csontzene - Túlzásokba esni

  • .
  • 2008. február 7.

Trafik

Szinte már komolytalan, de megint Kocsis Zoltánnal kell kezdeni heti asztali beszédünket, hisz korunk legnagyobb magyarja minden képzeletet felülmúló akarással és erővel dolgozik (csak mellékesen jegyezzük meg, hogy a Bartók Új Sorozat egyik CD-je a minap nyert nagydíjat Cannes-ban), és szolgálja a zene ügyét.

Szinte már komolytalan, de megint Kocsis Zoltánnal kell kezdeni heti asztali beszédünket, hisz korunk legnagyobb magyarja minden képzeletet felülmúló akarással és erővel dolgozik (csak mellékesen jegyezzük meg, hogy a Bartók Új Sorozat egyik CD-je a minap nyert nagydíjat Cannes-ban), és szolgálja a zene ügyét. Webern, Stravinsky, Bartók, Brahms, Soproni József, Jörg Widmann (és még sokan mások) művei után a Nemzeti Filharmonikusok élén ezúttal Gustav Mahler legmonumentálisabb (de korántsem legjobb) darabját viszi színre (ebben az esetben alighanem ez a megfelelő kifejezés), amely szám szerint a nyolcadik és az "Ezrek" szimfóniája becenévre hallgat. (A mű egyik legújabb felvételéről lásd Visszhang rovatunkat). A melléknév megfejtése egyszerű: az 1910. szeptember 12-én Münchenben megtartott bemutatón nagyjából 850 előadó működött közre, ebből 350 gyerek, csapjunk hozzájuk még nyolc énekes szólistát, külső zenekart, pár tucat harsonást, orgonát, mandolint, a szélrózsa minden irányába elszórva néhány hárfát - elég! Mahlernek nyilván nem volt, mert szövegválasztásában is a tébolyig ment. A Veni creator spiritus kezdetű középkori himnusz mellé még megzenésítette a Faust 2. részének zárójelenetét is, és még elgondolni is rettenetes, mit szólt volna az öreg Goethe, ha megjelent volna a sör és perec fővárosában, ahol egyébként a nézőtéren találkozott volna modern reinkarnációjával, Thomas Mann-nal, hogy Stefan Zweig, Arthur Schnitzler, Gerhart Hauptmann, Richard Strauss, Bruno Walter nevét már ne is említsük. Szóval nagy német-osztrák szellemi összeröffenés volt ez; maga a zeneszerző dirigált, az egekig nyúlt a Bratwurst (MűPa, február 8. 19.30). Aki pedig az előadóktól nem fér be a nézőtérre, az Kocsis nagy zongorista pályatársa, Ránki Dezső koncertjével vigasztalódhat, aki ugyanezen az estén Bartók 3. zongoraversenyét játssza (Zeneakadémia, 19.30). És nem elég ebből sem, e héten mindent túlhalmozunk, mert a zongorista Ránki család másnap matinét ad, amelyen a művész felesége, Klukon Edit és a hírek szerint káprázatosan tehetséges fia, Fülöp társaságában lép föl (Zeneakadémia, február 9., 11.00).

És hogy Gustavunk meddig ment a megalomániában, arra bizonyítékként néhány sor levelezéséből. Ezt például a 3. szimfónia programjáról írta: "Éppoly kevéssé lehet megmagyarázni, mint a világot. Ugyanis meggyőződésem, hogy ha Istent felszólították volna, adja meg műve, a Világ programját, akkor erre éppily kevéssé lett volna képes." Szerinte a 8. szimfónia eleje nem más, mint "az Univerzum, mely csengeni-zengeni kezd, mint a planéták és napok, amint pörögnek". Az egyik müncheni összpróba után ezt írta feleségének, a már sorozatunkban többször is szerepelt szívtipró Almának: "És látá az Úr, hogy ez jó!" Goethe azért nem volt ennyire nagyszájú, pedig kicsit több oka lett volna rá, és amikor a kábé negyven éve megkezdett Faust második részét 1831 augusztusában befejezte, és a kéziratot borítékba téve lepecsételte, ezt mondta: "Életem hátralévő részét immár nem tekinthetem másnak, mint merő ajándéknak, és alapjában véve most már teljesen mindegy, hogy csinálok-e még valamit." Így kell búcsúzni, mes amis. Na, de nem igaz, hogy erre nem csókoltak be Eckermann-nal minima két palack rajnait! Mondjuk tény, hogy nem a MűPa környékén laktak.

Figyelmébe ajánljuk