kulthírek

  • .
  • 2007. január 25.

Trafik

kulthírek
MAGYAROK A BERLINALÉN Lapzártánkig még nem állt össze egészen a február 8-án kezdődő Berlini Filmfesztivál programja, de az már bizonyos, hogy az elsőfilmes Bogdán Árpád Boldog új élet és a tévérendezőként ismert Esztergályos Károly Férfiakt című munkáját meghívták a Panoráma szekcióba. A Dieter Kosslick fesztiváligazgató által személyesen válogatott Special kategóriában vetítik majd Goda Krisztina Szabadság, szerelem című filmjét, a gyerekekről és fiatalokról szóló filmekből szerkesztett, Generation szekció versenyprogramjában pedig Bollók Csaba művét, az Iszka utazását.

GYÁSZ 81 éves korában elhunyt Art Buchwald: a Pulitzer-díjas publicista az elmúlt ötven év amerikai sajtójának egyik legegyénibb életművét alkotta meg szatirikus hangvételű politikai kommentárjaival. Újságírói pályáját a világháború idején, a haditengerészet lapjánál kezdte, innen jutott el olyan orgánumokig, mint a Herald Tribune és a Washington Post.

66 éves korában meghalt Denny Doherty: az 1960-as évek közepének népszerű folk-pop énekegyüttese, a Mamas & Papas egyik tagjaként olyan slágerek őrzik a hangját, mint a California Dreamin' vagy a Monday, Monday. A négyesből már csak Michelle Phillips él: férje, John Phillips 2001-ben, 65 éves korában, Mama Cass Elliot pedig 1974-ben, 32 évesen hunyt el.

DÍJ Vajda Éva kapta a 2006 legjobb oknyomozó újságírói teljesítményéért odaítélt Göbölyös Soma-díjat: a Manager Magazin főszerkesztő-helyettese nyertes cikksorozatában a Magyar Telekom botrányát tárta fel.

A magyar kultúra napján kiosztott elismerések között Márai Sándor-díjban részesült Grendel Lajos (New-Hont című regényciklusáért), Tóth Krisztina (Vonalkód című prózakötetéért) és Márton László (eddigi munkásságáért).

MAGYAR FILM 2006: GODA KRISZTINA ÉVE 2005-höz képest 16 százalékkal (1,87 millióról 2,18 millióra) nőtt a magyar filmek nézőszáma, miközben 32 százalékkal több (1,1 milliárdhoz képest 1,47 milliárd forint) jegybevételt hoztak. A legújabb átszervezés óta a Kulturális Örökség Hivatalához tartozó Filmiroda Igazgatóság (a korábbi Nemzeti Filmiroda) által összesített adatok szerint a tavaly bemutatott hazai filmek közül a Szabadság, szerelem a legsikeresebb; az ezt követő Csak szex... eredményét e tekintetben "lerontja", hogy vetítése első három hete még 2005-re esett.

1. Goda Krisztina: Szabadság, szerelem

- 450 ezer néző - 366 millió Ft (bemutató: október)

2. Goda Krisztina: Csak szex és más semmi

- 407 ezer - 332 millió Ft (2005. dec.)

3. Rudolf Péter: Üvegtigris 2

- 304 ezer - 268 millió Ft (jan.)

4. Szabó István: Rokonok

- 188 ezer - 114 millió Ft (feb.)

5. Fonyó Gergely: Tibor vagyok, de hódítani akarok

- 158 ezer - 113 millió Ft (feb.)

6. Gyöngyössy Bence: Egy bolond százat csinál

- 144 ezer - 112 millió Ft (szept.)

7. Kapitány Iván: Kútfejek

- 101 ezer - 70 millió Ft (feb.)

8. Szilágyi Andor: Mansfeld

- 81 ezer - 27 millió Ft (szept.)

9. Hajdu Szabolcs: Fehér tenyér

- 59 ezer - 24 millió Ft (feb.)

10. Bacsó Péter: De kik azok a Lumnitzer nővérek?

- 47 ezer - 21 millió Ft (márc.)

30-34 ezres nézőszámot produkált az Idegölő, a Taxidermia és A Herceg haladéka, 12-15 ezret a Budakeszi srácok és az Egyetleneim, 8 ezer körül jár Az Élet vendége - Csoma legendárium és a Sztornó, 6,5 ezerig jutott az Ede megevé ebédem, 5 ezer körül teljesített a Vadászat angolokra, a Férfiakt, a Randevú és a Magyar szépség, 3 ezer nézőt vonzott A halál kilovagolt Perzsiából, 1800-at a Madárszabadító, felhő, szél, s mindössze 694 ember vette a fáradságot március óta, hogy a Herminamező megtekintésével mozibúcsút vegyen Halász Pétertől, egyúttal 288 ezer forinttal hozzájárulva a forgalmazó Budapest Film bevételeihez.

A 21. SZÁZAD KÉPTÁRA Tokióban megnyílt Japán legnagyobb képtára: az angolul National Art Center nevet viselő intézménynek nincs és nem is lesz saját gyűjteménye, 14 ezer négyzetméternyi kiállítótere kizárólag ideiglenes tárlatoknak ad otthont. Az állami költségvetésből fedezett beruházás 35 milliárd jenbe (290 millió dollárba) került, tervezője a 72 éves Kurokawa Kisho. Elképzeléseik szerint bármely műtárgyat képesek lesznek bemutatni - a legértékesebb és nem szállítható műveket nem fizikai valójukban, hanem fotókon. Az AFP-nek nyilatkozó építész szerint például a Mona Lisát lehetetlen alaposan megszemlélni a Louvre-ban, egy tökéletes digitális kép sokkal tisztább látványt nyújthat. Mindez egyelőre terv, a részletek még nincsenek kidolgozva. Addig is eredeti alkotásokkal kénytelenek beérni a látogatók: a nyitó kiállítások egyikét az 1900 és 2005 közt Párizsban élt művészek (köztük Brassai) munkáiból, a Centre Pompidou gyűjteményéből válogatták össze, a másikat olyan modern és kortárs művekből, melyekbe az ember környezetében található "dolgokat" épített bele alkotójuk.

INDIE-EGYSÉG Cannes-ban, a nemzetközi zeneipar legnagyobb vásárán, a MIDEM-en bejelentették: ausztrál, brazil, brit, kanadai, dán, francia, német, izraeli, japán, új-zélandi, dél-afrikai, spanyol, svéd és amerikai független lemezkiadók szerződést kötöttek a Merlin elnevezésű, hollandiai központú nonprofit ügynökséggel, hogy az - egyesített katalógusaik méretéből adódóan - számukra előnyösebb feltételekkel köthessen szerződést a gyors ütemben fejlődő internetes zenepiacon, ahol a terjesztőkkel (Napster, iTunes) folytatott tárgyalásokon az óriáscégek (Universal, Sony BMG, EMI, Warner) startpozíciója sokkal jobb a külön-külön fellépő kicsikénél. Az új zenei kiadványok 80 százalékát a függetlenek hozzák ki, miközben a bevételeknek egyelőre csak 30 százaléka jut nekik.

ALVAJÁRÓK A Museum of Modern Art kínálja New York legújabb látványosságát: Doug Aitken Sleepwalkers című mozgóképes munkáját egyszerre nyolc "képernyőn" vetítik az épület üveg, acél és gránit homlokzatára délután öt és este tíz között, február 12-ig. A legjobb nézőpontot a múzeum szabadtéri szoborkertje kínálja, amit ezért ingyen nyitva tartanak. Öt tizenhárom perces történet pereg szimultán a falakon, rajtuk öt tipikus New York-i figura - egy-egy üzletember (Donald Sutherland), irodai alkalmazott (Tilda Swinton), postai dolgozó (Chan Marshall), villanyszerelő (Seu Jorge) és biciklis futár (Ryan Donowho) - egy napja. Az 1968-ban született Doug Aitken, aki mindig más képet mutató kaleidoszkópnak nevezi alkotását, 1999-ben díjat nyert a Velencei Biennálén, 2000-ben a bécsi Sezession épületének homlokzatára vetített egy hatalmas szempárt, 2001-ben pedig a londoni Serpentine Gallery teljes egészét használta installációs térként.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.