kertész lesek - DAGÁLY kertész lesek - DAGÁLY kertész lesek - DAGÁLY

  • .
  • 2007. június 7.

Trafik

Nemcsak a tél maradt el, a kánikula is hamarabb érkezett, márpedig ha végre itt a nyár, a strandot kell célba vennünk. Nincs vita, a Dagályra hajtunk.
Annyi jót hallottunk róla mostanában, hogy alig hisszük el. Nekünk még a régi iskola ugrik be, meg a kabinos a termálmedencébe. Harminc évvel korábban vagyunk, felhevült munkásarisztokrata bugylibicskával kergeti a fecskébe bújt sovány sihedert. Érces hangja erősebb a divatos táncdalokat recsegő hangszóróknál is. "Elloptad a frottírtörülközőmet, te csibész! A rántott húsos kenyeremet! A Szokol rádiómat!"

Persze most is nagy a lárma, de kétségtelen, hogy az 1948-ban felavatott, s azóta csak terebélyesedő angyalföldi strandról és fürdőről már régen nem a pancsoló kislány vagy a meszes medencék jutnak az eszünkbe. Az ajánló szerint "A Dagályt a közvélemény mint igazi népfürdőt tartja számon, ahol az egész család, a visszeres lábú nagymamától a strandolni vágyó kis unokáig viszonylag olcsón együtt fürdőzhet. Az utóbbi időkben folyó nagyszabású felújítási munkálatok semmit nem ártottak ennek a képnek, sőt, az új vagy átalakított medencék még színesebbé tették a szolgáltatásokat, amelyek között minden korosztály megtalálhatja a neki valót: tényleg az egész család jól érezheti magát."

Aláírjuk, lepecsételjük, az idézet minden szava igaz, az élménymedence élményt ad, a termál ellazít, a feszített víztükrű úszómedencébe nem merészkedünk, azonban úgy tűnik, az étkezőrészleg a régi idők emlékét őrzi. Az újdonsült hullámfürdő szomszédságában mozaikberakásos alapon álló, alumíniummal borított objektum kelleti magát, akár a Corvin Áruház a legendás Centrum-hétfőkön. Az ilyen-olyan ablakoknál tengerkék táblára fehérrel matricázott betűk kecsegtetnek minden földi jóval, ami egy strandon előfordulhat, lángostól kolbászon át a hideg sörig, de figyelmünket a földre támasztott "étterem" felirat köti le, ami szemmagasságban salátákat, pacalt, melegételt (egybeírva) és fözeléket (így, rövid ö-vel) hirdet. Magunk sem hisszük, mégis a sor végén találjuk magunkat, mondanunk sem kell, önkiszolgálóval állunk szemben.

A választékra nem lehet panaszunk, az árakra szintén nem. Borsólevest, rakott zöldbabot, cvekedlit rendelünk, meg rántott sajtot, sült krumplival. Mindez üdítőkkel együtt 2300-ból kijön, potom összeg. Csakhogy amit ezért kapunk, azt nem csak amiatt nem vágjuk zsebre, mert úszónadrág feszül rajtunk. A zöldborsóleves színe a Barkasok fényezését idézi, a galuskáról a lefolyóban úszó papírzsebkendő jut az eszünkbe, a borsó kemény, mint a vaj a fagyasztóban. A sűrű lötty ráadásul jéghideg. Ehhez képest a rántott sajt valóságos felüdülés, noha kétségtelenül előre gyártott, akár a krumpli. Az ipari étkezdékből ismerős káposztás tészta szintén fagylalt hőfokú, igaz, ha belegondolunk, a tányéron csillogó tenyér-nyi olajfolt az 1950-es évek mozimarslakója számára minden bizonynyal étvágygerjesztő lehet. A rakott zöldbabot viszont már ő sem bírná. Képzeljenek el egy drappos árnyalatú, azonosíthatlan töltelékkel bélelt olajzöld masszát, amire másfél centi vastag, megkeményedett paprikás tejfölt pakoltak. Nos, ez már régen nem étel, inkább vicc. Nálunk már csak a tisztiorvos röhögne nagyobbat rajta.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.