kulthírek

  • .
  • 2010. április 8.

Trafik

MEGÚJUL A COLOSSEUM Kb. 20 millió euróba kerül a római Colosseum egy évig tartó restaurálása.
A teljes összeg egyelőre nem áll rendelkezésre, Olaszország szponzorokat keres. 13 ezer nm falfelületet tisztítanak meg, a ronda korlátokat szebbekre cserélik, biztonságossá alakítják és megnyitják a legfelső emeletsort, illetve a föld alatti alagútrendszert, melyen át az arénába jutottak a gladiátorok és vadállatok. Megújul a 2000 éves épület díszkivilágítása, korszerűsítik a tűzjelző és biztonsági rendszert, és nagyobb távolságra helyezik el a fémdetektoros kapukat.

GYÁSZ 88 éves korában elhunyt Herb Ellis: hat évtizedes pályája során olyan klasszisoknak gitározott, mint Oscar Peterson, Ella Fitzgerald, Louis Armstrong, Jimmy Dorsey, Julie London. 1953-ban, Barney Kessel távozása után hívta zenekarába Peterson, öt évig dolgoztak együtt, majd a 80-as években ismét.

KISPÁL-BÚCSÚ A SZIGETEN Egy ideje érezni lehetett a vég közeledtét, de mostantól hivatalos: az idei Sziget Fesztivál mínusz egyedik napján, augusztus 9-én, 23 évvel a pécsi indulás után búcsúkoncertet ad a Kispál és a Borz. Vendégfellépők, bő három óra, ahogy illik, utána DVD, hozzá CD eddig kiadatlan számokkal, és az évek óta tervezett, de el nem készült új album néhány szerzeményével. Belépő: 6000 Ft. Addig még kb. tíz koncert, egyelőre nem fix időpontokban és helyszíneken.

SPRING 2010 - FKSE Ez nem egy röplabdameccs előzetese, hanem a Fiatal Képzőművészek Stúdiója tavaszi támogató bulija: április 15-én, a Gödörben, többek közt Rutkai Bori és a Betonka, Pop Ivan, Barcsay Jenő Emlékzenekar. Látvány: Kiégő Izzók. A tudatos jegyvásárló azzal a jó érzéssel mulathat, hogy hozzájárult az állami forrásból elérhető támogatási keretek drasztikus csökkenése miatt az ellehetetlenülés közelébe került szervezet túléléséhez, fiatal alkotók kiállításaihoz, művészcsereprogramokhoz.

PRITZKER-DÍJ Kenzo Tange (1983), Fumihiko Maki (1993) és Tadao Ando (1995) után harmadszor ítélték japán építésznek a Pritzker-díjat - ezúttal kettőnek egyszerre, hiszen Ryue Nishizawa és Kazuyo Sejima közösen dolgozik SANAA elnevezésű cégükben. Az együttműködés folyamatából eredő egyedi, ihletett és egységes építészeti nyelv megteremtése, a teljesség és a gyakorlati tapasztalaton alapuló gazdagság érzetét keltő, funkciójukkal összhangot alkotó épületeik elismeréseként esett rájuk a választás. Az önálló munkákat is jegyző építészek tizenöt évvel ezelőtt kezdték közös praxisukat. Legtöbb munkájuk Japánban látható, de dolgoztak az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, Hollandiában, Svájcban, Német-, Spanyol- és Franciaországban is. Munkásságukban mintha külön fejezetet képviselnének a múzeumok: ők tervezték az Ohio állambeli Toledo képzőművészeti múzeumának üvegpavilonját, a New York-i New Museum of Contemporary Artot, a naganói Ogasawara Museumot és a kanazawai 21. századi kortárs művészeti múzeumot, s folyamatban van a Louvre leánymúzeumának építése Lens városában, valamint a valenciai IVAM kibővítése. Kazuyo Sejima számára különösen emlékezetes év lesz az idei, hiszen a 2010-es velencei építészeti biennále művészeti igazgatói posztját is rábízták. Az 1956-ban született Kazuyo Sejima 1981-ben szerezte meg a Japan Women's University diplomáját, az 1966-ban született Ryue Nishizawa pedig 1990-ben végzett a Yokohama National Universityn. A legrangosabb építészeti elismerésnek számító Pritzker-díjjal járó bronzmedált és a százezer dolláros csekket május 17-én vehetik át a New York-i Ellis-szigeten, az amerikai bevándorlókat fogadó épületben.

MEGHALT KASS JÁNOS A 83 éves korában elhunyt Kossuth-díjas grafikusművész számtalan könyv illusztrátoraként és bélyeg tervezőjeként a múlt század második felének egyik leggazdagabb, legegyénibb életművét hozta létre. Önálló alkotásként is érvényes alkalmazott grafikái mellett a 70-es évektől plasztikákat is készített, kezdettől foglalkoztatták a számítógépes grafikában rejlő lehetőségek, s publicisztikai tevékenysége is figyelemre méltó. 1980-ban az ismert animációs rendezővel, John Halassal közösen készítette a világ első komputeranimációs filmjét (Dilemma). Szülővárosában, Szegeden 1985-ben nyílt meg a munkásságát bemutató, de időszaki kiállításoknak is helyet adó Kass Galéria. Illusztrációnkon egy korai rajza, a Csendőrök, 1953-ból.

CY TWOMBLY A LOUVRE-BAN A párizsi Louvre 2007-ben megnyitotta falait a kortárs művészek előtt: első alkalommal a német Anselm Kiefer, másodszorra a francia Francüois Morellet, idén pedig az amerikai Cy Twombly kapott lehetőséget. A 81 éves mester egy több mint 300 négyzetméteres mennyezetdarabot dekorált asszisztensei segítségével. A Salles de Bronzes plafonja immár az ő kékségét hordozza, rajta - mint azonos méretű bolygók az égen - fehér, szürke és kék korongok (no meg egy sárga), valamint a legünnepeltebb klasszikus görög szobrászok nevei.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.