mi a kotta? - Beethoven árnyékában

  • .
  • 2010. február 18.

Trafik

Amint arról a múlt héten már szóltunk, megint elérkezünk Fischer Iván immár tradicionális zenei erőpróbájához, amely Csajkovszkij és Dvorák után idén Beethoven titáni működésének szentel egy teljes vasárnapot. Pár hónapja Kocsis Zoltán Beethoven-maratonján a szimfóniák összességét kaptuk meg - egy karmesterrel, egy zenekarral, míg most a műfaji és tematikai változatosságon lesz a hangsúly.
A napot ilyesformán a Kelemen Barnabás szólójával elővezetendő D-dúr hegedűverseny indítja majd (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 21., fél tizenegy), s a MűPa öszszes termeit belakó Beethoveniáda egyként kínál zongoraestet Várjon Dénessel és C-dúr misét a Pannon Filharmonikusokkal, kamarazenei variációs sorozatokat Fenyő Lászlóval és Kovalszki Mártával meg a teljes Egmont kísérőzenét áriástul a Kovács János vezette Filharmóniai Társasággal. Sőt még egy kiállítás is érkezik a bonni Beethovenhausból (Beethoven és a 9 szimfónia), s a már kialakult szokás szerint vetítések is lesznek. Így Karajan felvételei, Arthur Rubinstein 1973-as koncertje, valamint Bernstein és Otto Schenk legendás Fideliója mellett még a címben említett 2006-os Agnieszka Holland-filmet is megtekinthetjük - a kiváló Ed Harris Beethoven-alakításával a középpontban (képünkön).

S mindez még csak a vasárnap volt! A maraton közreműködői közül a pécsi együttes - új karnagyával, Peskó Zoltánnal az élén - pénteken a Trisztán részleteit és a teljes Kékszakállút kínálja fel - az utóbbi címszerepében a tavaly Gruberova-Norma atyjaként megkedvelt Peter Mikulást, míg Juditként Meláth Andreát felléptetve (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 19., fél nyolc). Kelemen Barnabás hétfőn már az MR Szimfonikusok estjén koncsertál (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 22., fél nyolc), szerdán pedig Fischer Iván és a Fesztiválzenekar újabb csodája, a Don Giovanni első előadása ígérkezik, méghozzá pazar közreműködőkkel (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 24., hét óra).

Az "operák operája" még két alkalommal kerül majd dobogóra, s a hosszabb méltatást csak a jövő hétre vállalhatjuk, aminthogy Ittzés Gergely és Nagy Péter márványtermi és egyszersmind fél-centenáriumi Dohnányi-műsorát is mindössze futtában említhetjük (február 22., hat óra), ugyanis e hétnek nagy vendége lesz: a pianista Daniel Barenboim. Az egykori csodagyermek, a ma már a világ legelső karmesterei közé számított Barenboim ritka tünemény: egyszerre A listás sztár és valódi felelős értelmiségi, Buenos Aires és Berlin kedvence, Izrael büszkesége és fenegyereke egy személyben, az arab-izraeli megbékélés szenvedélyes elkötelezettje. S mindezek mellett, vagy mondhatjuk úgy is: elsősorban hamisítatlan nagy zongorista, amint arról 2005-ben, a Művészetek Palotájában már személyesen is meggyőződhettünk, amikor Bartók I. zongoraversenyének magánszólamát játszotta. Öt év múltán ugyanott (február 23., fél nyolc) most Chopin-szólóestet adományoz hallgatóságának, a zongora idén emlékévét tartó poétájának legszebb és legnépszerűbb darabjaiból válogatva, a Georges Sand nohant-i kastélyában komponált f-moll fantázián kezdve a programot, bölcsődalt és gyászindulót, barcarolát és hősi polonézt egyként elénk pergetve.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.