mi a kotta? - A világ legidétlenebb vacka

  • .
  • 2008. november 27.

Trafik

A címben felhozott sértő durvaság a Cosi fan tutte szüzséjének szólt, s éppen nem személyes meggyőződésünknek hű tükre, hanem egy kevéssel Mozart halála után keletkezett berlini bírálat sommázata. A kalandos életű velencei zsidó gyerek, Emmanuele Conegliano, akiből utóbb katolikus pap - s aztán sok minden más -, valamint új nevén Lorenzo da Ponte vált (képünkön már idős, amerikai honpolgárként), jócskán megbotránkoztatta librettójával a korabeli álszenteket, és igen sokáig az utókor is csak élénk rosszallással emlegette e művét.
Ahogy azt Mozart tanító bácsis mentalitású életrajzírója, Anton Schurig is tette kilencven év előtt: "A szerelmet a világirodalom története során gyakran rántották sárba, elég csak a gúnyverseiről híres Aretinóra, Boccaccióra, Machiavellire, Rabelais-ra vagy Fischartra gondolnunk, ám egyikük sem tette ezt oly szellemtelenül, mint Da Ponte. És aligha létezett valaha is egy olyan nagy művész, aki oly magától értetődő módon szentelte erejét egy ilyen közepes tákolmány megzenésítésének, mint ahogy azt Mozart tette a Cosí fan tuttéval. Közreműködésével ő maga gúnyolja ki azt, amit az összes többi művében soha nem szűnt meg dicsőíteni és isteníteni: a földi szerelmet. (...) Mozart művészetére immáron csak a Venus Vulgivaga ábrázolása várt, azé a szerelemé, amely az első jöttmentnek odaadja magát, aki abban a pillanatban megtetszik neki." (Az idézet újraközlése Braunbehrens remek Mozart-könyvéből.)

A sokáig csak enyhített, s néha egyenesen ad usum Delphini-változatban játszott opera a közeli napokban háromszor kerül majd a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem közönsége elé, s bár a szereplők sorában immár nem leljük az eredetileg hirdetett Rost Andrea nevét, azért a Fiordiligi szólamában helyébe lépő német Juliane Banse ugyancsak kiváló énekesnő, s a Fischer Iván pálcaütésére megvalósuló produkció nyomatékos ajánlást érdemel (november 30., december 2. és 4., hét óra).

Akárcsak Jandó Jenő szombati zongoraestje, ahol is Beethoven és Schubert kompozíciói mellett a múlt héten emlegetett Muszorgszkij-remek, az Egy kiállítás képei is műsorra kerül majd (Zeneakadémia, november 30., fél nyolc). A kötelezően ajánlott koncertek között kell még említenünk az ezúttal Sakari Oramo vezényletével hangversenyt adó Nemzeti Filharmonikus Zenekart, amely két népszerű koncertszám, az En Saga és az Imígyen szóla Zarathustra között a karmester Debussy-hangszerelését, a Chansons de Jeunesse zenekari változatát is elő fogja adni (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 27., fél nyolc).

Mivel a kortárs és a régi zene hazai tábora ma még nem oly népes, mint az alighanem üdvös lenne, a szabadon választható események sorában említhetjük a Trio Antiqua szombati Bach-hangversenyét (MTA Kongresszusi Terem, november 29., fél nyolc), a másik trió, a Trio Lignum bevett, régit az újjal elegyítő hétfői fellépését (Magyar Rádió Márványterme, december 1., hat óra), valamint az Új magyar művek sorozatának esedékes, Fészek-beli estjét, ahol többek társaságában ugyancsak játszani fog a Lignum kétharmada, Klenyán Csaba és Rozmán Lajos (Fészek, december 3., hét óra). S persze az UMZE keddi koncertjét a Zeneakadémián, ahol is a magyar és angolszász kortárs darabok megszólaltatásához Molnár Piroska is hozzájárul majd megejtő recitálásával (december 2., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.