mi a kotta? - Basszus

  • .
  • 2010. április 8.

Trafik

A múlt héten még a basszbariton fach hódító fellépésű ifjú arszlánjának tapsoltunk (sőt néhányan elragadtatottan visítottak is feléje), ám az elkövetkező napokban már a basszisták öregistenét köszönthetjük Budapesten. A 72 esztendős Jevgenyij Nyesztyerenko jön ugyanis hozzánk, a nagy basszista, aki 1970-es margitszigeti debütálása óta fényes, helyesebben inkább kormos pályafutásának mindahány szakaszában járt már nálunk, s aki ezúttal a Kocsis Zoltán vezette Nemzeti Filharmonikus Zenekar patetikus koncertjén lép majd a dobogóra (Nemzeti Hangversenyterem, április 10., fél nyolc).
Muszorgszkij hideglelős dalciklusát, A halál dalait és táncait fogja előadni az idős mester, s produkciójának démoni derűje és emberen túli eleganciája jó előre borítékolható. A négy dal Richard Strauss vonatkozó szimfonikus költeménye, a Halál és megdicsőülés, valamint a Patetikus szimfónia között hangzik majd fel, zenekari kísérettel, méghozzá nem a közkeletű Sosztakovics-féle verzióban, hanem Kerekes István újabb változatában. (Ennek 2008-as miskolci ősbemutatóját, melyen a halált egy másik basszusfőrend, Polgár László énekelte, magunk is hallhattuk, így ajánlásunk jócskán több puszta formalitásnál.)

A hét másik fő vendége egy svájci mintaalakulat, a frankofón régió pompás együttese, a Suisse Romande Zenekar lesz, élén a 2005 óta fungáló vezető karmesterrel, Marek Janowskival (Nemzeti Hangversenyterem, április 14., fél nyolc). A Ravel világháborúban elesett barátairól és a francia barokk zenéről egyként megemlékező Couperin sírja nyitja, s a Liszt emlékezetének ajánlott Saint-Sa‘ns-főmű, az 1886-os Orgonaszimfónia zárja majd a programot, melynek centrumába az életszeretetnek és az apollói szépségeszménynek dedikált e-moll hegedűverseny kerül Mendelssohntól.

Az 1918-ban életre hívott Suisse Romande alapítója a magát matematikusból karmesterré átképző Ernest Ansermet volt (dedikált fotónk mutatja). A huszadik század első felének kettes számú szakállas dirigense (az egyes számú vitán felül a kecskeszakállal versenybe szálló sir Thomas Beecham volt) a Gyagilev-féle párizsi Orosz Balett produkcióit vezényelve vonult be a zenetörténetbe mint számos jelentős ősbemutató karmestere. Így 1920-ban ő vezényelte első ízben Stravinsky Pulcinelláját is, mely előadás díszlet- és jelmeztervezőjeként egy másik jó nevű művész, bizonyos Pablo Picasso működött. A Pulcinella szvitváltozatát e héten amúgy az MR Szimfonikusok hangversenyén hallhatjuk majd nyitó szám gyanánt (Nemzeti Múzeum, április 9., fél nyolc).

S ha már a dekadens Párizsban járunk, a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok Rohmann Imre által igazított tavaszköszöntő koncertjén egy Arthur Rimbaud verseire komponált dalciklus is szerepel majd: a Villanások Benjamin Brittentől (MTA Díszterem, április 10., hét óra). Az 1939-es dalciklus mellett egy másik korai Britten-darab, az 1934-es Simple Symphony is előadatik e héten, méghozzá háromszor - a Budapesti Fesztiválzenekar bérleti koncertjein (Olasz Intézet, április 10., háromnegyed nyolc, április 11., fél négy és háromnegyed nyolc). A Takács-Nagy Gábor vezényelte programok vendégszólistája a Haydn Esz-dúr trombitaversenyét elővezető Tóth Balázs lesz, míg kiváló kartársa, Boldoczki Gábor e héten karmesterként is bemutatkozik majd a MÁV Szimfonikus Zenekar felettébb színes kora esti palotakoncertjén (Festetics-palota, április 9., hat óra).

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.