kertész lesek - ÉDEN BUDA

  • .
  • 2008. július 31.

Trafik

Már az is több a soknál, hogy létezik Budán egy hely, ami nemcsak kimondottan vegetáriánus étterem, a tetejében önkiszolgáló is. Mondhatnánk gyorsbüfének, de mivel igen látványos, vízivárosi műemlék-házban működik a Battyhány téri csarnok mögötti téren, nem mondjuk.
Inkább azt jegyezzünk meg, mekkora öröm, hogy az Éden Budát terasszal is felszerelték, az pedig kifejezetten kedvünkre való, hogy a "kiülős részt" nádfonattal lekerítették. Kétségtelenül ronda, viszont azzal az illúzióval kecsegtet, hogy elkerülhetjük a közvetlen kapcsolatot a társasházi közös képviselő Renault Thaliájának kipufogójával. (Majd ha fagy, és bemegyünk a "fedett részre".)

Amúgy is be kell mennünk, ott a pult, a pénztár és persze az ételek is. Vonzó és taszító látványosság egyaránt akad itt. A fehér/rózsaszín szójavirslit akkor sem kóstolnánk meg, ha fizetnének érte, szerencsére nem ez a jellemző. Nincs nagy választék, tálcánkra padlizsánkrémleves (450 Ft), zöldbabos tokány (550 Ft) zöldséges hajdinával (390 Ft) és az ún. biosüti (450 Ft) kerül. Valamint a mohitó (sic!) nevű, sárga (!) üdítőital (190 Ft/dl).

Budapesti vegatapasztalataink alapján állítjuk, hogy az összes eddig megismert "szaküzlet" kínálata élmény volt. Nem így az Éden önkiszolgálóé. A leves annyira ízetlen, hogy zellerkrémnek, francia hagymának vagy kézmosónak is hívhatnák. A zöldséges hajdina a "még megjárja" kategóriát képviseli, a zöldbabos tokány (esetünkben: szója) viszont alig-alig. Igaz, külsőre olyan, mint menzai rokona, ám az íze jócskán eltér tőle. Szögezzük le: a mi tokányunknak semmiféle íze nincs. Nem így a hódító "mohitó", ami gyermekkorunk méltán elfeledett frissítőjét, a jaffaszörpöt juttatja eszünkbe. A vigaszágról szakadt sárgabarackos biosütinél is ettünk már jobbat, mégis legszívesebben rá emlékezünk. Meg a mózesi idézetre, amit a pult melletti palatáblára írtak gyöngybetűkkel: "Az Úr harcol értetek, ti pedig maradjatok nyugton!"

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.