étel, hordó - Abdikler - A török étterem

  • .
  • 2007. szeptember 20.

Trafik

Szedett-vedett emlékeink a török kosztról hellyel-közzel háromosztatúak. A Galata híd alsó traktusát most hagynánk is, bár a látvány ennél tágabb teret is megérdemelne.
Mert amikor átnéz az ember a fölső (átkelő) részről lelógatott horgászzsinórok függönyén, és tekintete elvész az Aranyszarv-öböl, a Márvány-tenger és a Boszporusz találkájának hajóktól és lélekvesztőktől zsúfolt forgatagában, nos, az valami leírhatatlan (azért mi megpróbáljuk: Efes sör és Jeni raki). A mindenféle európai városok török (és kínai és másmilyen) bejzlijei már sokkal inkább ide tartoznak. Van az a módi, hogy nagy, hátulról megvilágított tablón kinn van az összes étel fotója, névvel és árral. Ilyen a Teréz körúti Abdikler is, bár az árakat nem tüntetik fel. Szerintem nyugodtan megtehetnék - a mutató a pesti török átlagnál kicsit magasabban, de még az általános alsó középárfekvés alatt valamivel állna meg. A harmadik tapasztalat a számos fővárosi török kísérlet összegzéséből adódik: Budapesten török kosztot pusztítani érdemes, a kínálat olcsó és finom (szinte veri az egész mezőnyt). Szóval nincsen könnyű dolga egy új helynek (höhö, ifjú töröknek). Az Abdikler mondott portálja megnyeri az első fordulót: becsal. Belül nem túl tágas, de még elmegy, két szintjéből a fölsőn lehet dohányozni. A levegő valahol az állott és az olajszagú határán, a dzsekimet mindenesetre kivittem a kocsi csomagtartójába, mert este még randim volt a Csontzenésszel, s az megszólja az étteremszagú polgárt.

A műintézmény pizzéria is egyben, nyilván a hagyományos olasz-török barátság jegyében - ezt a lehetőséget azonban kihagytuk. Bárányhúslevest (650 HUF) és török lencselevest (500) kértünk török kenyérrel (100/db) - hát 1:2 lett az eredmény, a lencse jól hozta a szcéna sztenderdjét, de a bárány rágós (inkább rághatatlan) volt, a kenyér meg vagy háromnapos, kitartóan mikrózva. Inni, még szép, ajrant (joghurtital: 300) próbáltunk, mérsékelt sikerrel, nyilván nem értünk hozzá, de fene sósnak találtuk - nem volt ez minden helyen így eddig. Főételnek a tévedésből, tán a neve alapján helyi specialitásnak képzelt pulykamell Abdikler módra (1550) jutott az eszünkbe, a manó se gondolta volna, hogy az Izzó üzemi étkezdéjében és a Tanti menzája nevű retrótanyán is Abdikler módra sütnek-főznek, hisz ennél szokványosabb darabbal elég régen találkoztunk. Ám kétségkívül meg lehetett enni - szódával, mert a sós ajranra annyira szomjasak voltunk. A séf napi ajánlatából nekünk a húsos szárazbab (750) jött ki, nem is azért, mert annyira spórolni akartunk (a rendesebb kaják úgy valamivel 2000 fölött vannak), hanem azért, mert nem volt köfte, miszerint húspogácsa, aka fasírozott. Ezt a honlapon valamiért körtének nevezik, tán mert így van értelme, bár az is lehet, hogy épp ezért nem adtak - milyen pofát vágna a kedves kuncsaft a körte fedőnevű fasírt láttán? Mindegy, a bab megjárta - általános babfőzeléknek sok piros paprikával (vagy cayenne-i borssal, nem kérdeztük). Ám az mégis túlzás, hogy a legjobbnak a desszert, az ugyancsak hagyományosan török (és hagyományosan hóttédes) tejberizs (650) bizonyult.

Szóval az Abdikler egy elég rémes hely, intimitásokról faggatózó, de azért helyes felszolgálónővel. Természetesen Efes sört és Jeni rakit nem tartanak. Aligha leszünk törzsvendégek, holott Kemal Atatürk szobra itt áll, a szerkesztőség előtt. Most kibámulok az ablakon, és úgy rémlik, mintha kacsintana.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.