étel, hordó - COCUS

  • .
  • 2007. október 25.

Trafik

A Karinthy Frigyes úton, ott, ahol a hatos megáll, évtizedekig Verpeléti bisztró néven működött egy többfunkciós létesítmény. Eleinte önkiszolgáló és hagyományos étteremként, de az önkiből érdeklődés hiányában előbb presszó, majd kocsma lett, végül az egész egy nagy-nagy italbolttá változott.
Ebben a delirium tremens közeli állapotban talált rá a rendszerváltás, óvatosan kivette a kezéből a sörösüveget, s áruba bocsátotta.

Naná, hogy kínai étteremmé változott, de ne gondoljanak holmi gyorsbüfére. Fecskefészkes, pekingi kacsás, lampionos félreértés volt, az ezredfordulón már csak fonnyadt sárkánymatricák őrizték a lelakatolt bejárat kirakatát, de nem sokáig. Udvariasan félreálltak, mikor megjött a kőművescsapat, hogy az egykori étteremrészt leválasztva megágyazzanak egy csinos 100 forintos üzletnek, ami azóta is sikert sikerre halmoz. Nem így a maradék. Pár éve Karinthy néven nyitottak éttermet, mielőtt tesztelhettük volna, már be is zárt. Arra tippeltünk, hogy itt a vége, és a legjobb esetben is egy kilósruha-turkáló startjának lehetünk tanúi, ám meglepetésünkre az idén nyáron csupán a cégér változott, nem a profil: terasszal ellátott, mediterrán hangulatú étkezde nyílt a "Verpelétiben", siettünk, nehogy lemaradjunk róla.

A Cocus név nem tűnik igazán szerencsésnek, inkább a baktériumra gondolunk, mint a déligyümölcsre, pedig szó sincs erről: odabent tengerparti (fehér és világoskék) színvilág fogad, sőt az ismeretlen szobafestő graffitimodorban elkészített, témába vágó alkotásai egyértelművé teszik, hogy itt voltaképpen egy beach-et modelleztek. Papagáj, pálmafa, a cocus felirat a híres kóláéra emlékeztet. Arra várnánk, hogy egy ilyen helyen majd az ifjú Tom Cruise rázza a shakert... Az életkor stimmel, de szemmel láthatóan fáradt fiatalember teszi elénk az étlapnak nevezett, összehajtogatott papírlapot. Elsősorban a pizzák és tészták választéka bőséges, azért a szokásos, pulykás-csirkés menü sem marad el. Bömböl a Roxy rádió, nem csoda, hogy felszolgálónk többször is sértődött "Tessék?"-kel kérdez vissza rendelésünk hallatán. Erőlevest tojással (450 Ft) és spenótos, tejfeles gorgonzola gnocchit (890 Ft) kértünk. Meg ásványvizet, amit végül a leves vége felé járva kapunk majd meg, elharapott bocsánatkérés kíséretében. Akkor már oda minden jókedvünk, a leves nemcsak tűzforró, de annyira elsózott, borsozott, hogy a későn érkező víz életmentőnek bizonyul. A tojás túl kemény, ennél már csak az keményebb, amikor a szomszéd asztalnál helyet foglaló hölgy harsányan közli barátnőjével: "Na, megyek, kiengedem a fáradt olajat" - és megindul a mosdó irányába.

Felszolgálónk - több vendég nem lévén - a bárpultnál helyet foglalva cigarettázással és telefonálgatással próbálja agyoncsapni az időt, fantasztikus teljesítménynek érezzük, hogy a gnocchiról mégsem feledkezik meg. Egy fokkal jobb, mint a leves, de még véletlenül se gondoljanak remekműre. A vonzó hozzávalók ellenére ízvilága közönségesebb, mint egy sima lekváros tésztáé, lerí róla, hogy előre gyártott adalékokból készült - kissé túlságosan megmikrózva.

Szedelőzködünk, amikor vidám társaság érkezik, "Jöttünk bolognait kajálni!" felkiáltással. Reméljük, szerencsével jártak.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.