csontzene - Zárt levélre nyílt válasz

  • .
  • 2007. június 7.

Trafik

A Zenegyűlölő Baráti Alapítvány, azaz a ZEBRA a múltkori csontzenére reagálva zárt levelet intézett a Zenegyűlölőhöz, melyben egyebek mellett leszögezi: barátjuk állításával ellentétben Wagner korántsem volt antialkoholista, egy-egy pohár jófajta rajnait hébe-korba igenis leküldött a torkán, és nem csak A Rajna kincse komponálása közben.

A Zenegyűlölő Baráti Alapítvány, azaz a ZEBRA a múltkori csontzenére reagálva zárt levelet intézett a Zenegyűlölőhöz, melyben egyebek mellett leszögezi: barátjuk állításával ellentétben Wagner korántsem volt antialkoholista, egy-egy pohár jófajta rajnait hébe-korba igenis leküldött a torkán, és nem csak A Rajna kincse komponálása közben. Hogy a darab egy része víz alatt játszódik, ami kétségkívül kissé meglepő egy opera esetében, ennek nincs jelentősége ivási szempontból, a víz a ZEBRA jól megfontolt hitvallása szerint nem fogható fel szükségképpen az alkohol ellentétes princípiumaként. Ráadásul feltehetően nem a burkoltan zugivással vádolt Wagner, hanem a cikk fogalmazása közben maga a Zenegyűlölő fetrengett katzenjammeres jajokkal a díványon, mivel egy héttel előre hozta a voltaképpen most esedékes Wagner-napokra szóló ajánlót, azaz Fischer Ádám négy koncertjét (június 7-10.), melyen A Rajna kincse és A walkür szerepel a MűPában. Eddig a levél.

Arany szavak. És igazak, ha csak részben is. Mert elmondhatjuk: inkább legyen két Wagner-cikk, mint egy sem. Különösen, hogy a Mester nem tiltakozott volna a túlzott reklámozás ellen; egyik levelében például gátlástalanul jelenti ki A nibelung gyűrűje szövegkönyvéről: "A legnagyobb, amit költő valaha alkotott!" De hagyjuk a nagyzási hóbortot, melynek jellemzésére alkottuk meg az alábbi, a németül tudókat talán megörvendeztető szójátékot: Wagner nem a Wahnfried, hanem a Grössenwahnfried villában lakott Bayreuthban. Barátunk, Péterfy Jenő, aki 1889-ben éppen Gustav Mahler vezénylete alatt hallhatta először Budapesten A Rajna kincsét és A walkürt, másként vélekedett Wagner költői vénájáról, nyilván nem teljesen függetlenül másik szekundánsunk, Eduard Hanslick véleményétől, de annál mértéktartóbban: "Nincs olcsóbb mulatság, mint elővenni a szöveget és rámutatni azokra az alliteráló kakofóniákra, nyakatekert szóficamodásokra, melyektől a szövegkönyv hemzseg." Péterfy szerint Wagnert egységben kell látni, és akkor a szöveg, a zene és a színpadi látvány különös és nagyjából meggyőző szintézist alkot. A zene csak szuperlatívuszokban utazik: "A végleteknek, a fokozott szenvedélyességnek, az örök nyugtalanságnak zenéje, mely a jótékony középszert pillanatokra sem ismeri. S hogy a költőt s zenészt Wagnerben elválasztani nem szabad, azt egy egyszerű megfigyelés bizonyítja. Képzelhetné-e valaki Wagner operáit hangversenyteremben?" Péterfy kérdése szónoki, és ezzel bizonyítva is látja tézise egyik lényegét, miszerint Wagner a masinéria és a szöveg, a színpadi cselekmény nélkül "a zajos unalom megtestesülése" lenne. A maga korában ez aligha volt cáfolható. Ám azóta eltelt több mint száz év, az operajátszás és -befogadás alapfogalmai megváltoztak, mi már nagyon is el tudjuk képzelni Wagnert a koncertteremben, mi több, olykor egyenest úgy érezzük, a színpad részleges megvonása csak jót tesz művészetének. Fischer Ádám és a rendező Hartmut Schörghofer ennek igazolására tesz nagyszabású kísérletet. Utána pedig egyértelmű a helyzet: a korábban már feltételesen ajánlott, ám azóta valósággá vált Corvintetőn a helye minden istennek és istennőnek, minden sellőnek és nibelungnak. Még akkor is, ha ZEBRA tapasztalata szerint az óriástető összes vécéjét nyilván Alberich, a gonosz törpe tervezte a maga méreteivel meghökkentően egybevágóra.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.