csontzene - Végszavak - I. rész

  • .
  • 2007. január 25.

Trafik

Múltkori Haydn-rémtörténetünk végén idéztünk egy őrült bécsit, de nem neveztük meg.

Múltkori Haydn-rémtörténetünk végén idéztünk egy őrült bécsit, de nem neveztük meg. Ám ezúttal képet is adunk Ludwig Wittgensteinről, aki roppant gazdag és roppant muzikális családban nőtt fel, apja, az acélgyáros Karl az egyik fő mecénása volt a bécsi zenei avantgárdnak, házukban rendszeresen kamarazenéltek, megfordult itt többek közt Mahler és Pablo Casals, és az is köztudott, hogy egyik testvérének, az első világháborúban jobb karját veszett Paulnak írta Ravel a Balkezes zongoraversenyt. Persze nem zajlott minden vidáman a fészekben, Karl a morálban is acélos lehetett, és nevelési elveiben "az acélt megedzik" szlogent képviselte; erre utal a tény, hogy Ludwig hét testvére közül három is öngyilkos lett. Ludwig pedig az összes memoár szerint egészen művészien fütyült - talán ez óvta meg a szuicídiumtól.

Na, de a tárgyra! Ifjúkora fő művében Wittgenstein írta azt is, hogy "a rejtély nem létezik. Mivel ha egy kérdést egyáltalán fel lehet tenni, úgy meg is lehet válaszolni." És hogy mennyire igaza volt, arra a Budapesti Fesztiválzenekar januári fellépései a példák, ők Fischer Iván vezetésével egymás után háromszor is "titokkoncertet" adnak, "titokszólistával" (26- 27-én Műpa, 19.45, 28-án Zeneakadémia, 15.30), ami persze abszurdum, hiszen az első este után hol a titok. Rejtély valóban nem létezik. És most a zenegyűlölő feltesz egy kérdést, amelyet meg is lehet válaszolni: a két koncert közül melyikre menjünk 27-én, amikor a zenekarral egy időben, de más helyszínen (Zeneakadémia, 19.30) Bogányi Gergely ad zongoraestet Liszt-, Schumann-műsorral?

"A dallam egyfajta tautológia, önmagába zárt; önmagát elégíti ki." Ha ez igaz (lássuk be, elég csinosan hangzik), akkor mindenképpen el kell látogatni Schiff András estjére (Műpa, január 30., 19.30), ahol a saját magáról elnevezett zenekar élén (Cappella Andrea Barca) nemcsak zongorázik Mozartot (C-dúr zongoraverseny, 467, c-moll zongoraverseny, K. 491), hanem még a nagy g-moll szimfóniát is eldirigálja.

Köztudott az is, hogy Ludwigunk egész életében egy csepp alkohollal nem szennyezte agyát és száját. Talán ezért mondhatta halálos ágyán orvosa feleségének a végszavakat: "Mondja meg nekik, hogy csodálatos életem volt! - Sagen Sie ihnen, dass ich ein wundervolles Leben gehabt habe!" Rendben. De ki ez a "nekik"? Csak nem a KGB tagjai, akiknek a Tractatus szerzője oly hűségesen szolgált? Ha igen, akkor talán mégis egy pohárkával, ha szabadna. És nem feltétlenül vodkát.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.