kulthírek

  • .
  • 2011. augusztus 11.

Trafik

MILLENNIUM TRILÓGIA: NINCS 4.? A néhai Stieg Larsson élettársa, Eva Gabrielsson BBC-nek adott nyilatkozatában kétségbe vonta, hogy folytatása is lenne az elmúlt évek egyik legnagyobb világsikerének, a Millennium trilógiának: a számítógépében maradt kb. 200 oldal legfeljebb egy regény kezdetének tekinthető, és nem alkot összefüggő egészet.
Gabrielsson, aki 32 évig élt együtt Larssonnal, de nem voltak összeházasodva, a svéd törvények értelmében végrendelet híján nem lehet az író örököse, pedig állítása szerint a trilógia számos elemének ő a forrása.

GYÁSZ 83 éves korában meghalt Varga Katalin költő, író, akinek főleg több nyelvre lefordított gyermek- és ifjúsági könyvei (Mosó Masa mosodája, Barátom, Bonca stb.) váltak népszerűvé. A legismertebb, a Gőgös Gúnár Gedeon eddig 42 kiadást ért meg.

őS-HITCHCOCK Új-Zélandon előkerült Alfred Hitchcock 1923-ban, 24 éves korában forgatott és eddig elveszettnek hitt némafilmjének három tekercse: a The White Shadow főszereplője, Betty Compson egy ikerpárt alakít, a nővérek egyike jó, a másik gonosz. A másik három tekercs még hiányzik. Hitchcock írta a forgatókönyvet, tervezte a díszletet, s ő is vágta a filmet, de a stáblistán csak segédrendezőként szerepel Graham Cutts, a rendező mellett. A gyúlékony nitráttekercsek még 1989-ben, egy gyűjtő hagyatékából kerültek az új-zélandi filmarchívumba, de csak most azonosították - és fogják restaurálni - őket.

HANK HAGYATÉKA Az 1953-ban elhunyt Hank Williams befejezetlenül hagyott dalaiból összeállított album jelenik meg ősszel The Lost Notebooks of Hank Williams címmel: eredetileg úgy tervezték, hogy Bob Dylan egymaga csinál kész számokat a countryénekes füzeteiben maradt vázlatokból, de végül a tribute-albumok szokása szerint másokat is bevontak a munkába, így mindenki egyet csinált - Bob Dylan mellett a fia, Jacob, valamint Jack White, Norah Jones, Lucinda Williams, Levon Helm, Sheryl Crow, Merle Haggard és mások.

A NYUGAT VÉGE? Hatással lehet-e ránk, az emberi társadalomra a művészet, az irodalom nyelve vagy általános értelemben a teremtő képzelet, s megtaníthat-e arra, hogy ne ismételjük meg a múlt hibáit és a gyűlöletből, elkülönülésből és a másik elutasításából eredő tragédiákat? Ilyen kérdéseket tesz fel Raphie Etgar, a jeruzsálemi Museum on the Seam művészeti igazgatója és legújabb kiállításának kurátora. West End? címmel 28 művész munkáit hozták össze, amelyek mindegyike a maga módján a nyugati világ és az iszlám konfliktusokkal terhelt viszonyára reflektál. A kiállítás az emberi jogok köré épülő sorozat része (Dead End; Equal and Less Equal; Bare Life; Heartquake; Nature Nation; HomeLessHome; The Right to Protest). Az 1999-ben alapított intézmény a német Von Holtzbrinck család támogatásából működik társadalmi-politikai kérdésekre nyitott művészetre specializálódott kortárs múzeumként, ezt megelőzően, 1970-től kezdve a Jeruzsálem egyesítését bemutató állandó kiállítás otthona volt az épület, amely az ultraortodox zsidók, illetve arabok lakta városnegyed választóvonalán áll. A West End? nemzetközi művészgárdájában az angol Gilbert és George vagy a szlovák Robert Kunec mellett jó néhány arab művész is található, de közülük csak ketten élnek hazájukban, a többiek nyugati országokban. Palesztin művészt nem sikerült megnyerniük a szervezőknek. Az illusztrációnkon látható képek közül az iráni származású, New Yorkban élő Sara Rahbar 2008-2010 között egész textilsorozatot szentelt az amerikai zászlónak (Rescue me from who I am and from what I am becoming), az Irakot jelenleg a velencei biennálén is képviselő Adel Abidin egy iszlám honlapokon terjedő pletykára reflektál, miszerint a Coca-Cola-logó visszafelé olvasva Mohamed- és Mekka-ellenes jelszó volna, ő viszont inkább ezekre koccint (To Mohammed! To Mecca!), a jelenleg szintén Velencében is kiállító marokkói Mounir Fatmi videoinstallációja Chaplin vízióját hozza össze mai jövőképünkkel (Modern Times, A History of the Machine), az orosz Andrej Molodkin pedig nyersolajjal töltötte meg a pénz uralmára emlékeztető kisplasztikáját (YES).

60 ÉVES A GOETHE INTÉZET Egy külföldi németnyelv-tanároknak szervezett tanfolyammal indult 1951 augusztusában, s mostanra egy világszerte 150 intézményt összefogó, 3000 alkalmazottat foglalkoztató szervezetté nőtt a német nyelv és kultúra terjesztésében meghatározó szerepet vállaló Goethe Intézet. A világháború után először a németség szalonképessé tétele volt a cél, a klasszikus hagyományok (Goethe, Schiller, Bach, Beethoven) hangsúlyozásával. Az 1970-es évektől kezdve az enyhülést, az együttműködést szorgalmazó német külpolitika kulturális eszközökkel történő támogatására tevődött át a hangsúly. Kelet-Közép-Európában csak a berlini fal leomlása után nyithattak intézeteket: 1991-ben Budapesten, Prágában, Krakkóban, Varsóban és Moszkvában (az itteni a legnagyobb). Jelenleg a Közel- és Közép-Keleten, Afrikában és Ázsiában s különösen Kínában állnak nagy feladatok előtt. "Nemcsak kulturális eseményeket szervezünk, hanem az infrastruktúrák kiépítésében is segítünk" - idézte a Deutsche Welle Klaus-Dieter Lehman főigazgatót, aki mindent elkövetett, hogy tizenegy év után újra megnyílhasson nicosiai intézetük, éppen a görög-török határvonalon. A párbeszédet, együttműködést előtérbe helyező szerepfelfogás másik példája, hogy a tavaszi forradalmi események után Kairóba küldték a Stasi-archívum szakértőit, hogy átadják a titkosrendőrségi iratok kezelésében szerzett tapasztalataikat. A Goethe Intézet forrásainak kétharmadát a német költségvetés adja, a fennmaradó részt önmaguk teremtik elő.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.