csontzene - Zárt levélre nyílt válasz

  • .
  • 2007. június 7.

Trafik

A Zenegyűlölő Baráti Alapítvány, azaz a ZEBRA a múltkori csontzenére reagálva zárt levelet intézett a Zenegyűlölőhöz, melyben egyebek mellett leszögezi: barátjuk állításával ellentétben Wagner korántsem volt antialkoholista, egy-egy pohár jófajta rajnait hébe-korba igenis leküldött a torkán, és nem csak A Rajna kincse komponálása közben.

A Zenegyűlölő Baráti Alapítvány, azaz a ZEBRA a múltkori csontzenére reagálva zárt levelet intézett a Zenegyűlölőhöz, melyben egyebek mellett leszögezi: barátjuk állításával ellentétben Wagner korántsem volt antialkoholista, egy-egy pohár jófajta rajnait hébe-korba igenis leküldött a torkán, és nem csak A Rajna kincse komponálása közben. Hogy a darab egy része víz alatt játszódik, ami kétségkívül kissé meglepő egy opera esetében, ennek nincs jelentősége ivási szempontból, a víz a ZEBRA jól megfontolt hitvallása szerint nem fogható fel szükségképpen az alkohol ellentétes princípiumaként. Ráadásul feltehetően nem a burkoltan zugivással vádolt Wagner, hanem a cikk fogalmazása közben maga a Zenegyűlölő fetrengett katzenjammeres jajokkal a díványon, mivel egy héttel előre hozta a voltaképpen most esedékes Wagner-napokra szóló ajánlót, azaz Fischer Ádám négy koncertjét (június 7-10.), melyen A Rajna kincse és A walkür szerepel a MűPában. Eddig a levél.

Arany szavak. És igazak, ha csak részben is. Mert elmondhatjuk: inkább legyen két Wagner-cikk, mint egy sem. Különösen, hogy a Mester nem tiltakozott volna a túlzott reklámozás ellen; egyik levelében például gátlástalanul jelenti ki A nibelung gyűrűje szövegkönyvéről: "A legnagyobb, amit költő valaha alkotott!" De hagyjuk a nagyzási hóbortot, melynek jellemzésére alkottuk meg az alábbi, a németül tudókat talán megörvendeztető szójátékot: Wagner nem a Wahnfried, hanem a Grössenwahnfried villában lakott Bayreuthban. Barátunk, Péterfy Jenő, aki 1889-ben éppen Gustav Mahler vezénylete alatt hallhatta először Budapesten A Rajna kincsét és A walkürt, másként vélekedett Wagner költői vénájáról, nyilván nem teljesen függetlenül másik szekundánsunk, Eduard Hanslick véleményétől, de annál mértéktartóbban: "Nincs olcsóbb mulatság, mint elővenni a szöveget és rámutatni azokra az alliteráló kakofóniákra, nyakatekert szóficamodásokra, melyektől a szövegkönyv hemzseg." Péterfy szerint Wagnert egységben kell látni, és akkor a szöveg, a zene és a színpadi látvány különös és nagyjából meggyőző szintézist alkot. A zene csak szuperlatívuszokban utazik: "A végleteknek, a fokozott szenvedélyességnek, az örök nyugtalanságnak zenéje, mely a jótékony középszert pillanatokra sem ismeri. S hogy a költőt s zenészt Wagnerben elválasztani nem szabad, azt egy egyszerű megfigyelés bizonyítja. Képzelhetné-e valaki Wagner operáit hangversenyteremben?" Péterfy kérdése szónoki, és ezzel bizonyítva is látja tézise egyik lényegét, miszerint Wagner a masinéria és a szöveg, a színpadi cselekmény nélkül "a zajos unalom megtestesülése" lenne. A maga korában ez aligha volt cáfolható. Ám azóta eltelt több mint száz év, az operajátszás és -befogadás alapfogalmai megváltoztak, mi már nagyon is el tudjuk képzelni Wagnert a koncertteremben, mi több, olykor egyenest úgy érezzük, a színpad részleges megvonása csak jót tesz művészetének. Fischer Ádám és a rendező Hartmut Schörghofer ennek igazolására tesz nagyszabású kísérletet. Utána pedig egyértelmű a helyzet: a korábban már feltételesen ajánlott, ám azóta valósággá vált Corvintetőn a helye minden istennek és istennőnek, minden sellőnek és nibelungnak. Még akkor is, ha ZEBRA tapasztalata szerint az óriástető összes vécéjét nyilván Alberich, a gonosz törpe tervezte a maga méreteivel meghökkentően egybevágóra.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.