csontzene - Zárt levélre nyílt válasz

  • .
  • 2007. június 7.

Trafik

A Zenegyűlölő Baráti Alapítvány, azaz a ZEBRA a múltkori csontzenére reagálva zárt levelet intézett a Zenegyűlölőhöz, melyben egyebek mellett leszögezi: barátjuk állításával ellentétben Wagner korántsem volt antialkoholista, egy-egy pohár jófajta rajnait hébe-korba igenis leküldött a torkán, és nem csak A Rajna kincse komponálása közben.

A Zenegyűlölő Baráti Alapítvány, azaz a ZEBRA a múltkori csontzenére reagálva zárt levelet intézett a Zenegyűlölőhöz, melyben egyebek mellett leszögezi: barátjuk állításával ellentétben Wagner korántsem volt antialkoholista, egy-egy pohár jófajta rajnait hébe-korba igenis leküldött a torkán, és nem csak A Rajna kincse komponálása közben. Hogy a darab egy része víz alatt játszódik, ami kétségkívül kissé meglepő egy opera esetében, ennek nincs jelentősége ivási szempontból, a víz a ZEBRA jól megfontolt hitvallása szerint nem fogható fel szükségképpen az alkohol ellentétes princípiumaként. Ráadásul feltehetően nem a burkoltan zugivással vádolt Wagner, hanem a cikk fogalmazása közben maga a Zenegyűlölő fetrengett katzenjammeres jajokkal a díványon, mivel egy héttel előre hozta a voltaképpen most esedékes Wagner-napokra szóló ajánlót, azaz Fischer Ádám négy koncertjét (június 7-10.), melyen A Rajna kincse és A walkür szerepel a MűPában. Eddig a levél.

Arany szavak. És igazak, ha csak részben is. Mert elmondhatjuk: inkább legyen két Wagner-cikk, mint egy sem. Különösen, hogy a Mester nem tiltakozott volna a túlzott reklámozás ellen; egyik levelében például gátlástalanul jelenti ki A nibelung gyűrűje szövegkönyvéről: "A legnagyobb, amit költő valaha alkotott!" De hagyjuk a nagyzási hóbortot, melynek jellemzésére alkottuk meg az alábbi, a németül tudókat talán megörvendeztető szójátékot: Wagner nem a Wahnfried, hanem a Grössenwahnfried villában lakott Bayreuthban. Barátunk, Péterfy Jenő, aki 1889-ben éppen Gustav Mahler vezénylete alatt hallhatta először Budapesten A Rajna kincsét és A walkürt, másként vélekedett Wagner költői vénájáról, nyilván nem teljesen függetlenül másik szekundánsunk, Eduard Hanslick véleményétől, de annál mértéktartóbban: "Nincs olcsóbb mulatság, mint elővenni a szöveget és rámutatni azokra az alliteráló kakofóniákra, nyakatekert szóficamodásokra, melyektől a szövegkönyv hemzseg." Péterfy szerint Wagnert egységben kell látni, és akkor a szöveg, a zene és a színpadi látvány különös és nagyjából meggyőző szintézist alkot. A zene csak szuperlatívuszokban utazik: "A végleteknek, a fokozott szenvedélyességnek, az örök nyugtalanságnak zenéje, mely a jótékony középszert pillanatokra sem ismeri. S hogy a költőt s zenészt Wagnerben elválasztani nem szabad, azt egy egyszerű megfigyelés bizonyítja. Képzelhetné-e valaki Wagner operáit hangversenyteremben?" Péterfy kérdése szónoki, és ezzel bizonyítva is látja tézise egyik lényegét, miszerint Wagner a masinéria és a szöveg, a színpadi cselekmény nélkül "a zajos unalom megtestesülése" lenne. A maga korában ez aligha volt cáfolható. Ám azóta eltelt több mint száz év, az operajátszás és -befogadás alapfogalmai megváltoztak, mi már nagyon is el tudjuk képzelni Wagnert a koncertteremben, mi több, olykor egyenest úgy érezzük, a színpad részleges megvonása csak jót tesz művészetének. Fischer Ádám és a rendező Hartmut Schörghofer ennek igazolására tesz nagyszabású kísérletet. Utána pedig egyértelmű a helyzet: a korábban már feltételesen ajánlott, ám azóta valósággá vált Corvintetőn a helye minden istennek és istennőnek, minden sellőnek és nibelungnak. Még akkor is, ha ZEBRA tapasztalata szerint az óriástető összes vécéjét nyilván Alberich, a gonosz törpe tervezte a maga méreteivel meghökkentően egybevágóra.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.