kulthírek

  • .
  • 2010. július 29.

Trafik

ALTERNATÍV SZÍNHÁZAK PÉNZE A költségvetési hiányra hivatkozva zárolták a független színházi szervezetek támogatására szolgáló összeg jelentős részét. Emiatt számos társulatot megszűnés fenyeget.
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Kultúráért Felelős Államtitkársága szerint azon vannak, hogy a pályázati támogatások legalább felét megkapják a nyertesek. (Cikkünk a 10-12. oldalon.)

CIPÕFILM Matthew Bate ausztrál rendező filmet készített a magasban futó vezetékeken elhelyezett cipőkről: a shoefitti néven emlegetett rejtélyes jelenségről szóló dokumentumfilmjét (The Mystery of Flying Kicks) a most zajló melbourne-i filmfesztiválon mutatják be, amelyre meghívták Hajdú Szabolcs Bibliothéque Pascalját is.

PHOTO POETICA Augusztus 20-ig még bárki bekapcsolódhat a Photo Poetica pályázatba: a spottr.hu címen közzétett szövegekhez - Baksa Soós Attila Cinege a lábát és 1Hullámon Bár című műveiből vett idézetekhez - készült fotók legjobbjait a budapesti FUGA képzőművészeti és építészeti központban állítják ki szeptember 3-5-én.

LOCARNO MAGYAROKKAL Fliegauf Benedek német-magyar- francia produkciója, a Womb, valamint a Marian Crisüan rendezte, román-magyar-francia Morgen is helyet kapott az augusztus 4-14. közötti Locarnói Filmfesztiválon. Az Arany Leopárdért zajló versenyben szerepel a svájci Katalin Gödrös családi drámája, a Songs of Love and Hate is.

JEGYZIK FÁBIÁN JULIT A fiatal énekesnő és zongoristája, Sárik Péter Dad című szerzeménye a nyertes (Bryony Morgan: I Ain't Got No Love Left) mögött, a zsűri által kiemelt három között végzett a UK Songwriting Contest 2010 dalszerző verseny jazz/blues kategóriájában. A Fábián Juli Jazz Riff zenekar Honey & Chili című albumáról nevezett mind az öt dal döntőbe jutott.

KAFKAI PER Egy tel-avivi bíróság döntésének értelmében a nyilvánosságra tartozik a Franz Kafka hagyatékát őrző dobozok tartalma, melyek közül hat Tel-Avivban, négy pedig egy zürichi bank széfjében található. A hagyaték sorsát érintő pert Eva Hoffe indította, mert szerette volna fenntartani a dokumentumok zártságát a nyilvánosságra hozatalt követelő Izraeli Nemzeti Könyvtárral szemben. Eva Hoffe és testvére, Ruth Wiesler három éve, 102 éves korában elhunyt édesanyjuktól, Esther Hoffétól örökölte a dobozokat. Esther Hoffe Max Brod közeli barátja és titkára volt. Brod 1968-ban bekövetkezett halála után kerültek hozzá a dobozok: nem hajtotta végre Brod végakaratát, aki egy nyilvános archívumra akarta hagyni a dokumentumokat. Másképpen, de Esther Hoffe is ugyanazt tette, mint évtizedekkel korábban Max Brod: Franz Kafka ugyanis azt kérte tőle, legközelebbi barátjától, hogy halála után égesse el minden fennmaradt írását, ő azonban nem teljesítette ezt, megőrizte, s 1939-ben, a nácik elől menekülve magával vitte őket Prágából. Így került a Kafka-hagyaték Izraelbe. Ennek egy kis része körül folyik a mostani per. A tét nem csupán a nyilvánosság, hanem az is, hogy a nővérek - ha nekik ítélnék a tulajdonjogot - szeretnék eladni a Marbachban működő Német Irodalmi Archívumnak a papírokat, melyek az Izraeli Nemzeti Könyvtár szerint az izraeli kulturális örökség részét képezik.

Zürichbe 1956-ban, a szuezi válság idején szállították a dobozokat. A bírósági döntés értelmében az érintett zürichi és tel-aviv-i bankok széfjeit néhány napja meg kellett nyitni. Szakértők megvizsgálhatták a dobozokat, de tartalmukról egyelőre nem készült leltár, s nem is nyilatkoztak arról, mit találtak bennük. A Haaretz című izraeli lap szerint egy Stefan Zweignek írott vagy tőle kapott levél, egy eddig publikálatlan elbeszélés és számos rajz is van a kéziratok között, de ennél közelebbit nem tudni. A következő lépés a lajstromozás, másrészt pedig a bíróságnak döntenie kell a dokumentumok tulajdonjogáról.

WARHOL PRÓBAFELVÉTELEI MEGZENÉSÍTVE Lemezen is megjelentette Dean & Britta azokat a zenéket, melyeket a pittsburghi Andy Warhol Museum felkérésére készítettek a művész próbafelvételeihez: 1964-1966 között Warhol közel ötszáz próbafelvételt készített a Factoryban megforduló ismert vagy ismeretlen arcokról, s e rövid, néma portrékhoz - pontosabban a közülük kiválasztott tizenháromhoz - készült filmzenéket tartalmazza a 13 Most Beautiful... Songs for Andy Warhol's Screen Tests. Dean Wareham és Britta Phillips, a Luna zenekar egykori tagjai tizenegy saját szerzemény mellett egy-egy Bob Dylan- és Velvet Underground-számot illesztettek Lou Reed, Nico, Dennis Hopper, Edie Sedgwick, Billy Name, Jane Holzer, Mary Woronov és a többiek arcához. A zenéket filmvetítéssel együtt nemzetközi turnén mutatták be, s még jövőre is utazgatnak velük. DVD-n tavaly jelent meg (a budapesti Ludwig Museum Warhol-filmsorozatának műsorán is szerepelt a 60 perces "némafilm zenével"), s most eljött a CD ideje is, dupla és szimpla változatban (megrendelhető a duó honlapján: DeanAndBritta.com).

FAULKNER ONLINE A Virginiai Egyetem hozzáférhetővé tette az interneten egyedülálló Faulkner-archívumát: Faulkner két szemeszteren át, 1957 februárja és júniusa, illetve 1958 februárja és májusa között rezidens íróként dolgozott Charlotteville-ben. Az ekkor tartott előadásain, nyilvános beszédein rögzített több mint 28 órányi hangfelvételt immár bárki meghallgathatja, s nyomon követheti a szöveg írott verzióját is. A felvételek egy részén saját műveiből olvas fel, összesen több mint 1400 kérdésre válaszol, részben ezekkel, részben aktuális politikai ügyekkel kapcsolatban (faulkner.lib.virginia.edu).

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.