kulthírek

  • .
  • 2010. július 29.

Trafik

ALTERNATÍV SZÍNHÁZAK PÉNZE A költségvetési hiányra hivatkozva zárolták a független színházi szervezetek támogatására szolgáló összeg jelentős részét. Emiatt számos társulatot megszűnés fenyeget.
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Kultúráért Felelős Államtitkársága szerint azon vannak, hogy a pályázati támogatások legalább felét megkapják a nyertesek. (Cikkünk a 10-12. oldalon.)

CIPÕFILM Matthew Bate ausztrál rendező filmet készített a magasban futó vezetékeken elhelyezett cipőkről: a shoefitti néven emlegetett rejtélyes jelenségről szóló dokumentumfilmjét (The Mystery of Flying Kicks) a most zajló melbourne-i filmfesztiválon mutatják be, amelyre meghívták Hajdú Szabolcs Bibliothéque Pascalját is.

PHOTO POETICA Augusztus 20-ig még bárki bekapcsolódhat a Photo Poetica pályázatba: a spottr.hu címen közzétett szövegekhez - Baksa Soós Attila Cinege a lábát és 1Hullámon Bár című műveiből vett idézetekhez - készült fotók legjobbjait a budapesti FUGA képzőművészeti és építészeti központban állítják ki szeptember 3-5-én.

LOCARNO MAGYAROKKAL Fliegauf Benedek német-magyar- francia produkciója, a Womb, valamint a Marian Crisüan rendezte, román-magyar-francia Morgen is helyet kapott az augusztus 4-14. közötti Locarnói Filmfesztiválon. Az Arany Leopárdért zajló versenyben szerepel a svájci Katalin Gödrös családi drámája, a Songs of Love and Hate is.

JEGYZIK FÁBIÁN JULIT A fiatal énekesnő és zongoristája, Sárik Péter Dad című szerzeménye a nyertes (Bryony Morgan: I Ain't Got No Love Left) mögött, a zsűri által kiemelt három között végzett a UK Songwriting Contest 2010 dalszerző verseny jazz/blues kategóriájában. A Fábián Juli Jazz Riff zenekar Honey & Chili című albumáról nevezett mind az öt dal döntőbe jutott.

KAFKAI PER Egy tel-avivi bíróság döntésének értelmében a nyilvánosságra tartozik a Franz Kafka hagyatékát őrző dobozok tartalma, melyek közül hat Tel-Avivban, négy pedig egy zürichi bank széfjében található. A hagyaték sorsát érintő pert Eva Hoffe indította, mert szerette volna fenntartani a dokumentumok zártságát a nyilvánosságra hozatalt követelő Izraeli Nemzeti Könyvtárral szemben. Eva Hoffe és testvére, Ruth Wiesler három éve, 102 éves korában elhunyt édesanyjuktól, Esther Hoffétól örökölte a dobozokat. Esther Hoffe Max Brod közeli barátja és titkára volt. Brod 1968-ban bekövetkezett halála után kerültek hozzá a dobozok: nem hajtotta végre Brod végakaratát, aki egy nyilvános archívumra akarta hagyni a dokumentumokat. Másképpen, de Esther Hoffe is ugyanazt tette, mint évtizedekkel korábban Max Brod: Franz Kafka ugyanis azt kérte tőle, legközelebbi barátjától, hogy halála után égesse el minden fennmaradt írását, ő azonban nem teljesítette ezt, megőrizte, s 1939-ben, a nácik elől menekülve magával vitte őket Prágából. Így került a Kafka-hagyaték Izraelbe. Ennek egy kis része körül folyik a mostani per. A tét nem csupán a nyilvánosság, hanem az is, hogy a nővérek - ha nekik ítélnék a tulajdonjogot - szeretnék eladni a Marbachban működő Német Irodalmi Archívumnak a papírokat, melyek az Izraeli Nemzeti Könyvtár szerint az izraeli kulturális örökség részét képezik.

Zürichbe 1956-ban, a szuezi válság idején szállították a dobozokat. A bírósági döntés értelmében az érintett zürichi és tel-aviv-i bankok széfjeit néhány napja meg kellett nyitni. Szakértők megvizsgálhatták a dobozokat, de tartalmukról egyelőre nem készült leltár, s nem is nyilatkoztak arról, mit találtak bennük. A Haaretz című izraeli lap szerint egy Stefan Zweignek írott vagy tőle kapott levél, egy eddig publikálatlan elbeszélés és számos rajz is van a kéziratok között, de ennél közelebbit nem tudni. A következő lépés a lajstromozás, másrészt pedig a bíróságnak döntenie kell a dokumentumok tulajdonjogáról.

WARHOL PRÓBAFELVÉTELEI MEGZENÉSÍTVE Lemezen is megjelentette Dean & Britta azokat a zenéket, melyeket a pittsburghi Andy Warhol Museum felkérésére készítettek a művész próbafelvételeihez: 1964-1966 között Warhol közel ötszáz próbafelvételt készített a Factoryban megforduló ismert vagy ismeretlen arcokról, s e rövid, néma portrékhoz - pontosabban a közülük kiválasztott tizenháromhoz - készült filmzenéket tartalmazza a 13 Most Beautiful... Songs for Andy Warhol's Screen Tests. Dean Wareham és Britta Phillips, a Luna zenekar egykori tagjai tizenegy saját szerzemény mellett egy-egy Bob Dylan- és Velvet Underground-számot illesztettek Lou Reed, Nico, Dennis Hopper, Edie Sedgwick, Billy Name, Jane Holzer, Mary Woronov és a többiek arcához. A zenéket filmvetítéssel együtt nemzetközi turnén mutatták be, s még jövőre is utazgatnak velük. DVD-n tavaly jelent meg (a budapesti Ludwig Museum Warhol-filmsorozatának műsorán is szerepelt a 60 perces "némafilm zenével"), s most eljött a CD ideje is, dupla és szimpla változatban (megrendelhető a duó honlapján: DeanAndBritta.com).

FAULKNER ONLINE A Virginiai Egyetem hozzáférhetővé tette az interneten egyedülálló Faulkner-archívumát: Faulkner két szemeszteren át, 1957 februárja és júniusa, illetve 1958 februárja és májusa között rezidens íróként dolgozott Charlotteville-ben. Az ekkor tartott előadásain, nyilvános beszédein rögzített több mint 28 órányi hangfelvételt immár bárki meghallgathatja, s nyomon követheti a szöveg írott verzióját is. A felvételek egy részén saját műveiből olvas fel, összesen több mint 1400 kérdésre válaszol, részben ezekkel, részben aktuális politikai ügyekkel kapcsolatban (faulkner.lib.virginia.edu).

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”