mi a kotta? - Ante festa

  • .
  • 2009. március 19.

Trafik

Ide figyeljenek, emberek! - legszívesebben így kezdenénk, s mint a mellékelt ábra mutatja, valóban így is kezdjük soros ajánlónkat. Megijedni azért nem kell a néhai Alfonzó által szállóigévé avatott kiszólás váratlan felbukkanásától, nem kívánjuk a nagyérdeműnek bemutatni, hogyan eszik a pesti ember lédús őszibarackot vagy forró főtt kukoricát, mindössze az elkövetkező napok túlcsorduló komolyzenei programjának dukál ezúttal a szokottnál is nagyobb érdeklődés.

Így hát már rögvest csütörtökön, a 29. Budapesti Tavaszi Fesztivál beköszöntének előestéjén lelünk egy különleges hangversenyt, melyen Vashegyi György és szövetkezett művésztársai a Purcell Kórus névadója, az idén születésének 350. évfordulójánál járó Henry Purcell műveiből adnak majd elő néhányat: az ismerős remek, a Dido és Aeneas mellett például a legendás embergyűlölő, az Athéni Timon történetéhez írott masque-ot (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 19., fél nyolc). Ám innentől azután már a fesztivál programja kínálja a felfedeznivalót, többek közt az újdonatúj operai élményeket is. Kovalik Balázs a Mária Terézia eszterházai vizitjének tiszteletére szerzett Haydn-operát, a Philemon és Baucist rendezi meg felnőttek és gyerekek számára egy merőben szokatlan helyszínen (Vasúttörténeti Park, március 21., hét óra, a gyermekváltozat: március 22., tizenegy óra); a Tokiói Kamaraopera vendégjátékán A hold és a tigris legendája című japán dalmű szerepel (Thália Színház, március 22., hét óra); s ha tetszik, tanúi lehetünk Mundruczó Kornél találkozásának az opera műfajával a Kékszakállú szcenírozott előadásán (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 22., fél nyolc). S túllépve a műfaji rangkülönbségen, e napokban kerül elénk a Bajadér, Kálmán Imre - ezúttal mágikus kultoperettként meghirdetett - alkotása, a főszerepben Miklósa Erikával (Operettszínház, március 20., hét óra).

S jönnek persze a sztárvendégek. A fotómodellt idéző külsejével valaha visítozós rajongást és a vájtfülűek előzékeny bizalmatlanságát kiváltó, ám ma már negyven felett járó hegedűvirtuóz, Joshua Bell (képünkön) a Camerata Salzburg társaságában húzza majd Csajkovszkij Hegedűversenyét (Nemzeti Hangversenyterem, március 20., fél nyolc), míg a kevésbé fotogén, hatvanas zongoraművész, Oleg Maisenberg a Gideon Kremer alapította Kremerata Baltica szólistájaként ül a Zeneakadémia dobogójára egy roppant izgalmas, Prokofjevtől Sosztakovicson át Bartókig ívelő program keretében (március 21., fél nyolc).

Bartókra emlékeznek immár hagyományos születésnapi hangversenyükkel a Kocsis Zoltán vezénylete alatt muzsikáló Nemzeti Filharmonikusok is (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 25., fél nyolc), azonban a Kelemen Barnabást is felléptető koncert mellett a napokban még két különleges program ünnepli majd a halk szavú magyar géniuszt. Az MTA Dísztermében Haydn és Bartók kamarazenei műveit párosítják egymással (március 25., fél nyolc), míg a Magyar Telekom Szimfonikus Zenekara koncertje annak a hetven év előtti amszterdami hangversenynek a programját ismétli meg, amelyen - Willem Mengelberg vezénylete mellett és Székely Zoltán szólójával - első ízben hangzott fel Bartók Hegedűversenye (Zeneakadémia, március 23., fél nyolc).

A java mindazonáltal még hátravan. A jövő héten innen folytatjuk.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."