rés a présen - "Az emberek megtanulnak élni" - Yang-Li előadóművész

  • .
  • 2010. május 6.

Trafik

rés a présen: Hogyan kerültél Magyarországra, és mivel foglalkoztál, amíg nem az alternatív színházzal? Yang-Li: Tanulni jöttem Magyarországra. A Liszt Ferenc Zeneakadémián végeztem énekművész,-tanár és opera szakon.
Operaénekes vagyok, és az operaházban énekelek.Mindig érdekelt a színjátszás. Mindenfajta színház. Nem csak azopera. A Krétakör hívott meg először játszani a Pesti Esti című előadásba, majd a Space színház Worldwideheroshow című performanszában szerepeltem.

rap: Most ismét a holland-magyar Space színházzal dolgozol, A felhő című darabjuk május 7-8-án megy a Trafóban. Itt milyen szerepben játszol?

YL: A szerep szerint a 2010-es év múzeumában dolgozom Ardai Petrával es Luc van Looval, a Space alapítóival. Múzeumi munkatárs vagyok.

rap: Hogyan találtak meg? Milyen a közös munka?

YL: Nagyon érdekes együtt dolgozni, hisz nagyon különbözőek vagyunk. Petra magyar, Luc holland, én meg kínai vagyok. Közös nyelvünk meg a magyar. 'k dokumentumszínházat csinálnak, mindig csak saját történeteket mesélnek, én operaénekes vagyok, és ismert, nagy történeteket énekelek és mesélek el. A különbözőség ellenére tökéletesen megértjük egymást. Inspiráló velük játszani.

rap: A Space-től megszoktuk, hogy súlyos társadalmi, sőt politikai problémákat is feszeget, és a közönséget is megdolgoztatja.

YL: Nem erőltetnek senkire semmit, hanem megpróbálják megnyitni az embereket. Ez a fajta hozzáállás tőlem nem idegen, sőt élvezem. Afeladatonbelül a szerepemet én találtam ki. Ezt a szerepet ígysenki más nem tudja játszani. Úgy értem, hogy más is játszhatná, de akkor a szerep is más lenne. Élvezem a közönséggel való közvetlen kapcsolatot. Olyan jó látni, ahogy az arcok az előadás folyamán változnak, ahogy a közönség egyre jobban belevonódik a történetbe.

rap: Az előadás már ment néhány másik helyszínen, országban. Milyenek a tapasztalataid?

YL: Mindenhol pozitív visszajelzést kaptunk. Az előadás jó érzéssel tölti el az embereket. Olyan, mintha külön-külön jönnének be, és együtt távoznának.

rap: A darab egy időutazás. Ha lehetne, te milyen korba mennél el?

YL: Mindenképp előre utaznék az időben, mert a jövőtnagyon pozitívan képzelem. Úgy, hogy2060-ra az emberekmegtanulnak élni: kíváncsiak lesznek egymásra, nem félnek, és őszintén közelednek a másikhoz.Nagyon remélem, hogy ötven évmúlva ez lesz a valóság.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.