étel, hordó - VÉNHAJÓ

  • .
  • 2009. szeptember 3.

Trafik

Ilyen nevet akkor adnak egy étteremnek, ha a tulajdonos környezetében van valaki, leginkább egy családtag, aki zseniális halászlével szolgál. Azt viszont nem gondoltuk volna - mert túl kézenfekvő -, hogy a Vénhajó valóban egy vén hajó, ráadásul műemlék, múzeumi tulajdonban.
Pedig így igaz. A Lánchíd pesti hídfőjénél kikötött Kossuth gőzöst 1913-ben építették, s 62 éves szolgálat után vonták ki a forgalomból. Majd egy évtizedig az Újpesti-öbölben töltötte az idejét afféle melegedőként, ám 1984-ben valami csoda folytán selejtezés helyett múzeumi megőrzéséről döntöttek, majd két évvel később immár állóhajóként átadták a közönségnek. Másodszor a kilencvenes évek közepén határoztak újabb restaurációjáról, ám ennek hatalmas botrány lett a vége: kiderült, hogy az a cég, amely 40 millió forintért vállalta a hajó felújítását, igencsak rászedte a Közlekedési Múzeumot. 2007 januárjában a következőt mondta a múzeum leköszönő igazgatója: "A szakértők bevonásával indult vizsgálat azt állapította meg, hogy közel 30 millió forint értékű munkát és anyagot kispóroltak a felújításból." További tényfeltárástól - legalábbis ami a hajót illeti - eltekintenénk, különben is úgy tűnik, a történet hepienddel zárult. A múzeum új céggel kötött új szerződést, azóta a hajót rendesen felújították, s legfeljebb azt sajnálhatjuk, hogy a Kossuth legfeljebb ringani képes.

Az persze evidens, hogy étteremmé változott. A hajóhídnál a révkalauz helyett pincér posztol, ám jöttünkre lelkesen kalauzol. Természetesen a fedélzet lenne igazán megfelelő, az ismert kilátással ugyanis sohasem lehet betelni (budai vár, Gellérthegy és társai), ám az augusztus végi hőség miatt inkább a légkondicionált utastér mellett döntünk. A korhűnek látszó berendezésbe belerondítanak ugyan a szellőző fehér fém alkatrészei, de azzal nyugtatjuk magunkat, hogy mennyivel rosszabb lenne, ha például selyemtapétával próbálnák álcázni őket.

Viszont a kiszolgálást semmiféle otrombaság nem kíséri, a választék pedig nem csak magyaros fogásokat tartalmaz, ami főleg azért meglepetés, mert ide elsősorban turisták érkeznek. Mivel úgy véljük, ez most nem a legmegfelelőbb alkalom gulyás- vagy Újházi-tyúkhúslevesre, de sült csirkecombra sem, inkább művészinek szánt produkciókra fókuszálunk. A roston sült füstölt sajt friss vegyes salátával (2150 Ft) frissebb már nem is lehetne, a konyhakerti szabványhoz hozzáadott menta pedig kimondottan pikáns mellékízzel jár, csodáról azonban nem beszélhetünk: a sajtra mintha ráborult volna a sótartó, és csupán ennyiben különbözik a másutt megszokott, "grillezett sajtként" futó gumiszerű tápláléktól. A jércecsíkok négysajt-mártással, rizzsel és röstivel (2350 Ft) már komolyabbnak ígérkezik, a hús szinte elolvad a szánkban, a köret is megfelelő, de sajnos a mártás gyanúsan egyszerűnek tűnik, bár azt elképzelni sem merjük, hogy esetleg porból lett. A legjobban a vöröstonhal-steakkel jártunk (2850 Ft), ami csípős pácban, héjában sült burgonyával és friss fűszeres tejföllel érkezett, s már a látványától összefutott szánkban a nyál. S hogy teljes legyen az örömünk, szükség lett volna arra, hogy a ketchupra hasonlító "csípős pácot" valami mással váltsák ki. Még jó, hogy a vigaszágon befut a barackkal töltött mousse-os palacsinta (850 Ft), ami Vénhajó néven szerepel. Ránézésre súlyosnak tűnik, mint a kóbor vasmacska, ennek ellenére annyira légies, hogy szinte elszállunk tőle. Szerencsénkre a pincér nem kíván jó szelet.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.