA jelenti, esőnapok sincsenek és nem is lesznek; tikkadtan heverünk szobánk legmélyén a Tévésmacitól kölcsönkért jegesmedvénkkel, hideg pezsgőt harapunk a jégtáblákkal telerakott fürdőkádban, vízharmatos palackban mérgeskedő vodkát szürcsölünk vicsori mosolyú citromkarikákkal, míg addig zsugorodunk, mint képünkön Jacques Callot hegedűse.

Az új és egészen rémes műsorszerkezetű (sok gonosz agyrém mellett többek közt azt is divatba hozta valami zenegyilkos debil, hogy egyes művekből csak egy-egy tételt adnak, így például Schubert nagy B-dúr zongoraszonátájának harmadik tételét élvezhetjük 5-én reggel 6 óra 17 perckor!) Bartók rádió segíthet zenenyomorunkon, így 2-án hétfőn, amikor is hajnalban, a saját levünkben fokhagyma nélkül is tökéletesre pácolódva ébredve 6 óra 17 perckor már Vladimir Horowitz zongorajátékát élvezzük, hogy nem sokkal később a Nabucco Rabszolgakórusa melodikus egyértelműséggel döbbentsen rá kánikulai sorsunk reménytelenségére. De semmi baj, már csak alig húsz zuhanyozás, és 19.35-kor jöhet felvételről az idei Tavaszi Fesztivál egyik koncertje, az Akademie für Alte Musik hangversenye, melyen Vivalditól a Négy évszak hangzik fel; mi természetesen csak az 'sz és Tél tételekre kapcsolunk be. Másnap este nyolckor ismét a rádió előtt iszunk, hogy együtt énekeljük Violettával és Alfréddal a híres "Brindisi"-t Verdi La Traviata című örökbecsű dalművéből, melyet a nemrég nálunk is megcsodált öreg zenebohóc, Lorin Maazel vezényletével közvetítenek élőben a Milánói Scalából. "De mi nem megyünk", ahogy Bartók szarvasai mondják, mert a mi szarvunk nemhogy Milánóba, de még Balmazújvárosba se férhet be.

És ha már elegünk van a rádió varázsszemének szemléléséből, újabb vörös palackot nyitunk, és belemerülünk Hoffmann barátunk újonnan kiadott könyvének (Fantáziadarabok Callot modorában, I. kötet) olvasásába, és a hőgutában kiszenvedett rádiókészüléknek, Várnai Péter fordításában - mivel az pontosabb, mint a Horváth Géza által most újrafordított szöveg - ezt kiáltjuk az arcába: "Nincs olyan egészséges értelmű és érett gondolkodású ember, aki a legjobb művészt oly nagyra értékelné, mint a derék írnokot, vagy akár az iparost, aki azt a párnát tömte, amin a tanácsos ül a kastélyban vagy a kereskedő az irodában. Mert a cél itt a szükséges, ott meg csak a kellemes." A művészek őrültek, mondja ironikusan Hoffmann, mivel úgy vélik, hogy "a művészet megsejteti az emberrel magasabb rendeltetését". Et cetera, ebben a pátoszos, művészetvallásos modorban. Mi meg - nem híve immár semmiféle magasabb rendeltetésünkben - dermedt vidoran, mint Ady, elnyúlunk a zongora alatt.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.