kulthírek

  • .
  • 2011. szeptember 29.

Trafik

ZÖLD PARDON, TÛZ-/VÍZRAKTÉR A XI. kerületi önkormányzat a rakparti koncert több tízezres tüntető tömege, sőt Tarlós István főpolgármester együttérző nyilatkozata ellenére sem hosszabbítja meg a Petőfi híd budai hídfőjénél tizenkét éve üzemelő Zöld Pardon október 31-én lejáró közterület-használati engedélyét.
A vállalkozás jövője egyelőre bizonytalan.

A Fővárosi Kormányhivatal jogszerűtlennek minősítette azt, ahogyan a VI. kerületi önkormányzat júniusban kiüríttette a Tűzrakteret: az épület azóta lezárva, használaton kívül. A 2005-ben Tűzraktár néven alakult kulturális központ és alkotóház szeptember óta új néven (Vízraktér) és új helyszínen (Király fürdő) működik - egyéb részletek: vizrakter.hu.

EÖTVÖS VELENCÉBEN Eötvös Péter a Velencei Biennále 55. alkalommal megrendezett Nemzetközi Kortárs Zenei Fesztiváljának nyitánya alkalmából vehette át az Arany Oroszlán-életműdíjat. Az Ezüst Oroszlánt a RepertorioZero elnevezésű olasz együttesnek ítélték innovatív, újat kereső zenéje elismeréseként.

SZÁZEZER KÖLTő Százezer költő a változásért címmel 10 órán keresztül tartott az a Kaliforniában kezdeményezett költészeti esemény, amelyen 95 ország több mint 650 helyszínéhez csatlakozva, 110 hazai poéta lépett pódiumra a Műcsarnokban. A műsort Juhász Ferenc felolvasása nyitotta, az Ágoston Béla-Eichinger Tibor formáció koncertje zárta. (Lásd kis kritikánkat a 47. oldalon.)

SZABADEGYETEM "Minden ember művész: a művészet tőke" - Az avantgárd irodalom nyelvi és műfaji kontextusai címmel szabadegyetemi kurzust indít az ELTE Bölcsészkara az Artpool Művészetkutató Központtal karöltve. Szeptember 29-től, csütörtökönként Bengi László, Dánél Móna, Gelencsér Gábor, Havasréti József, Kékesi Zoltán, Menczel Gabriella, Müllner András, Pál Ferenc, Szkárosi Endre, Szőke Annamária és Veres Bálint ad elő - további részletek: itadokt.hu.

R.E.M.: ITT A VÉGE A háládatosság, visszavonhatatlanság és döbbenet nagyszerű érzésétől eltelve távozunk. A legmélyebb köszönettel tartozunk mindenkinek, akit valaha is megérintett a zenénk - üzenték utoljára közösen az R.E.M. tagjai, amikor honlapjukon bejelentették: feloszlatják a zenekart. Az elmúlt három évtized egyik legkitűnőbb és legnépszerűbb együttese mondott ezzel búcsút rajongóinak. Amikor 1980-ban belevágtak, még csak az különböztette meg őket az egyetemi, főiskolai színtéren mozgó amerikai zenekarok százaitól, hogy ugyanonnan, a Georgia állambeli Athens városából jöttek, mint a B-52's. De az első kislemez (Radio Free Europe, 1980), az első mini LP (Chronic Town, 1982), az első album (Murmur, 1983) már jelezte: nem egy átlagos bandáról van itt szó. Az első korszakban még az alternatív kategóriába sorolt R.E.M. a 90-es évektől sokmilliós példányszámokat produkáló világsztárrá nőtt, mit sem engedve igényességéből (Out Of Time, 1991; Automatic For The People, 1994) - erről budapesti koncertjeik közönsége is meggyőződhetett. Azt követően is folytatták, hogy 1997-ben dobosuk, Bill Berry betegsége miatt kiszállt, de most, 31 év és 15 album után (a legfrissebb, Collapse Into Now épp a Billboard-lista 5. helyére ért) vége: Michael Stipe énekes, Peter Buck gitáros és Mike Mills basszusos külön útra lépett.

CAFÉ BUDAPEST Húsz éve Budapesti 'szi Fesztiválként indult, idén október 7-16. között Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál néven kezd új szakaszt a rendezvénysorozat. A képzőművészeti kínálat csak két kiállításra szorítkozik ugyan (Milorad Krstic, Juhász Dávid), de ezekhez hozzászámíthatjuk William Kentridge kamarakiállítását is a Szépművészeti Múzeumban (az Itt se vagyok... I am not me, the horse is not mine című videoinstallációt), hiszen a világhírű dél-afrikai képzőművész másik alkotása, a Handspring bábszínházzal közös Büchner-adaptáció (Woyzeck a Highvelden) a Trafóban a fesztivál egyik szenzációjának ígérkezik, s október 4-én a múzeumban vele is találkozhat a közönség. (Illusztrációinkon Kentridge az önarcképe előtt, és a Woyzeck egyik jelenete.) De természetesen ezen kívül is bőven akad nézni- és hallgatnivaló, jön a Münchner Kammerspiele, a Zágrábi Ifjúsági Színház, a Salto Mor(t)ale Társulat Brechtet, a Kaposvári Csiky Gergely Színház Sofi Oksanent mutat be, a tánc- és mozgásszínházi előadások sora Nagy Józseftől a kanadai Rubberbandance Groupon át hazai produkciók sokaságáig terjed; koncertezik Dresch Mihály, Szelevényi Ákos, a Cimbalomhármas; a Budafoki Dohnányi Zenekar pedig hangversenyt ad a nemrég elhunyt Szabados György emlékére. A részletes program lelőhelye: cafebudapest.hu.

DÍJAZOTT A CÉH Immár 31. alkalommal adták át a Színházi Kritikusok Céhe díjait az előző évad legjobb produkcióinak. A Magyar Színházban tartott gálaesten vehette át a korábban megítélt életműdíjat Törőcsik Mari, aki a Maladype Társulat Figaro házassága előadásában együtt játszik a legígéretesebb pályakezdő díjával kitüntetett Orosz Ákossal. Több elismerés övezte a Nemzeti Színház munkáját: itt mutatták be a legjobb új magyar drámát (Térey János: Jeremiás, avagy Isten hidege), itt került színre az évad legjobb előadása (Egyszer élünk, avagy a tenger azontúl tűnik szemmiségbe, rendező: Mohácsi János), amelyben Kulka János a legjobb férfi mellékszereplő díját nyerte, itt hallották a kritikusok a legjobb új színházi zenét (Bella Máté komponálta, a Magyar ünnephez), és itt látták az egyik legjobb női főszereplőt, Molnár Piroskát (Én vagyok a Te), aki Mészáros Sárával osztozott a díjon (A selyemcipő, egri Gárdonyi Géza Színház). Több díj jutott az Örkény Színháznak (János király: a legjobb rendezés: Bagossy László, a legjobb jelmez: Ignjatovic Kristina; különdíj a nőNYUGAT létrehozásáért Bíró Krisztának) és a Bárkának (a Nehéz című előadásban játszott a legjobb férfi főszereplő, Mucsi Zoltán és a legjobb női alakítást nyújtó Lázár Kati). A legjobb díszletet Antal Csaba tervezte a Mefistofele számára, az Operaház honlapja szerint ez már nincs repertoáron. Díjazták a legjobb zenés/szórakoztató előadást (Cabaret, Centrál Színház, Bozsik Yvette), a legjobb független színházi előadást (Korijolánusz, HOPPart Társulat, Polgár Csaba) és a legjobb gyerek- és ifjúsági előadásokat (Cyber Cyrano, Kolibri, Vidovszky György; A kis lord, Weöres Sándor Színház, Szombathely, Jeles András).

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."