rés a présen - "Az emberek megtanulnak élni" - Yang-Li előadóművész

  • .
  • 2010. május 6.

Trafik

rés a présen: Hogyan kerültél Magyarországra, és mivel foglalkoztál, amíg nem az alternatív színházzal? Yang-Li: Tanulni jöttem Magyarországra. A Liszt Ferenc Zeneakadémián végeztem énekművész,-tanár és opera szakon.
Operaénekes vagyok, és az operaházban énekelek.Mindig érdekelt a színjátszás. Mindenfajta színház. Nem csak azopera. A Krétakör hívott meg először játszani a Pesti Esti című előadásba, majd a Space színház Worldwideheroshow című performanszában szerepeltem.

rap: Most ismét a holland-magyar Space színházzal dolgozol, A felhő című darabjuk május 7-8-án megy a Trafóban. Itt milyen szerepben játszol?

YL: A szerep szerint a 2010-es év múzeumában dolgozom Ardai Petrával es Luc van Looval, a Space alapítóival. Múzeumi munkatárs vagyok.

rap: Hogyan találtak meg? Milyen a közös munka?

YL: Nagyon érdekes együtt dolgozni, hisz nagyon különbözőek vagyunk. Petra magyar, Luc holland, én meg kínai vagyok. Közös nyelvünk meg a magyar. 'k dokumentumszínházat csinálnak, mindig csak saját történeteket mesélnek, én operaénekes vagyok, és ismert, nagy történeteket énekelek és mesélek el. A különbözőség ellenére tökéletesen megértjük egymást. Inspiráló velük játszani.

rap: A Space-től megszoktuk, hogy súlyos társadalmi, sőt politikai problémákat is feszeget, és a közönséget is megdolgoztatja.

YL: Nem erőltetnek senkire semmit, hanem megpróbálják megnyitni az embereket. Ez a fajta hozzáállás tőlem nem idegen, sőt élvezem. Afeladatonbelül a szerepemet én találtam ki. Ezt a szerepet ígysenki más nem tudja játszani. Úgy értem, hogy más is játszhatná, de akkor a szerep is más lenne. Élvezem a közönséggel való közvetlen kapcsolatot. Olyan jó látni, ahogy az arcok az előadás folyamán változnak, ahogy a közönség egyre jobban belevonódik a történetbe.

rap: Az előadás már ment néhány másik helyszínen, országban. Milyenek a tapasztalataid?

YL: Mindenhol pozitív visszajelzést kaptunk. Az előadás jó érzéssel tölti el az embereket. Olyan, mintha külön-külön jönnének be, és együtt távoznának.

rap: A darab egy időutazás. Ha lehetne, te milyen korba mennél el?

YL: Mindenképp előre utaznék az időben, mert a jövőtnagyon pozitívan képzelem. Úgy, hogy2060-ra az emberekmegtanulnak élni: kíváncsiak lesznek egymásra, nem félnek, és őszintén közelednek a másikhoz.Nagyon remélem, hogy ötven évmúlva ez lesz a valóság.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.