kertész lesek - KERTVÁROSI/SZEGED

  • .
  • 2010. június 24.

Trafik

A városnézést sok minden nehezíti. Pénztelenség éppúgy, mint a harácsoló bevásárlóturizmus, a beteges szuvenírvadászat és így tovább, de nincs még egy olyan eget rengető gátlás, mint a meteorológia.
Az olvadó aszfalt, a kánikulai fulladás veszélye még a legbetyárosabbnak ígérkező kalandra is szimpla válasszal szolgál: irány a strand.

A múlt héten, Szegeden - bár lett volna épp elég dolgunk - így hozta az élet. És mivel a Tisza még egyáltalán nem minden gyanú feletti vízállású, maradt a kézenfekvő helyszín, amiért nem biztos, hogy kell 170 kilométert autózni.

Nem mintha a szegedi strandnak - aquapoolnak vagy minek - szégyenkeznie kéne. Látszik rajta, hogy a közelmúltban érkezett ide a tatarozó wellnesshullám, büszke is lehet rá kabinos, úszómester, de - és reméljük, ezzel nem sértünk meg senkit - a csoda nem itt kezdődik. És nem is az objektumon belüli, tipikusnak, ám harminc fok felett nem éppen bizalomgerjesztőnek tűnő - különben teljesen rendezett - vendéglátóhelyeknél. Így hát kora alkonyati távozásunk után valamelyik legendásnak mondott belvárosi egység felé vennénk az irányt. Amit a tűző napos bejáráskor nem láttunk, most szinte elénk toppan. A strand parkolójának túloldalán takaros házikó, rajta felirat: Kertvárosi vendéglő.

Persze a maga módján ez is tipikusnak mondható, de első ránézésre több jelentést is feltételezhetünk. A szerény, de lényegre törő elnevezés kocsmázást sejtet, a külső alapján pedig a régi idők rossz emlékű vagy éppen az oly sokszor megénekelt, aranykeretbe foglalt kerthelyiségeire is gondolhatunk. Nos, sem ez, sem az. Nincs nótaszó és pecsétes kabátot viselő pincér. Ittas egyén pláne nincsen. Igaz ugyan, hogy a zöld a domináns szín, nem vitték túlzásba a kockásabroszozást. Szerény, a maga módján hangulatos, ám összhatásában nem különösebben izgalmas kertben foglalunk helyet, s örömünkre szolgál, hogy a felszolgáló hölgy lelkesedése cseppet sem tűnik erőltetettnek.

Noha sehol sincs az megírva, hogy egy ilyen helyen a gombalevesnek sűrű, vörös, tejfölös bivalynak illik lennie, az őzbarna vargányakrémlevest (650 Ft) metélőhagyma dekorációjával meg sajtos pirítósokkal stílustörésnek érezzük. És egy kicsivel forróbbnak a megengedettnél. A két- (valójában három-) személyes szárnyastálnál (4500 Ft) viszont már egyértelmű, hogy a Kertvárosiban nagy ívben kerülik a tradíciót. A grillezett pulykás, panírozott csirkés, jércés bőségszaruban a hangsúly a töltelékeken van: spenót, feta, füstölt sajt, olajbogyó és még számos elem a húsba ásva, ám mégsem lehetünk maradéktalanul elégedettek, az újító szándék ugyanis anyagbeszerzési akadályokba ütközött, így az adalékokról inkább a közért jut az eszünkbe, nem pedig valamiféle napfény ölelte mediterrán vidék. Ugyanez a helyzet a desszerttel is. Remek ötlet áfonyalekvárral, fagylalttal bolondítani a gesztenyepürét (690 Ft), de ezt egy csúf, novemberi estén odahaza megtehetjük. Lehet, hogy jobban jártunk volna a halászlével?

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.